از پدران جاودان سینمای ایران تا پسرانی که راه پدر را ادامه دادند

تهران (پانا) - نام «پدر» در فرهنگ ایرانی تداعی استواری و ماندگاری است و در سینمای ایران پدران هنرمند بسیاری در قالب ایفای نقش‌های متفاوت «پدر» جاودانه شدند و پسران بسیاری از همین هنرمندان در مسیر پدر طی طریق کردند.

کد مطلب: ۱۱۶۶۲۱۱
لینک کوتاه کپی شد
از پدران جاودان سینمای ایران تا پسرانی که راه پدر را ادامه دادند

یکی از چهره‌های ماندگار نقش پدری که توانست در اوج روایت‌های سنتی که از نقش پدر در جامعه وجود داشت ابهت «پدرسالاری» را بشکند، «محمدعلی کشاورز» بود. «اسدالله خان» سریال پدرسالار از جاودانه‌های ماندگار تصویر پدر در جامعه سنتی ایران است.
«جمشید مشایخی» یکی دیگر از پدران ماندگار سینمای ایران است که اغلب او را در نقش پدربزرگ در فیلم و سریال‌ها دیده‌ایم.
«علی نصیریان» بازیگر پیشکسوت کشورمان یکی دیگر از پدران ماندگار سینمای ایران است که بازی‌های بی‌بدیلی را در نقش پدر در قاب سینما و تلویزیون از خود به یادگار گذاشته است. نمونه بارز آن بازی در نقش «بزرگ آقا» در سریال شهرزاد، بازی در فیلم بوی پیراهن یوسف، بازی در سریال «میوه ممنوعه» است.
«عزت‌الله انتظامی»، آقای بازیگری سینمای ایران با بازی در نقش پدر در فیلم «روسری آبی» و «جعفرخان از فرنگ برگشته» چهره‌های دیگری از نقش‌های پدری را ماندگار کرد.
«داریوش ارجمند» از هنرمندان پیشکسوت سینمای ایران که توانست با ایفای نقش «حشمت فردوس» در سریال «ستایش» مهربانی و لجبازی یک پدر را برای همیشه در جامعه ماندگار کند.
خسرو شکیبایی، مهدی هاشمی، پرویز پرستویی، امین تارخ، مهدی سلطانی از دیگر پدران ماندگار سینمای ایران هستند که با هنرنمایی در نقش پدر در قاب سینما جاودان شدند.

پدران و پسران سینمای ایران

در کنار ایفای نقش‌های متفاوت پدری در سینمای ایران، پسران هنرمندان بسیاری هم هستند که راه پدر را ادامه داده‌اند.
مسعود کیمیایی و پسرش پولاد
مسعود کیمیایی از هنرمندان شناخته‌شده سینمای ایران است که درزمینهٔ کارگردانی سینما یکی از چهره‌های شاخص است که ساخت فیلم‌های ماندگاری چون قیصر، گوزن‌ها، دندان مار، سربازهای جمعه را در کارنامه هنری‌اش دارد. «پولاد» پسر مسعود کیمیایی است که راه پدر را در دنیای هنر ادامه داد و از سال 66 وارد دنیای بازیگری شد و بعد از چندین سال بازی در سینما و تلویزیون سال 97 فیلم «معکوس» را کارگردانی کرد.

سعید سهیلی و فرزندانش ساعد و سینا
«سعید سهیلی» کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس کشورمان است که ساخت فیلم‌هایی چون گشت ارشاد، ژن خوک، چارچنگولی، شب برهنه، مردی از جنس بلور را در کارنامه هنری‌اش دارد. ساعد و سینا دو پسر سعید سهیلی هستند که راه پدر را در دنیای هنر ادامه دادند و «ساعد» پسر بزرگ‌تر سعید سهیلی شناخته‌شده‌تر است در فیلم‌هایی چون گشت ارشاد، روز صفر، لاتاری، اتاق تاریک، ماهورا، پنجاه کیلو آلبالو ایفای نقش کرده است و «سینا سهیلی» پسر کوچک‌تر خانواده با بازی در سریال پدر شناخته شد و در فیلم ژن خوک و سریال آقازاده هم نقش‌های قابل توجهی را ایفا کرد.
علیرضا داوودنژاد و پسرش رضا
«علیرضا داوودنژاد» کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده کشورمان است که حضور در دنیای هنر را از سال 51 با نویسندگی آغاز کرد و برادرش «محمدرضا داوودنژاد» هم در دنیای بازیگر از چهره‌های فعال است. «رضا» پسر علیرضا داوودنژاد است که راه پدر را در عرصه هنر ادامه داد و در سال 65 اولین فیلم سینمایی‌اش را بازی کرد و سریال «پشت‌کنکوری‌ها» اولین تجربه تلویزیونی او بود که به یکی از ماندگارترین‌های آن تبدیل شد.

منوچهر نوذری و پسرش ایرج
«منوچهر نوذری» از چهره‌های معروف و محبوب دنیای هنر بود که درزمینهٔ اجرا، کارگردانی و بازیگری و دوبله فعالیت می‌کرد و آثار ماندگاری در سینما، تلویزیون و رادیو از او برجای مانده است. «ایرج» پسر منوچهر نوذری است که راه پدر را در دنیای هنر ادامه داد و از سال 70 به این عرصه وارد شد و به مانند پدر علاوه بر بازیگری در دنیای اجرا هم فعالیت کرده است.

عبدالرضا اکبری و پسرش پندار
«عبدالرضا اکبری» بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان یکی دیگر از هنرمندان سرشناسی است که پسرش راه او را ادامه داد و به عرصه هنر وارد شد. عبدالرضا اکبری بازیگری را با تئاتر آغاز کرد و از سال 63 مشغول بازی در سینما شد و یک سال بعد به تلویزیون ورود کرد. «پندار» پسر بزرگ عبدالرضا اکبری است که راه پدر را ادامه داد و سال 63 و در دوران خردسالی برای اولین بار در سریال «طالب» به کارگردانی پدرش به ایفای نقش پرداخت و این راه را در بزرگ‌سالی هم ادامه داد.

انوشیروان ارجمند و پسرش برزو
«انوشیروان ارجمند» چهره شناخته شده دنیای بازیگری بود که برادر بزرگ‌تر داریوش ارجمند است که در سال 93 درگذشت. «برزو» تنها پسر انوشیروان ارجمند است که هنر پدر را کسب کرده و راه خانوادگی‌شان را در عرصه بازیگری ادامه داد و در فیلم و سریال‌های ماندگار زیادی به ایفای نقش پرداخته است.

داریوش ارجمند و پسرش امیریل
«داریوش ارجمند» یکی دیگر از ارجمندهای سرشناس دنیای بازیگری است که حضور در دنیای هنر را از سال 62 آغاز کرد و در نقش‌های ماندگاری مقابل دوربین رفت که از جمله سریال‌های ماندگار او می‌توان به امام علی(ع)، روزهای زندگی، پلیس جوان، دریایی‌ها، ستایش اشاره کرد. «امیریل» یکی از پسران داریوش ارجمند است که راه پدر را در عرصه هنر ادامه داد و به‌عنوان آهنگساز و خواننده در این عرصه فعالیت می‌کند.

رضا بنفشه خواه و پسرش بیژن
«رضا بنفشه خواه» بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان برادر «محمود بنفشه خواه» است و بازیگری را با تئاتر آغاز کرد و از سال 62 با مجموعه «مخمصه» به دنیای بازیگری راه یافت. «بیژن» پسر رضا بنفشه خواه است که راه پدر را در دنیای بازیگری ادامه داد و از حدود سال 73 به دنیای بازیگری وارد شد و در مجموعه‌هایی چون جنگ 39، دزدان مادربزرگ، زیر آسمان شهر، باغچه مینو، مرد دو هزارچهره، ساختمان پزشکان، دزد و پلیس، پژمان، لیسانسه‌ها و... به ایفای نقش پرداخته است.

فرامرز قریبیان و پسرش سام
«فرامرز قریبیان» بازیگر و کارگردان پیشکسوت سینمای ایران حضور در دنیای هنر را از سال‌های قبل از انقلاب آغاز کرد و بعد از انقلاب هم به فعالیت‌های هنری‌اش ادامه داد و در نقش‌های ماندگار زیادی مقابل دوربین رفت. «سام» پسر فرامرز قریبیان است که راه پدر را در این عرصه ادامه داد و درزمینهٔ بازیگری، نویسندگی و کارگردانی فعالیت می‌کند و فیلم «360 درجه» و «عالیجناب» از ساخته‌های سینمایی او است.

رسول صدر عاملی و پسرش میلاد
«رسول صدر عاملی» یکی دیگر از پدرهای هنرمند سینمای ایران است که به‌عنوان کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس شناخته می‌شود و گل‌های داوودی، دختری با کفش‌های کتانی، من ترانه 15 سال دارم، دیشب باباتو دیدم آیدا، زندگی با چشمان بسته از کارهای شاخص سینمایی او است. «میلاد» پسر رسول صدرعاملی است که راه پدر را در عرصه هنر ادامه داد و به‌عنوان بازیگر و کارگردان فعالیت‌هایی داشته است. بازی در فیلم «من ترانه 15 سال دارم» یکی از نقش‌آفرینی‌های او است و این هنرمند جوان در اولین تجربه کارگردانی‌اش فیلم سونامی را مقابل دوربین برد.

سعید و سپند امیرسلیمانی
سعید امیرسلیمانی از سال ۱۳۵۱ فعالیت هنری خود را آغاز کرد. او پدر سپند امیرسلیمانی و کمند امیرسلیمانی بازیگران سینما و تلویزیون است. اما سپند بازیگر جوانی است که او را در نقش‌های متفاوتی در سینما و تلویزیون دیده‌ایم.

فتحعلی و علیرضا اویسی
فتحعلی اویسی و علیرضا اویسی که پسر جز چند تجربه محدود و البته خوانندگی مشترک با پدر اثر درخور دیگری ندارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار