وضعیت و آمارهای مهم بجا مانده ۱۶ تیم لیگ برتری در پایان نیم فصل نخست

پله پله صعود و سقوط

تهران (پانا) - پرونده نیم‌فصل نخست لیگ برتر بیستم با برگزاری دیدار معوقه گل‌گهر- پرسپولیس از هفته دهم بسته شد.

کد مطلب: ۱۱۶۵۲۰۱
لینک کوتاه کپی شد
پله پله صعود و سقوط

به‌گزارش ایران، دیداری که نتیجه غیرمنتظره‌ای در آن رقم خورد و شاگردان گل‌محمدی با ارائه یک بازی درخشان موفق شدند 5 بار دروازه شاگردان قلعه‌نویی را باز کنند تا علاوه بر کسب بردی دیگر، 30 امتیازی شده و صدر جدول را از آن خود کنند. پرسپولیس که با پیشینه 4 قهرمانی پی در پی، لیگ برتر بیستم را آغاز کرد در این فصل هیچ گاه رنگ صدر را ندید تا این که بالاخره در آخرین گام نیم فصل به این مهم دست یافت. در این مطلب به ترتیب حضور تیم‌ها در جدول رده‌بندی به بررسی آنها پرداخته‌ایم.

پرسپولیس شروع چندان مطلوبی نداشت و در فینال لیگ قهرمانان آسیا هم شکست را پذیرفت تا در کنار اینها با چند بازی عقب افتاده، جایگاهی بهتر از میانه‌های جدول نداشته باشد. اما در ادامه شرایط تغییر کرد؛ سرخپوشان پله پله بالا آمدند و موفق شدند همانند سال‌های گذشته بسیاری از بهترین آمارها را کسب کنند. شاگردان یحیی گل‌محمدی با 8 پیروزی، یک باخت، 8 گل خورده و 9 کلین‌شیت صاحب بیشترین برد، کمترین شکست، بهترین خط دفاع و بیشترین کلین‌شیت شدند. گفتنی است از این تعداد دروازه پرسپولیس در 8 بازی با گلری حامد لک بسته ماند و یک بازی هم با حضور بوژیدار رادوشوویچ این اتفاق افتاد. در ضمن عنوان بهترین میزبان با میانگین کسب 2.5 امتیاز از هر بازی و بهترین تفاضل گل (13+) از آن پرسپولیس شد.

سپاهان که کارش را با کاپیتان محبوب و سابق خود محرم نویدکیا آغاز کرد با 28 امتیاز نزدیک‌ترین تعقیب کننده پرسپولیس است. زردپوشان 8 برد کسب کرده و عنوان بهترین خط حمله را با 25 گل در اختیار دارند. سپاهانی‌ها بخش مهمی از این عنوان را مدیون سجاد شهباززاده هستند؛ مهاجمی که احیا شده و با 12 گل زده در صدر جدول گلزنان قرار دارد.

استقلال 6 هفته در صدر جدول بود ولی 2 باخت، یک مساوی و یک برد در 4 بازی گذشته و کسب 4 امتیاز از 12 امتیاز ممکن باعث شد تا شاگردان محمود فکری جایگاه نخست را از دست بدهند و در نهایت با 26 امتیاز در رده سوم بایستند. شرایطی که باعث شد بحث تغییر کادر فنی این تیم نیز مطرح شود، گرچه فکری اعلام کرده تیمش آماده نبرد و قهرمانی است. گفتنی است استقلال با 7 برد بعد از 2 تیم بالای جدول صاحب بیشترین برد است. نکته قابل توجه اینکه امسال خبری از زوج مرگبار شیخ دیاباته- قایدی در خط حمله آبی‌پوشان نیست. قایدی، دیاباته و مطهری به ترتیب 4، 2 و3 گل به ثمر رسانده اند. به عبارتی مثلث تهاجمی این تیم در مجموع زننده نیمی از گل‌های استقلال در نیم فصل بودند.

فولاد همانند فصل گذشته یکی از مدعیان جدی کسب سهمیه و قهرمانی است که با 23 امتیاز در رده چهارم است ولی بیشترین تساوی را با 8 مساوی داشته و جواد نکونام سرمربی سرخپوشان اهوازی بخوبی می‌داند که مساوی‌های بیشتر در نیم فصل دوم ممکن است به قیمت جا ماندن از جمع مدعیان تمام شود.
دیگر تیم خوزستانی یعنی صنعت نفت هم در جمع تیم‌های موفق قرار می‌‌گیرد. تیمی که برای مدت کوتاهی به صدر جدول هم رسید و حالا با 23 امتیاز پنجم است. شاگردان سیدسیروس پورموسوی در خانه شکست ناپذیر و تیمی ترسناک بودند. آنها در آبادان تنها به سپاهان باختند و با فولاد مساوی کردند.

آلومینیوم اراک تیم شگفتی‌ساز این فصل است که در اولین دوره حضورش در لیگ برتر توانسته با 22 امتیاز در رده ششم قرار بگیرد. شاگردان رسول خطیبی در 5 بازی آخر نباختند و تنها تیمی در نیم فصل اول بودند که توانستند پرسپولیس را شکست دهند.
تراکتور لیگ بیستم را با علیرضا منصوریان آغاز کرد ولی پس از برکناری او در پایان هفته پنجم، محمدرضا زنوزی مالک این باشگاه، مسعود شجاعی کاپیتان تیمش را به‌عنوان سرمربی موقت برگزید که 10 هفته دوام داشت. گفته می‌‌شود شجاعی موافق ادامه کار به عنوان سرمربی نیست و می‌‌خواهد به عنوان بازیکن کارش را ادامه دهد. سرخپوشان تبریزی با 22 امتیاز در رده هفتم جدول هستند. تراکتوری‌ها با میانگین کسب 2.28 امتیاز از دیدارهای خارج از خانه، بهترین تیم میهمان نام گرفتند.

مس رفسنجان دیگر تیم تازه وارد به لیگ برتر هم نگاه‌ها را به خود معطوف کرد. مس 5 هفته ابتدایی اصلاً گل نزد اما شاگردان محمد ربیعی پس از مدتی خود را با لیگ برتر وفق دادند و شرایط تغییر کرد. این تیم با 22 امتیاز در رده هشتم قرار دارد.
گل‌گهر با سرمربیگری امیر قلعه‌نویی 7 هفته ابتدایی در صدر جدول بود اما نتوانست به این موفقیت تداوم ببخشد. شروع خوب و پایانی تلخ با شکست سنگین 5-0 مقابل پرسپولیس در کارنامه سیرجانی‌ها ثبت شد. آنها با 22 امتیاز در رده نهم قرار گرفته‌اند.
نفت مسجدسلیمان با سرمربیگری سیدمجتبی حسینی موفق ظاهر شد و یقه تیم‌های زیادی از جمله مدعیان را در خانه‌اش گرفت تا با 18 امتیاز در رتبه دهم باشد اما مشکلات مالی باعث جدایی سرمربی‌اش شد. جمعه خبر توافق با حمید درخشان برای جانشینی حسینی منتشر شد اما ساعاتی بعد این تصمیم به دلیل مخالفت هواداران وتو شد.

پیکان هم در این فصل کارش را با مهدی تارتار آغاز کرده، تیمی است که پرتاب‌های اوت نادر محمدی در آن بیش از هر تاکتیک دیگری خودش را نشان داده است. هر چند که تارتار معتقد است تیمش 5 دقیقه هم تمرین اوت دستی ندارد. خودروسازان با 18 امتیاز یازدهم هستند.
شهر خودرو در این فصل نیمکت خود را به دروازه‌بان فصل گذشته‌اش سید مهدی رحمتی سپرد که هنوز مدرک رسمی مربیگری‌اش را کسب نکرده. مشهدی‌ها که به طور میانگین 1.2 امتیاز گرفته اند، کمترین تساوی را با 3 مساوی داشته‌اند تا با 18 امتیاز دوازدهم باشند اما مهم تر از مسائل فنی، مشکلات مالکیتی شهرخودرو است که شرایط سختی را برای این تیم به وجود آورده و حتی ممکن است این تیم با نام دیگری در نیم فصل دوم در مسابقات حاضر شود.
سایپا که ابراهیم صادقی سرمربی‌اش آن را آژاکس فوتبال ایران می‌‌نامد، در نیم فصل اول بدترین خط حمله را با 10 گل زده و بیشترین تساوی را با 8 تساوی داشته تا نارنجی‌پوشان با 17 امتیاز در رده‌ سیزدهم جدول باشند.

تا قبل از شروع لیگ بیستم اصلاً تصور نمی‌شد که ذوب‌آهن کمترین پیروزی با یک برد، بدترین خط دفاعی با 23 گل خورده، بیشترین تساوی با 8 تساوی و بدترین میزبان با میانگین 0.62 امتیاز از هر بازی را به دست آورد ولی این تیم اصفهانی با مربیگری رحمان رضایی که اولین دوره سرمربیگری‌اش در لیگ برتر را تجربه می‌‌کرد، ناموفق بود و با 11 امتیاز چهاردهم است. ذوبی‌ها حالا حسینی سرمربی نفت مسجدسلیمان در نیم فصل اول را به عنوان سرمربی انتخاب کرده‌اند و امیدوارند با او از بحران خارج شوند.
نساجی پس از جدایی فکری قبل از شروع لیگ کارش را با وحید فاضلی دستیار او آغاز کرد ولی تیم شهر خسته در ادامه ناموفق ظاهر شد تا جایی که بیشترین شکست را با 10 باخت و کمترین تساوی با 3 تساوی کسب کرد. قائمشهری‌ها با آمدن مجید جلالی هم در نتیجه‌گیری ناکام بوده‌اند و 4 باخت پیاپی داشته‌اند و باید دید آقا معلم می‌‌تواند این تیم پر طرفدار را که با 9 امتیاز در رده پانزدهم است نجات دهد یا خیر.

ماشین‌سازی که نیمکتش را در ابتدای فصل به وحید بیاتلو 32 ساله به عنوان جوان ترین مربی لیگ برتر سپرد، با او ناموفق بود و بعد هم با دستیارش سعید اخباری به موفقیت نرسید و کمترین پیروزی با یک برد، بدترین خط حمله با 10 گل زده، بدترین میهمان با میانگین کسب 0.37 امتیاز از هر بازی و بدترین تفاضل گل 12- را کسب کرد تا با 8 امتیاز در رده آخر باشد. البته طلسم پیروز نشدن ماشین‌سازان در هفته پانزدهم شکست و این موضوع باعث شد امید تبریزی‌ها به بقا در لیگ برتر زنده بماند.

برش
بردهای اقتصادی

در این فصل پُرتکرارترین نتیجه، یک - صفر در 31 بازی بوده است. نتیجه 1-0 در بیش از یک چهارم دیدارها رخ داده که سهم پرسپولیس با 4 برتری با این نتیجه، بیشتر از سایر تیم‌هاست. در 15 هفته گذشته 242 گل به ثمر رسیده که میانگین حدود 2 گل در هر بازی را ثبت کرده است. پُرگل‌ترین هفته تا به اینجای کار هفته دهم با 24 گل و میانگین 3 گل در هر بازی، کم‌گل‌ترین هفته هفته‌های سوم و چهارم با 9 گل زده، پُرگل‌ترین بازی تساوی 3-3 ماشین‌سازی و سپاهان و مقتدرانه‌ترین پیروزی، برد 5-0 پرسپولیس برابر گل‌گهر بوده که سنگین‌ترین شکست دوران مربیگری امیر قلعه‌نویی تاکنون نیز بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار