به مناسبت هفته سلامت مردان؛

کرونا خطری جدی که مردان را بیشتر تهدید می‌کند

تهران (پانا) - به‌گفته مسئول سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، میزان مرگ و میر مردان بر اثر کرونا بیشتر از زنان است، ویژگی‌های بیولوژیک و مسئولیت‌های شغلی و اجتماعی مردان از یک سو و بی‌توجهی به سلامت خود و مراجعه دیرتر به مراکز درمانی از سوی دیگر، عواملی است که مردان را در برابر کرونا آسیب‌پذیرتر می‌کند.

کد مطلب: ۱۱۶۵۲۸۵
لینک کوتاه کپی شد
کرونا خطری جدی که مردان را بیشتر تهدید می‌کند

به‌گزارش ایسنا، فرزانه سادات فرود اظهار کرد: سلامت مردان در جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است، چراکه مردان ستون و رکن خانواده هستند، سلامت آنها بر روی سلامت کل خانواده اثر می‌گذارد و از سوی دیگر مرگ و میر در مردان بیشتر از زنان است.

وی با اشاره به اینکه طول عمر و امید به زندگی در مردان کمتر از زنان است، افزود: مردان در مواجهه با عوامل خطر و آسیب‌های شغلی آسیب پذیرتر هستند، همچنین فعالیت بدنی کمتر و سبک زندگی ناسالم تری نسبت به زنان دارند، استفاده از دخانیات و سیگار، چاقی، تغذیه نامناسب و مصرف الکل و مواد مخدر در مردان نیز شایع تر از زنان است.

مسئول سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه متأسفانه مردان کمتر به سلامت خود اهمیت می دهند، گفت: مردان معمولا علائم هشدار دهنده بیماری را جدی نمی گیرند و دیرتر به مراکز درمانی مراجعه می کنند، به طوری که در بسیاری از مواقع می گویند ترجیح می دهند بیماری خودشان را ندانند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تنها در ۴ کشور دنیا موضوع سلامت مردان مطرح است و ایران یکی از این کشورها است، ادامه داد: ایران برای سلامت مردان برنامه دارد و یک هفته ملی نیز از اول تا هفتم اسفند به سلامت مردان اختصاص داده شده است، البته برنامه ها محدود به یک هفته نمی شود و طوری برنامه ریزی شده که برنامه های سلامت مردان در طول سال تعمیم داده شود، اما در این هفته به صورت نمادین روی سلامت مردان کار می کنیم.

فرود، شعار امسال هفته سلامت مردان را «سلامت مردان و کرونا» اعلام کرد و افزود: در کرونا هم مثل بقیه بیماری‌ها شدت ابتلا و مرگ و میر در مردان بیشتر از زنان است. در این زمینه عواملی نقش دار؛ بخشی از آن به ویژگی‌های بیولوژیک مردان بر می‌گردد که آنها را بیشتر در معرض خطر کرونا قرار می دهد و بخشی به مسئولیت های شغلی و اجتماعی مردان که معمولا بیشتر کارهای خارج از خانه به عهده آنهاست. همچنین، بیشتر مشاغل پرخطر مثل کفن و دفن و جا به جایی اموات، کار در فرودگاه و بخش حمل و نقل عمومی به عهده مردان است.

وی با بیان اینکه در استان اصفهان نیز مانند کشور و دنیا، میزان مرگ و میر مردان بر اثر کرونا بیشتر از زنان است، افزود: حتی در کادر بهداشت و درمان که مردان و زنان در شغل های مشابه فعالیت می کنند نیز میزان ابتلای مردان به کرونا بیشتر بوده است.

مسئول سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یکی از چالش‌های حوزه سلامت مردان را باور آنها از قوی بودن و ابتلای کمتر به بیماری دانست و گفت: براساس همین باور و تصور، مردان کمتر به پروتکل های بهداشتی پایبند هستند و همین امر باعث آسیب بیشتر مردان شده است. آنها در صورت بیمار شدن نیز کمتر به پزشک مراجعه می کنند.

وی، بیماری های مزمن را یکی از عوامل خطر برای کرونا برشمرد و خاطر نشان کرد: بیماری های مزمن در مردان شایع تر است و مردان بیشتر فشار خون، ناراحتی قلبی و سرطان دارند، همچنین رفتارهای ناسالم که یکی دیگر از عوامل خطر برای کرونا است در مردان بیشتر است؛ به عنوان نمونه مردان سیگاری احتمال درگیری ریه شدیدتری در ابتلا به کرونا دارند.

فرود، در ادامه، به عناوین هفته سلامت مردان اشاره کرد و توضیح داد: کرونا و نقش مردان در حفاظت از سلامت خانواده؛ بهبود و حفظ سلامت روان مردان در دوران کرونا؛ شیوه زندگی سالم مردان در بحران کرونا با تأکید بر چاقی؛ سرطان های شایع مردان و مراقبت های پیشگیرانه در دوره کرونا؛ کنترل عوامل خطر کرونا در محیط کار؛ نقض باورهای فرهنگی مردان در ارتقای سلامت در دوران کرونا و گرامیداشت مقام پدران و توجه بیشتر به سلامت آنها در دوران کرونا، به ترتیب عناوین این هفته هستند.

مسئول سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: باتوجه به همه گیری کرونا و برای رعایت شیوه نامه های بهداشتی، از فرصت فضای مجازی برای اطلاع رسانی خدمات و افزایش سطح سواد سلامت مردان استفاده می کنیم و در گروه ها و کانال ها و سایت های مختلف، اطلاعات و آموزش ها را بارگذاری خواهیم کرد. همچنین وبینارهای ماهانه برای ادارات و سازمان ها براساس موضوعات سلامتی که درخواست و نیازسنجی شده برگزار می شود.

وی با بیان اینکه برنامه مشخص ما برای تغییر آگاهی و نگرش مردان نسبت به سلامت، معرفی خدمات در مراکز بهداشتی و درمانی است، اظهار کرد: بسیاری از این خدمات رایگان است؛ مثل غربالگری سرطان ها و خطرسنجی بیماری های قلبی و عروقی، ارزیابی سلامت روان، برنامه ترک دخانیات، تغذیه سالم و کنترل فشار خون. در واقع باید بین مردان و مراکز جامع خدمات سلامت دوستی برقرار شود.

فرود، با اشاره به اینکه بیشتر مراجعان به مراکز بهداشتی زنان هستند، گفت: مراجعه مردان به این مراکز یک چهارم زنان است، درحالی که در این مراکز با هزینه دولتی یا رایگان خدمات بهداشتی و درمانی در اختیار آنها قرار داده می شود.

وی با تأکید بر ضرورت ارتباط مستمر مردان با مراکز بهداشتی، تصریح کرد: جامعه هدف مراکز بهداشتی خانواده ها هستند و سلامت مرد در کنار سلامت خانواده مهم است، بنابراین ترجیح می دهیم کل اعضای خانواده به نزدیک ترین مرکز بهداشتی مراجعه و خدمات را دریافت کنند تا ضمن تشکیل پرونده سلامت، ارتباط مستمر با آنها داشته باشیم.

مسئول سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در ادامه به بیماری‌های شایع مردان نیز اشاره کرد و توضیح داد: به غیر از بیماری‌های مزمن، بیماری‌های غیر واگیر مثل دیابت، فشار خون و قلبی عروقی در مردان شیوع بیشتری دارد. نسبت فوت مردان از حوادث ترافیکی ۳ برابر زنان است، سرطان ریه و برونش ۳ برابر، سکته قلبی ۲ و نیم برابر، سرطان معده ۲.۳، سکته مغزی ۱.۷ و در موارد نزاع منجر به جرح و مرگ و میر، مردان آسیب پذیرتر از زنان هستند.

وی با بیان اینکه در تمام گروه‌های سنی مرگ و میر مردان بیشتر از زنان است، خاطر نشان کرد: بیشترین گروه در معرض آسیب سالمندان بالای ۶۰ سال هستند و گروه بعدی ۳۰ تا ۵۹ سال به خاطر شرایط شغلی و فعالیت در جامعه است، درحالی که هم قشر فعال جامعه هستند و هم اگر میانسالی سالم داشته باشند، سالمندی سالمی نیز خواهند داشت.

فرود، بر اهمیت سلامت روان در همه گروه‌های سنی تأکید کرد و افزود: در دوران کرونا استرس، کاهش فعالیت بدنی، نگرانی از آینده، شنیدن اخبار بد روزانه و ... سلامت روان همه افراد را تحت تاثیر قرار داده است. در این شرایط همه افراد جامعه حتما باید راهکارهای مقابله با عوامل تهدید سلامت روان را از منابع معتبر دریافت کنند.

مسئول سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اهمیت فعالیت بدنی در روز اشاره کرد و گفت: پیاده روی در فضای باز و جایی که شلوغ نباشد در حفظ سلامتی و تغذیه سالم، جایگزینی سبزیجات و میوه ها با غذاهای ناسالم مثل فست فود برای کنترل وزن اهمیت زیادی دارد.

وی در پایان به مردان توصیه کرد سلامت خود را جدی بگیرند و حتما برای سنجش سلامت به مراکز درمانی مراجعه و خدمات مورد نیاز بهداشتی و درمانی را دریافت کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار