ملکی: عدم استمرار و توقف کارها در میانه راه یکی از آفت‌های موفقیت است

کارشناسان سازمان پژوهش باید به به شایستگی‌های فضای مجازی مجهز شوند

تهران (پانا) - سومین جلسه شورای سیاست گذاری فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۶۶۰۰۶
لینک کوتاه کپی شد
ملکی: عدم استمرار و توقف کارها در میانه راه یکی از آفت‌های موفقیت است

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، در ابتدای این نشست حسن ملکی معاون وزیر و رئیس سازمان با تاکید بر اینکه این شورا برای نظام دهی و ساختارمند کردن امور مربوط به فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمان تشکیل می شود، اظهارداشت: موفقیت این شورا به چند عامل بستگی دارد نکته اول این است که در این شورا بلند پروازی فناورانه و کوته بینی های بازدارنده نباید وجود داشته باشد. در خصوص فناوری اطلاعات و ارتباطات مباحث گوناگونی قابل طرح است اما در این شورا باید دنبال سوالات اساسی خودمان بگردیم و ببینیم سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با چه ضرورت ها و چه مسئله هایی مواجه هست؛ آن ها را یک به یک مطرح و بررسی کنیم و راجع به آن ها سیاست گذاری کنیم و تکلیف خودمان و جهت سیاست گذاری را مشخص کنیم. این شرط اول است یعنی واقع بینی و درست دیدن مسئله های فناوری اطلاعات و ارتباطات در ارتباط با سازمان پژوهش.

وی ادامه داد: امور مربوط به فناوری اطلاعات و ارتباطات در اینجا باید سیاست گذاری شود و یک نوع هماهنگی و انسجام بین فعالیت بخش های مختلف باشد. فقط در خصوص رمزینه های سریع پاسخ که امر ویژه است و در گروه های آموزشی و درسی ما به صورت تنگاتنگ در حال پیگیری است و معاونت برنامه ریزی درسی وتولید بسته های تربیت و یادگیری مسئولیت آن را برعهده دارد و دنبال می کنند و مدیر کل دفتر تالیف متوسطه نظری و دفتر فنی و حرفه ای و کاردانش نیز در این زمینه کمک می کنند. ضمن آنکه باید بگویم شورای فضای مجازی زیر مجموعه همین شورای سیاستگذاری فناوری اطلاعات و ارتباطات است که مسئولیت آن هم با مشاور فناوری رئیس سازمان می باشد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در مورد شرط سوم بیان داشت: اینجا شورای سیاستگذاری است و اجرا مربوط به دفاتر می شود و هر دفتر متناسب با برنامه‌ریزی خودشان این موارد ابلاغی را اقدام کنند.

وی یادآور شد: شرط چهارم دراین زمینه استمرار کارها است. یکی از آفت های مدیریتی و حتی آفت ها در موفقیت این است که کار را در بین راه متوقف می شود و استمرار پیدا نمی کند که این شورا به منظور استمرار کارها تشکیل شده است.

ملکی در خصوص شرط پنجم نیز اظهار کرد: ما در این شورا باید از سیاست های وزارتخانه باخبر باشیم و هماهنگ با آن ها اقدام کنیم و همین که از فضای فناوری اطلاعات و ارتباطات سطح ملی مطلع باشیم.

در ادامه این نشست محسن باهو مشاور فناوری رئیس سازمان گزارش مختصری از اقدامات صورت گرفته و همچنین دستور جلسه امروز بیان کرد و سپس حاضران در جلسه به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

در پایان دستور جلسه اول ملکی بیان داشت: در بخش تولید محتوا در عرصه آموزش های مجازی که مصداق عینی آن در شبکه ملی رشد تجلی پیدا می‌کند به نوعی کارها نظام خاصی ندارد. داشتن الگو های عملیاتی شرط اصلی در این زمینه است.

وی با اشاره به اینکه سال 1400 باید در ارتباط با شبکه ملی رشد سال پیشرفت و تعالی با الگوهای معین عملیاتی باشد گفت: اگر در این ارتباط الگوی عملیاتی نداشته باشیم شکست می خوریم و کارهایمان دیده نمی شود. الگوی عملیاتی مانند نخ تسبیح عمل کرده و اجزا را به یکدیگر پیوند می دهد که امیدوارم شما نیز این الگوی عملیاتی دقیق را تا جلسه آینده ارائه کرده و پس از بررسی نهایی کنیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: کارشناسان ما اگر بخواهند در این زمینه نقش آفرین باشند باید خودشان را به شایستگی های فضای مجازی مجهز کنند.

حسن ملکی با بیان سوالاتی در خصوص اینکه برای رسیدن به این الگو چه کارهایی باید انجام شود؟ در این الگو چه چیزی باید مشخص شود؟ نوع تولیدات در شبکه ملی رشد باید چگونه باشد؟ یادآور شد: در همین زمینه دقت نظر در موضوعاتی مانند نحوه تولیدات، مدیریت تولیدات و تامین زیرساخت و اهمیت ویژه ای دارد.

وی در این بخش برنامه ریزی دقیق آموزش کارشناسان از بعد مجازی و داشتن الگوی عملیاتی و پرهیز از پراکنده کاری تاکید کرد.

در ادامه هر یک از حاضران در خصوص دستور دوم جلسه یعنی زیرساخت امکانات سازمانی صحبت کردند.

ملکی در جمع بندی این نشست با تاکید بر اینکه در بخش زیرساختی فضا مه آلود است و باید این موضوع در همین جلسات حل و فصل شود گفت: ما بایستی اطلاعات دقیق از میزان امکانات فنی خودمان داشته باشیم و بدانیم که برای رسیدن به الگوی تعالی بخش شبکه ملی رشد چه مسیری را باید طی کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار