کارگاه آشنایی با پهپاد سمپاش در آستانه مبارزه با آفات نباتی در نیشابور برگزارشد

نیشابور (پانا)- کارگاه آموزشی آشنایی با پهپاد سمپاش باحضور جمعی از کشاورزان و باغداران بخش مرکزی شهرستان نیشابور و با مشارکت شرکت ایران مهر پهپاد( اولین یگان پهپادی استان) برگزار شد .

کد مطلب: ۱۱۶۶۴۰۲
لینک کوتاه کپی شد
کارگاه آشنایی با پهپاد سمپاش در آستانه مبارزه با آفات نباتی در نیشابور برگزارشد

به گزارش روابط عمومی جهاد گشاورزی نیشابور، رئیس مرکز جهادکشاورزی با بیان مزایای این تکنولوژی وهمت کشاورزان وباغداران در استفاده از این روش نوین سمپاشی افزود: زیرساخت های لازم برای استفاده از پهبادها در سمپاشی مزارع کشاورزی فراهم و با اضافه شدن آن به حوزه مکانیزاسیون کشاورزی از آن استفاده می شود.

محمد عرفانی فر در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی استفاده از پهپاد در سمپاشی و نمایش توانمندی آن که در راستای ترویج بکارگیری فناوری‌های نوین کشاورزی، درجهادکشاورزی بخش مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: اجرای بعضی از عملیات کشاورزی در برخی از مناطق که به دلیل سخت‌گذر، شیب‌دار و ناهموار بودن مزرعه، امکان‌پذیر نیست و یا به سختی انجام می‌شود را امروزه می توان با استفاده از پهپادها به راحتی انجام داد.

عرفانی فر اظهار کرد: کشاورزان علاقه‌مند به استفاده از پهپاد در سمپاشی پس از دریافت مشاوره‌های فنی کارشناسان جهاد کشاورزی می توانند از مزایای این روش سمپاشی بهره‌مند شوند.
مدیر و کاربر پهپاد سمپاش به مزایای استفاده از این روش سمپاشی پرداخت و مدیریت مصرف سموم، کاهش نیروی انسانی مورد نیاز و هزینه کارگری، پیشگیری از آلودگی‌های زیست محیطی، امکان سمپاشی در باد و کاهش بادبردگی سموم، افزایش اثر بخشی سموم و هدفمند شدن آن، توجه به سلامت کاربران دستگاه سمپاش و بطور کلی کاهش هزینه‌های تولید محصول را مزایای استفاده از پهپاد در سمپاشی مزارع کشاورزی برشمرد.

علی مهربانی با اشاره به مزایای استفاده از پهپاد در سمپاشی در مقایسه با تراکتور، گفت: با استفاده از پهپادها مدت زمان سمپاشی به طور تقریبی سه برابر کاهش می‌یابد و یک پهپاد بطور متوسط در مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه می‌تواند یک هکتار و روزانه ۳۰ تا ۴۰ هکتار زمین را سمپاشی کند.

مهربانی، با بیان اینکه در سمپاشی با تراکتور روزانه می‌توان حداکثر ۱۰ تا ۱۵ هکتار زمین را سمپاشی کرد، افزود: استفاده از پهپادها قابلیت کاهش ۳۰ درصدی در مصرف سموم را دارد که این مورد از لحاظ زیست‌محیطی، اقتصادی و کاهش هزینه‌های تولید بسیار حائز اهمیت است.وی با اشاره به اینکه در سمپاشی با پهپادها میزان مصرف آب ۸۰ تا ۹۰ درصد کاهش می‌یابد، گفت: برای سمپاشی یک هکتار زمین با تراکتور به ۲۰۰ تا ۴۰۰ لیتر آب نیاز است اما در صورت استفاده از پهپاد سمپاش با حدود 10 لیتر آب می‌توان یک هکتار را سم‌پاشی کرد.

وی ادامه داد : همچنین با عبور چرخ‌های تراکتور و ادوات کشاورزی به مزرعه بخش بزرگی از محصول در اثر لهیدگی و خوابیدگی از بین می‌رود که این میزان در گندم و جو حدود ۱۰ درصد و در کلزا که ساقه‌ها بلندتر است حدود ۲۰ درصد است در حالی که استفاده از پهپاد این مشکل را حل کرده است. بخش مرکزی شهرستان نیشابور دارای 22 هزار و 600 هکتار اراضی زراعی و 13 هزار و 300هکتار باغا‌ت می باشد.
پهپاد مخفف عبارت "پرنده هدایت پذیر از دور" است که به هواپیماهای بدون سرنشین اطلاق می شود که در سال‌های اخیر در بخش های مختلف از جمله بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار