مدیرکل سینما و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گفت و گو با پانا

امیرمشهدی عباس: بودجه کانون به ساخت یک یا دو فیلم در سال می رسد

تهران (پانا) - کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نزدیک به پنجاه سال است که در حوزه فیلم‌سازی برای کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کند و در این مدت‌زمان بیش از 500 اثر تولیدشده در بخش پویانمایی و سینمایی و مستند و کوتاه ثبت کرده است. امیر مشهدی عباس، نویسنده و کارگردان تئاتر‌های کودک و نوجوان و مدیرکل سینما و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معتقد است مردم با فیلم‌هایی که ساخته‌شده کانون است و آرم کانون را دارند، احساس امنیت می‌کنند. 

کد مطلب: ۱۱۶۵۷۱۱
لینک کوتاه کپی شد
امیرمشهدی عباس: بودجه کانون به ساخت یک یا دو فیلم در سال می رسد

مدیرکل سینما و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره تاریخچه فیلم‌سازی کانون به پانا گفت: «کانون فکری و پرورشی کودک و نوجوان از سال49 تا الآن به فیلم‌سازی می‌پردازد. درواقع 50 سال است که کانون فیلم می‌سازد و در گونه‌های مختلفی اعم از فیلم‌های سینمایی، انیمیشن، کوتاه، بلند و مستند و غیره مشغول است. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گام‌های اول فیلم‌سازی را با کارهای آقایان بیضایی، علی مراد، علی‌اکبر صادقی و ابراهیم فروزش و... آغاز می‌کند. در این مدت‌زمان تعداد کل آثار تولیدشده در کانون 561 اثر است که شامل 248 اثر پویانمایی و 213 اثر سینمایی و مستند و کوتاه است.»

بودجه کانون به ساخت سالی یک یا دو فیلم می‌رسد
«امیر مشهدی عباس» درباره فرآیند کانون برای انتخاب فیلم‌های متقاضی ساخت توسط کانون اظهار کرد : «آنچه سال‌ها شنیده شده این است که کانون یک سیستم مونوپل دارد و هرکسی با کانون نمی‌تواند کار کند. اما واقعیت این است که هرکسی بخواهد می‌تواند به کانون بیاید و فیلم‌نامه‌اش را ارائه دهد البته که کانون فعالیت محدودی دارد و نمی‌تواند مثلاً در سال 15 فیلم بسازد. درنهایت یک یا دو فیلم در سال ساخته می‌شود زیرا بودجه کانون محدود است. اما کارهایی که انتخاب می‌شود و برای تولید و ساخت مورد تائید است، کارهای متفاوتی است و حساسیت زیادی داریم که این کار چه ویژگی دارد تا به مرحله ساخت برسد. درواقع پروسه طولانی طی می‌شود.»

فرآیند تقاضا برای ساخت فیلم در کانون

اولویت ما در تولید، موضوعات انسانی است تا روح انسان به پالایش برسد. نوجوان‌ها و کودکان کارهایی برایشان ساخته شود که به بزرگی روح انسان پی ببرند و اینکه انسان با عملکرد خودش تا چه اندازه می‌تواند دنیای اطرافش را تحت تأثیر قرار دهد. هرکار ارزشی که لازم است برای کودک و نوجوان انجام شود در اولویت ما قرار می‌گیرد

وی یادآور شد: «پروسه‌اش چنین است که ابتدا باید طرح یک تا سه ‌صفحه‌ای و بعد سیناپس اش را ارائه دهد که خب این کاردستی انجام می‌شد و از شروع سال 1400 این کار به‌راحتی در سایت کانون قابل انجام است. فرد متقاضی کار را ثبت کرده و وارد پروسه شورا می‌شود. دو شورا داریم. شورای اول بررسی می‌کند و فیلم‌نامه‌هایی که با اهداف کانون هم‌راستاست، معرفی می‌شوند. یعنی با اهداف هویت انسانی همخوانی دارد زیرا کانون نه سیستم اش چندان به بدنه سینمایی نزدیک است و نه فضایی دارد که معیارش صرفاً فروش فیلم باشد. درواقع اولویت ما در تولید، موضوعات انسانی است تا روح انسان به پالایش برسد. نوجوان‌ها و کودکان کارهایی برایشان ساخته شود که به بزرگی روح انسان پی ببرند و اینکه انسان با عملکرد خودش تا چه اندازه می‌تواند دنیای اطرافش را تحت تأثیر قرار دهد. هرکار ارزشی که لازم است برای کودک و نوجوان انجام شود در اولویت ما قرار می‌گیرد اما به دلیل محدودیت‌های فعالیت کانون بیش از دو یا سه فیلم در سال تولید نمی‌شود. مسلماً این تعداد نمی‌تواند تماماً پاسخگوی نیاز کودک و نوجوان باشد اما به جرات می‌گویم فیلم‌هایی که کانون تولید کرده است ارزشی و قابل تامل است.»

از فیلم‌نامه تا انتخاب کارگردان باید به تایید کانون برسد
مدیرکل سینما و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پاسخ به این پرسش که کانون به کارگردانهای شناخته شده ای همچون کمال تبریزی پیشنهاد کار داده است به دغدغه‌های فیلم‌سازان و کانون برای همکاری با یکدیگر اشاره کرد و گفت: «کسانیکه به کانون درخواست فیلم می‌دهند، عموماً کسانی هستند که خودشان متقاضی ساخت هم هستند اما مسئله این است که ما روندمان در سه بخش تعریف می‌شود. ابتدا تائید طرح و سیناپس؛ سپس تائید فیلم‌نامه و درنهایت تائید کارگردان توسط کانون موردنظر است. یکی از مسائلی که در رابطه با موضوع ساخت فیلم داریم این است که در بعضی جاها دوستان می‌گویند چرا فیلم‌نامه ما تائید شده و بعد می‌گویید بهتر است خودتان کارگردانی نکنید. کارگردانی کار هم جزو هدفمندی کانون است و یکی از علت‌های موفقیت کانون مخصوصاً در سال‌های اخیر این است که کانون هدفمند کار را جلو می‌برد. اگر فیلمی در کانون موفق می‌شود چون عواملش درست انتخاب می‌شوند. موضوع تخصص برای تولید آثار کودک و نوجوان مهم‌ترین دغدغه ما در انتخاب عوامل فیلم است. ازاین‌جهت داستان مورد تائید شوراست و کارگردان هم باید خود را احراز کند. ما نمی‌گوییم کارگردانی خوب یا بد است اما با توجه به نوع داستان باید کارگردان را انتخاب کرد تا فیلم به موفقیت برسد.»

کانون جزو کمپانی‌های شناخته‌شده فیلم کودک در دنیاست
امیرمشهدی عباس تصریح کرد: «اکنون به دلیل موفقیت‌های فیلم «یدو» و جوایزی که برده است کانون به چشم آمده درحالی‌که ما چندین جایزه از فستیوال‌های خارجی گرفته‌ایم اما کانون جزو کمپانی‌های شناخته‌شده در دنیاست و هر فستیوالی در حوزه کودک و نوجوان می‌خواهد برگزار شود، ایمیل می‌زند و درخواست می‌کند تا کانون هم در آن فستیوال حضورداشته باشد. برای مثال اکنون در جشنواره اسکار انیمیشنی با عنوان «گرگم و گله می برم» داریم. درواقع کانون در فستیوال‌های خیلی بزرگ، کرسی دارد. فیلم «یدو» ارزش بسیار زیادی دارد زیرا از 15 سیمرغ جشنواره فجر، کاندیدای 13 سیمرغ است و این برای ما ارزش دارد اما فیلم‌های ارزشمند دیگری هم در کانون ساخته‌شده و به نظر من این به دلیل حساسیت‌های زیاد کانون است. کانون در هر شرایطی کار نمی‌کند، اما در کانون به روی کسی بسته نیست و خب بضاعت نداریم وگرنه دوست داشتیم سالی ده فیلم بسازیم چون سازندگان شریفی در حوزه فیلم کودک داریم.»


مردم با آرم کانون احساس امنیت دارند
«امیر مشهدی‌عباس»، نویسنده و کارگردان تئاتر‌های کودک و نوجوان درباره حمایت کانون از پخش فیلم‌های ساخته‌شده در موضوع کودک و نوجوان که خواست بسیاری از فیلم‌سازان است،گفت: «ما نمی‌توانیم از پخش فیلم‌های حوزه کودک و نوجوانی که خودمان نقشی در ساختش نداشته‌ایم، حمایت کنیم زیرا یکی از مواردی که وجود دارد این است که مردم با آرم کانون احساس امنیت دارند و این را نمی‌توان تخریب کرد. کانون نه ‌فقط در حوزه فیلم‌سازی که در حوزه‌های دیگر مانند تئاتر و اسباب‌بازی و کتاب و غیره نیز حساسیت زیادی دارد زیرا این برندی است که برای خانواده‌ها امن است. علت این فضای امن حضور کارشناس‌ها و متخصصان است و اینکه مدیریت واحدی وجود دارد تا کار ایمنی بیرون بیاید. حالا چطور می‌شود بعدازاین همه تلاش برای اینکه کار ارزشمندی ارائه دهیم حالا بیاییم از پخش فیلمی که تائید نکردیم، حمایت کنیم؟ البته منظور این نیست که فیلم‌های دوستان ما کار بدی است. بسیار پیش می‌آید که فیلم ساخته‌شده جهت بازبینی به کانون ارائه می‌شود و درنهایت فیلم موردحمایت کانون قرارگرفته است.»

به‌طورکلی روندمان این نیست که در فیلم ورود کنیم و فیلم را بخریم اما بعضاً شده برای کمک به فیلم‌سازها فیلمی را بازبینی کردیم و فیلم جهت پخش حمایت‌شده است. معتقدیم کانون برای مردم و هنرمندان است و برای فرد خاصی نیست. کانون بخشی برای کشف استعدادهای جوان دارد و این اتفاق می‌افتد

وی خاطرنشان کرد: «به‌طورکلی روندمان این نیست که در فیلم ورود کنیم و فیلم را بخریم اما بعضاً شده برای کمک به فیلم‌سازها فیلمی را بازبینی کردیم و فیلم جهت پخش حمایت‌شده است. معتقدیم کانون برای مردم و هنرمندان است و برای فرد خاصی نیست. اتفاقی که افتاده این است که کسی هم مسئولیتی پذیرفت باید متعهدانه به مردم، کارش را انجام دهد و کانون بخشی برای کشف استعدادهای جوان دارد و این اتفاق می‌افتد. من خودم تا ابتدای دهه نود و سال‌ها پیش، نویسنده و کارگردان بودم و با کانون به‌عنوان یک هنرمند سروکار داشتم تا همین سه سال پیش که درخواست کردم فیلم سینمایی‌ام به نام «دوچ» ساخته شود. من این روندی که توضیح دادم، طی کردم. به‌عنوان کارگردان خودم را احراز کردم و هیچ ارتباط و آشنای این‌چنینی هم نداشتم و این فرصت به من داده شد و فیلمم را ساختم. اهداف کانون واقعاً شریف و انسانی است و کارهای ارزشمند انجام می‌دهد نه کار گیشه پُر کن. به نظر من کانون یعنی مردم و یعنی هنرمندان و این هدف درست کانون است که تعریف کرده است.»

فعالیت‌های 44 گانه کانون به‌صورت مجازی ادامه دارد
مدیرکل سینما و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره فعالیت مراکز کانون در نقاط مختلف کشور در شرایط کرونا اظهار کرد: «در شرایط کرونا کانون‌های ما به‌صورت حضوری فعال نیست اما فعالیت‌های مجازی‌شان ادامه دارد. نزدیک به هزار مرکز در کل کشور داریم، اعم از کتابخانه‌ها و مراکز ستادی، نجوم، سالن فیلم و تئاتر و غیره که شرح وظایفشان جزو فعالیت‌های 44 گانه کانون است. 44 فعالیت برای مخاطب کودک و نوجوان وجود دارد و در کانون تعریف‌شده است و تا قبل از شیوع کرونا این فعالیت‌ها انجام می‌شد و افتخارات زیادی هم‌ کسب می‌کرد زیرا نقش پررنگی در شناخت چهره‌های کودک و نوجوان در مراکز برایشان برنامه‌ریزی‌شده بود اما در شرایط کنونی فعالیت‌های حضوری‌مان به سمت مجازی آمده و در بخش برخط که زیرمجموعه فرهنگی است این کار درحال انجام است. این ها متوقف نشده است و بسیار پروبال گرفته است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار