دبیر واحد آموزشی شهیدبهشتی آموزش و پرورش رودهن:

همه زندگی یک مذاکره است

رودهن (پانا)- قبل از آشنایی با فنون مذاکره، لازم است که حتما مطالعه‌ای جامع درباره رفتار انسان‌ها با الگوهای رفتاری مختلف داشت. ضمن اینکه در طول مذاکره شکیبایی فرد، تضمین‌کننده پیروزی درمذاکره است.

کد مطلب: ۱۱۶۴۸۸۵
لینک کوتاه کپی شد
همه زندگی یک مذاکره است

ارتباط موثر با طرف مقابل از زمان پیدایش بشر بزرگ‌ترین دغدغه پیش روی او بوده است. این مسئله، موضوع گفت و گوی پانا با یاشار نجفی، دبیر ادبیات فارسی واحد آموزشی شهید‌بهشتی آموزش و پرورش رودهن با عنوان فنون مذاکره بود.

در واقع ما بیشترین مذاکره را با خودمان داریم که به آن «واژه‌گویه» نیز گفته می‌شود؛ به عنوان مثال وقتی می‌خواهیم کاری را انجام دهیم یا تصمیمی را بگیریم درون خود شروع به مذاکره با خویش می‌کنیم

یاشار نجفی در رابطه با اینکه چرا باید فنون مذاکره را یاد بگیریم و اهمیت آن در چیست، اظهار کرد: امروزه مذاکره و برقراری ارتباط دو‌سویه در همه جوامع ارتباطی، یک امتیاز محسوب می‌شود و برای اثبات این موضوع می‌توان سری به آگهی‌های استخدامی زد و اگر دقت کنید، نقطه مشترک همه آنها روابط اجتماعی بالا است. همچنین بشر برای رفع نیازهای روزمره، اعم از دریافت حق و حقوق خود و بستن قراردادهای کاری و رفع نیازهای عاطفی، یادگیری و آموزش و غیره، احتیاج به مذاکره دارد و شاید برای شما جالب باشد که ما در واقع بیشترین مذاکره را با خودمان داریم که به آن «واژه‌گویه» نیز گفته می‌شود؛ به عنوان مثال وقتی می‌خواهیم کاری را انجام دهیم یا تصمیمی را بگیریم درون خود شروع به مذاکره با خویش می‌کنیم یا وقتی که کاری را انجام دادیم درون خویش دست‌آوردهای آن را می‌سنجیم که همه اینها نوعی مذاکره محسوب می‌شود و در یک کلام می‌توان گفت همه زندگی یک مذاکره است.

او در خصوص شروع فراگیری فنون مذاکره بیان کرد: بدیهی است که هیچ کدام از انسان‌ها در این دنیا شبیه هم نیستند و هر کدام دارای خلاقیت خاص و منحصر به فرد هستند. اگر دید خود را بزرگ کنیم، می‌توانیم انسان‌ها را در دسته‌های گوناگونی جای دهیم و طبق اسلوبی خاص با آنها مذاکره کنیم؛ البته ناگفته نماند که این دسته‌بندی نیز خود احتیاج به شناختی روان‌شناسانه دارد. برای مثال مذاکره با یک شخص عاطفی از لحاظ روحی و تصمیم‌گیری با مذاکره با یک فرد منطقی یا عرفی کاملا متفاوت است؛ چه بسا اگر در تشخیص عاطفی و منطقی بودن طرف مذاکره دچار اشتباه شویم، همه نقشه‌های ما در مذاکره به کل نقش بر آب می‌شود و به هدف و مقصود مطلوب دست نمی‌یابیم.

حفظ آرامش و جهت‌دادن به مذاکره به سوی هدفی که برای آن دست به مذاکره زدیم اصل مهمی است

او افزود: مذاکره در همه ابعاد زندگی ما نقش دارد، از سوی دیگر در رابطه با انواع مذاکره می‌توان به مذاکره با خود، مذاکره پدر و فرزندی یا برعکس، مذاکره دوستانه، مذاکره عاطفی و عاشقانه، مذاکره استاد و شاگردی و انواع دیگر، اشاره کرد.

دبیر آموزش و پرورش رودهن در رابطه با مهم‌ترین اصل در مذاکره، تصریح کرد: حفظ آرامش و جهت‌دادن به مذاکره به سوی هدفی که برای آن دست به مذاکره زدیم اصل مهمی است، اما متأسفانه گاهی شاهد این هستیم که در مذاکرات طولانی شخص مذاکره‌کننده آن قدر از موضوع فاصله گرفته یا از نظر ثبات اخلاقی دچار اختلال شده که نه تنها به مقصود خود نرسیده بلکه طرف مقابل را برنده مذاکره نشان می‌دهد. در نتیجه قبل از شروع هر مذاکره لازم است که با فنون مخصوص آن مذاکره آشنا شوید و از آن مهم‌تر اینکه قبل از آشنایی با فنون مذاکره حتماً مطالعه درباره رفتار انسان‌ها با الگوهای رفتاری مختلف داشته باشید، همچنین در طول مذاکره شکیبایی شما تضمین‌کننده پیروزی شما در آن مذاکره است.

دبیر ادبیات فارسی تصریح کرد: البته باید بدانیم دنیایی که در آن زندگی می کنیم شاهد تحولات شگرفی است. سرعت این تحولات روز به روز بیشتر می‌شود. به طوری که به هیچ‌وجه با گذشته‌های دور قابل قیاس نیست. اگر بخواهیم آمادگی همراهی و توان لازم برای هم‌گامی با این تحولات را داشته باشیم به ناچار باید اطلاعات، دانش، ابزارها و توانمندی‌های لازم و مناسب را در خود ایجاد و شکوفا کنیم و یکی از توانمندی‌ها و از جمله مهارت‌هایی که برای همه ما لازم است فراگیری و کسب مهارت در اصول فنون و هنر مذاکره است.

نجفی خاطرنشان کرد: تجربه شخصی، ثابت کرده که تنها در پشت میز مذاکره، داشتن حق کافی نیست تا به حق خود برسیم که این حق ممکن است حق و حقوق شخصی ما باشد و یا حق و حقوق سازمان و شرکت ما و یا حق و حقوق ملت و دولت ما در مذاکرات بین المللی، بطوریکه هر روز که می‌گذرد همه ما چه به عنوان یک فرد، سازمان و شرکت و چه به عنوان دولت در شبکه گسترده‌تر و پیچیده‌تری از ارتباط با دیگران قرار می‌گیریم و مهمترین ابزار این ارتباطات، دانستن فنون مذاکره است؛ پس در نهایت همه ما در کنار هر شغل یا تخصصی که داریم و به هر حرفه‌ای که می‌پردازیم هم‌زمان در تمام طول عمرمان مذاکره کننده هستیم. بنابراین سرمایه‌گذاری برای افزایش این توانمندی از آن نوع سرمایه گذاری‌هایی است که یک عمر از بازده آن بهره‌مند خواهیم شد.

خبرنگار دانش‌آموز: پارسا تقی‌منتقمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار