پانا فرصت اجرای آنلاین موسیقی در شرایط کرونا را بررسی می کند:

سکوت هراس‌انگیز موسیقی و حال بد مردم

تهران (پانا) – شاید اگر کرونا نبود در همین لحظه در حال رزرو کردن بلیت کنسرت موردعلاقه‌مان بودیم و حالا این روزها در شرایط کرونا فقط حسرت و شاید خیال حضور در یک کنسرت مهیج برای مان مانده است. شاید هم اگر همه‌چیز تعطیل شده بود، الا موسیقی تا این اندازه شاهد گسترش افسردگی در میان مردم نبودیم. اهالی موسیقی درباره فرصت برگزاری آنلاین کنسرت‌ها سخن می‌گویند.

کد مطلب: ۱۱۶۶۰۰۲
لینک کوتاه کپی شد
سکوت هراس‌انگیز موسیقی و حال بد مردم

این روزها نه حال اقتصاد مردم خوب است و نه حس و حال دلشان و بیش‌تر از همیشه جای خالی موسیقی در میان مردم به چشم می‌خورد. از زمان شیوع کرونا نه تنها بسیاری از کنسرت‌ها و اجراها لغو شد، حتی آموزشگاه‌های موسیقی هم خالی از هنرجو شدند و حرفه موسیقی هم همانند بسیاری از مشاغل دچار رکود شد. در شرایطی که شاهد رقابت تنگاتنگ میان شیوع کرونا و شیوع افسردگی در میان افراد جامعه هستیم، شاید اگر پرچم موسیقی به زمین نمی‌افتاد می‌توانست التیامی بر روح زخمی همین مردم باشد. بعد از مدت‌ها سکوت موسیقیایی کشور اولین جرقه احیای موسیقی برگزاری نه‌چندان پرشکوه سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر بود و البته ابتکار اجراهای آنلاین موسیقی فرصتی شد تا دوباره نوای تار و چنگ‌ها در این سرزمین طنین‌انداز شود.

اگر اجرای آنلاین نباشد چیزی از موسیقی نمی‌ماند
«مجتبی عسگری» که تندیس «باربد» بهترین خوانندگی موسیقی دستگاهی را در سی و ششمین جشنواره موسیقی کسب کرد، در گفت وگو با پانا عنوان کرد: «با توجه به شیوع ویروس کرونا همه مشاغل شرایط خاصی را طی می‌کنند و این مسئله شامل حال اهالی موسیقی هم می‌شود. همیشه باید شرایط را در نظر گرفت چون شرایط فعلی ما به‌گونه‌ای است که امکان دورهم جمع شدن وجود ندارد، نباید فرصت ارائه کارها را از دست بدهیم. اجرای آنلاین کنسرت‌ها در جشنواره یک فرصت بود. اگر همین هم نبود واقعاً چیزی از موسیقی باقی نمی‌ماند. با توجه به اینکه این شرایط همچنان ادامه دارد، بعدازاین هم باید برای ارائه موسیقی به مردم تدبیر شود.»
عسگری با اشاره به اهمیت توجه به انتشار تولیدات عرصه موسیقی گفت: «غیر از تولید کار و مسائل مالی، نشر کار مهم‌ترین دغدغه همه اهالی موسیقی است، زیرا یک کاری با همه گرفتاری‌ها و مسائل و مشکلات مالی تولید و ارائه می‌شود ولی متأسفانه نبود یا کمرنگ شدن آلبوم‌های فیزیکی در جامعه مسئله است و باید فرهنگ نشر دیجیتال بیشتر رواج پیدا کند.»

موسیقی روی استیج معنا پیدا می‌کند
«پویا کلاهی» برنده تندیس «باربد» بهترین خواننده پاپ و تلفیقی در گفت وگو با پانا گفت: «از همان ابتدا با موسیقی به‌صورت یک امر زنده برخورد می‌شد و ضبط کردن بعداً ایجاد شد. شرایط کرونا باعث شد این امر زنده، ضعیف شود و هنرمندان رویه‌های دیگری برای کارشان داشته باشند. به موسیقی زنده ضربه زده شده است. موسیقی روی استیج معنی پیدا می‌کند و این روزها بسیاری از ما این آلبوم‌ها را به امید اینکه اجرای زنده داشته باشیم، ضبط می‌کنیم. البته من مخالف اجراهای آنلاین نیستم زیرا معتقدم در این شرایط هرکاری که بتوان انجام داد خوب است تا کرونا برطرف شود.»

جای خالی مجوزهای بیشتر در شرایط کرونا
«دارا دارایی» سرپرست گروه «داماهی» با اشاره به اینکه در شرایط کرونا باید تلاش کنیم تا موسیقی‌ها توسط مخاطبینش شنیده شود، اظهار می‌کند: «کنسرت آنلاین هیچ لطفی ندارد و باید همه تلاشمان را می‌کردیم تا گروه‌ها بتوانند موسیقی‌هایشان را انتشار دهند. در بخش مجوزها باید ترتیبی داده می‌شد تا در این فرصت و اکنون گروه‌ها موسیقی‌های شان را بیشتر پخش کنند و شنونده‌ها انتخاب بهتری داشته باشند و بعد از کرونا کنسرت‌ها را فعال ببینند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار