توضیحات مشاور امنیت ملی جو بایدن درباره حل مناقشه برجام

تهران (پانا) - مشاور امنیت ملی جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا درباره تمایل دولت این کشور برای آغاز مذاکرات درباره برجام گفت حل دیپلماتیک مناقشه برجام کاملا امکان‌پذیر است.

کد مطلب: ۱۱۶۵۰۰۶
لینک کوتاه کپی شد
توضیحات مشاور امنیت ملی جو بایدن درباره حل مناقشه برجام

به گزارش ایرنا، سالیوان در مصاحبه با سی‌ان‌ان درباره اعلام تمایل دولت بایدن به مذاکره با ایران و دیگر کشورها درباره چگونگی از سرگیری مذاکرات درخصوص توافق هسته‌ای ایران، گفت: ما بر این باوریم که دستیابی به راه‌حل دیپلماتیک کاملا امکان‌پذیر است.

وی اما تاکید کرد که «هنوز در مراحل اولیه» به‌سرمی‌بریم.

سالیوان افزود: به تلاش زیاد و دیپلماسی واقع‌بینانه و در نهایت تصمیم ایران درخصوص آمادگی‌اش برای برداشتن گام‌هایی در جهت اطمینان‌بخشی به جهان و اثبات صلح‌آمیزبودن برنامه هسته‌ای‌اش نیاز هست.

وی درباره ادعای نقض توافق از سوی ایران ابراز نگرانی کرد و گفت: آنچه که ما بارها گفته‌ایم این است که ایالات متحده آماده پایبندی به مفاد توافق است البته در صورتی که ایران نیز به تعهدات خود تحت این توافق پایبند باشد. یکی از مسائل نگران‌کننده این است که ایران تهدید می‌کند که از تعهدات خود خارج و از همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خودداری می‌کند.

وی افزود: بنابراین فکر می‌کنم که اولین اقدام تصمیم ایرانی‌ها برای توقف خروج از تعهدات برجامی خود است و سپس به باور من، راه‌حل دیپلماتیکی برای دستیابی به توافق نهایی برای اطمینان از برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران را تایید کرده است. ریچارد میلز سرپرست نمایندگی آمریکا روز پنجشنبه در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد به طور رسمی ادعای گذشته کشورش درباره اعمال تحریم‌های این شورا علیه ایران را پس گرفت و خواستار کنار گذاشتن نامه ۳۰ و ۳۱ مرداد و ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۹ آمریکا شد.

عقب‌نشینی آمریکا از مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌های سازمان ملل که پیشتر ترامپ فعال کرده بود، از نگاه کارشناسان اقدامی مثبت و گامی رو به جلو ارزیابی می‌شود. لغو مکانیسم مذکور مقدمه‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای است؛ اقدامی سازنده که مورد تایید و استقبال دیگر اعضای برجام قرار گرفت. تقریبا همه اعضای برجام به این اقدام بایدن با خوشبینی نگاه کردند. چین و روسیه این قدم را مثبت ارزیابی کردند و «پیتر استانو» سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه اول اسفند در یک نشست خبری از تصمیم آمریکا برای کنار گذاشتن سیاست بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران استقبال کرد و گفت که این تصمیم واشنگتن شرایط را برای بازگشت تهران به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای فراهم می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار