رئیس اداره آموزش دوره دوم متوسطه نظری اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران :

شیوه‌های خلاقانه‌ای را برای حفظ مشارکت و تعامل با یادگیرندگان پیدا کنید

تهران (پانا) - در کارگاه آموزشی که با هدف ایجاد وحدت رویه و با محوریت قوانین و مقررات آموزشی و اجرایی ویژه کارشناسان، موسسان، مدیران و کادر اجرایی مدارس آموزش از راه دور و بزرگسالان غیر دولتی در قالب وبینار برگزار شد، بر اهمیت مطالعه دقیق دستورالعمل‌ها، بخشنامه‌ها و شیوه‌نامه‌ها، برای همه عوامل موثر در فرآیند یاددهی و یادگیری تاکیدشد.

کد مطلب: ۱۱۶۶۱۸۱
لینک کوتاه کپی شد
شیوه‌های خلاقانه‌ای را برای حفظ مشارکت و تعامل با یادگیرندگان پیدا کنید

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران، محمدرضا اطهری رئیس اداره آموزش دوره دوم متوسطه نظری در سخنانی با تأکید بر اهمیت مطالعه دقیق دستورالعمل‌ها،بخشنامه‌ها و شیوه‌نامه‌ها، برای همه عوامل موثر در فرآیند یاددهی و یادگیری گفت: دقت و مراقبت در زمان دریافت پرونده‌های تحصیلی منجر به کاهش آسیب‌های بعدی و تسریع در امر آموزش می‌شود.

او اظهار کرد: وجود بستر آموزش‌های الکترونیکی آماده در مراکز آموزش از راه دور به دلیل سابقه موجود و تجربه‌های گران‌سنگ و پیش‌بینی‌های قبلی منجر به کاهش ترک تحصیل و تعطیل نشدن آموزش به خصوص در مدارس آموزش از راه دور شده است.

اطهری با اشاره به ظرفیت‌های قانونی دستورالعمل‌ها که می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند، افزود: به اشتراک‌گذاری تجربیات بین مدارس در برنامه‌ریزی برای دانش‌آموزان مراکز راه دور، از اولویت‌های اساسی و غیرقابل انکار است.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش گفت: افت یادگیری درازمدت و کاهش یک سومی زمان یادگیری و کاهش پیشرفت آموزشی برای دانش آموز ناشی از محرومیت از آموزش حضوری، موجب پسرفت در یادگیری است. ترکیبی از تعطیلی آموزش حضوری در مدارس و نزول معیشت خانوادگی ناشی از این همه‌گیری جهانی بطور متوسط 3 الی 9 دهم موجب افت کیفیت سالهای تحصیل می‌شود و منجر به ترک تحصیل جمعیت بزرگی از دانش‌آموزان و نزول درآمد اقتصادی آنها در آینده خواهد شد.

او افزود: برآوردهای جهانی در زمینۀ دسترسی به یادگیری‌های برخط و غیر برخط در 100 کشور جهان نشان می‌دهد که 30 درصد دانش‌آموزان به سبب فقدان سیاست‌های ملی یادگیری از راه دور و یا فقدان دسترسی به فناوری در خانه، به یادگیری از راه دور دسترسی ندارند.

رئیس اداره آموزش دوره دوم متوسطه نظری اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران، بیان کرد: تعطیلی آموزش حضوری در مدارس با وجود روشهای یادگیری از راه دور به معنای کاهش زمان آموزش و متعاقب آن کاهش زمان یادگیری است. وقتی تعطیلی آموزش حضوری، گسترده و طولانی باشد، این افت به طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. اگر به سرعت از افت یادگیری جلوگیری نشود، انباشت افت بر روی افت‌های دیگر قابل درمان نخواهد بود. بالاترین اثرات مربوط به فناوری‌های دیجیتال و ویدیوهای تعاملی، سامانه‌های تدریس انفرادی هوشمند در موضوعات ریاضیات و نوشتن بود.

او افزود: به منظور جلوگیری از افت تحصیلی، ترک تحصیل و پیشگیری از افزایش جمعیت بازماندگان از تحصیل و ارتقاء نظام تاب آوری آموزش و پرورش و همچنین اثربخشی بیشتر آموزش از راه دور باید به مواردی توجه و اهتمام بیشتری داشت. از جمله باید جنبه‌های تعامل اجتماعی را افزایش دهیم و منظور از تعامل صحبت کردن نیست، بلکه گفتگو به منظور یادگیری است. درک و فهم دانش‌آموزان از مطالب درسی را وارسی کنیم و به بازخورد دانش‌آموزان از یادگیری خود گوش دهیم.

اطهری تصریح کرد: باید تعادلی را بین دانش نفیس و تفکر عمیق ایجاد کنیم و شیوه‌های خلاقانه‌‌ای را برای حفظ مشارکت و تعامل با یادگیرندگان پیدا کنیم، مانند پیامک، استفاده از جایزه، رقابت و همینطور استفاده از شبکه‌های اجتماعی. استفاده از الگوهای همسال یا الگوهای اجتماعی با نفوذ نیز می توانند راهبردهای مؤثری باشند.

این مقام مسئول تأکید کرد: برای جلوگیری از ترک تحصیل دانش‌آموزان در شرایط بحرانی فعلی باید به دو حوزه توجه لازم صورت گیرد. حوزۀ اول حمایت تحصیلی است که اولین گام برنامه‌های پیشگیری از ترک تحصیل تلقی می شود. این دسته از دانش‌آموزان به سبب چالش‌های تحصیلی نیازمند کمکهای انفرادی و آموزش خصوصی برای تسلط بر مطالب درسی هستند. آنها باید مشوق‌ها، انگیزه‌ها و حمایتهای لازم را برای بهبود وضعیت تحصیلی خود دریافت کنند.

او اظهار کرد: حوزۀ اجتماعی و هیجانی دومین حیطۀ مورد توجه است. وجود فردی برای توجه به این دسته از دانش‌آموزان، امکان ارتباط انسانی و کسی که تماس مکرر با این دسته از دانش‌آموزان داشته باشد و آنها را تشویق و مورد حمایت قرار دهد، از اهمیتی حیاتی برخوردار است.

محمدرضا اطهری خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان در معرض خطر ترک تحصیل نیازمند انگیزش، نظم و انضباط و مهارتهای مدیریت زمان برای موفقیت در روشهای برخط و آموزش از راه دور هستند و لازم است فردی با آنها بطور مداوم در تماس باشد تا آنها را به سمت یادگیری بکشاند، مورد پایش قرار دهد و برای آنها اهدافی کوتاه مدت تدوین کند. دانش‌آموزان باید بدانند که تنها نیستند و مهم هستند و نظام آموزشی با تمام توان خود کوشش می‌کند تا آنها را در مسیر اتمام و فراغت از تحصیل مورد حمایت قرار دهد.

او در پایان با تأکید بر لزوم توجه به دانش‌آموزان محروم گفت: رویکردهای بین بخشی از قبیل همکاری با نظامهای بهداشتی و مراقبت اجتماعی، سازمان‌های مردم نهاد و فعالیت‌های خیریه و داوطلبانۀ اجتماعی برای شناسایی و حمایت هدفمند از این گروه‌ها، اقداماتی کلیدی محسوب می‌شوند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار