هاشمی: تهران دارای ظرفیت‌های بالای علمی، فرهنگی و هنری است

تهران (پانا) - رئیس شورای شهر تهران بیان کرد تهران دارای ظرفیت‌های بالای علمی، فرهنگی و هنری است که در هیاهوی مسایل روزمره صدای آنها شنیده نمی‌شود.

کد مطلب: ۱۱۶۵۱۰۷
لینک کوتاه کپی شد
هاشمی: تهران دارای ظرفیت‌های بالای علمی، فرهنگی و هنری است

محسن هاشمی در نشست تهران پژوهی با بیان اینکه تهران، یکی از کلانشهرها و ابرشهرهای جهان است که جمعیت روز آن بیش از ده میلیون نفر است، گفت: گستره فیزیکی تهران در حدو 700 کیلومتر مربع و سابقه تاریخی آن بیش از دو قرن است، اما بیش از این ما چه داریم که درباره تهران بگوییم؟

وی با اشاره به اینکه پژوهش درباره تهران، تاکنون عمدتا حول آثار تاریخی و ساختمانهای قدیمیش انجام شده است، افزود: یعنی ما در تهران پژوهی بدنبال تهران گذشته رفته ایم و کمتر درباره تهران حال و تهران آینده تامل کرده ایم. همین عدم شناخت از وضعیت تهران امروز وتهران آینده، موجب شده است تا برخی از مسئولان نسبت به حل مشکلات تهران احساس ناتوانی کنند وبخواهند با پاک کردن صورت مساله، پایتخت را جابجا کنند، در حالیکه مسایل تهران مسایل بیش از ده میلیون انسان است و نمی توان با یک تصمیم کاغذی از کنار مشکلات این تعداد از شهروندان بسادگی عبور کرد.

هاشمی یکی از پیامدهای دیگر نپرداختن به تهران انسانی و متمرکز شدن روی تهران آجری، را دیده نشدن نقاط قوت و سرمایه های اصلی شهر، یعنی شهروندان دانست و عنوان کرد: تهران شبیه بسیاری از کلانشهرهای جهان، محصول مهاجرت است، مهاجرت انسانها از اقوام و ادیان ومذاهب و سلایق مختلف، تهران امروز عصاره ای از ایران است و می توان در جای جای تهران قومیتهای مختلف ایران را مشاهده کرد که دارای کلونی ها و خرده اجتماعات شهری هستند و پیوندهای نسبتا مستحکم زبانی، فرهنگی و قومی را حفظ کرده اند.

وی با بیان اینکه تهران دارای ظرفیتهای بالای علمی، فرهنگی و هنری است که در هیاهوی مسایل روزمره صدای آنها شنیده نمی شود افزود: یکی از ماموریتهای تهران پژوهشی می تواند این باشد که تهران انسانی ونه تهران آجری را مورد کنکاش ومطالعه قرار دهد. در شهر انسان محور، شهروندان مهمترین موضوع و سابجکت هستند و باید ابعاد مختلف ونیازها و نقاط قوت و آسیبهایشان مورد توجه ومطالعه قرار گیرد.

رئیس شورای شهر تهران بیان کرد: طی دهه های گذشته زیرساختهای فراوانی در تهران ایجاد شده است، از بزرگراه تا فضای سبز و در برخی شاخص ها نظیر ساخت بزرگراه از برنامه نیز بیشتر احداث شده است، اما آیا نیازهای انسانی و غیرخودرویی و غیر بتنی شهروندان به همین میزان مورد توجه قرار گرفته است.

هاشمی اضافه کرد که به نظر می رسد تصور ما از تهران، بسیار شبیه همان ضرب المثل معروف مولوی، یعنی فیل در تاریکی است، هر شخص ومسئولی براساس ذهنیت و دسترسی خود تصویری برساخته از تهران را در ذهن دارد وبراساس همان تصویر ناقص و شاید نادرست، تصمیمات مهم و تاثیرگذار گرفته می شود.

وی در پایان افزود: شاید مناسب باشد که تهران پژوهان ابعاد انسانی و زنده تهران را نیز در کنار مسایل فیزیکی و گذشته این شهر مورد توجه قرار دهند تا نسبت به تهران امروز و تهران آینده بتوانیم تصویر دقیقتری بدست آوریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار