حسینی: فعالیت‌های ورزشی برای توان‌بخشی و نشاط دانش‌آموزان با نیازهای ویژه ضروری است

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در نشست با مدیران مدارس و کارشناسان آموزش‌وپرورش استثنایی به بیان دستاوردهای سفر تعهدات آموزش‌وپرورش استثنایی به استان خوزستان پرداخت.

کد مطلب: ۱۱۶۴۶۷۵
لینک کوتاه کپی شد
حسینی: فعالیت‌های ورزشی برای توان‌بخشی و نشاط دانش‌آموزان با نیازهای ویژه ضروری است

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست که هم‌زمان در شبکه شاد برای بیش از ۷۰۰ معلم آموزش‌وپرورش استثنایی استان خوزستان نیز پخش شد، به بیان رهاورد سفر خود به استان خوزستان پرداخت و گفت: در آبادان، رامشیر و باغ ملکی ۳ زمین چمن مصنوعی افتتاح شد و یک سالن ورزشی در هفته‌های آینده در بهبهان توسط سازمان نوسازی افتتاح خواهد شد. یک مدرسه استثنایی پیش‌دبستانی و دبستانی که با همت خیرین ساخته شده بود نیز در ماهشهر به افتتاح رسید.

معاون وزیر با بیان اینکه برای رسیدن به جامعه بلند مدت نیازمند استفاده از تجارب پیشینیان است، اظهار کرد: درصورتی ‌که دانش ضمنی و آشکار پیشینیان به نیروهای انسانی حال و آینده متصل شود آنگاه می‌توان به سمت جامعه بلندمدت حرکت کرد.

وی افزود: با راه‌اندازی باشگاه‌های پیش‌کسوتان می‌توان دانش پیش‌کسوتان را به مدارس امروز پیوند زد و با استفاده از پیش‌کسوتان به‌عنوان راهنمایان بالینی، تجربه گردانی محقق می شود. ۹ باشگاه پیش‌کسوتان در این استان افتتاح شده است و دهمین باشگاه پیش‌کسوتان نیز دیروز در آبادان افتتاح شد.

معاون وزیر با بیان اینکه در ۲۳ مدرسه نابینایان و بسیاری از مراکز مشاوره و پیوند اتاق بازی افتتاح شده است، گفت: روز گذشته یک اتاق بازی در مدرسه استثنایی شمیم آبادان افتتاح شد. امروز هم نمایشگاه دائمی دستاوردهای دانش‌آموزان مقطع پیش حرفه ای و حرفه ای طبق تفاهم‌نامه با سازمان فنی حرفه‌ای برای رشد این دانش‌آموزان آغاز به کارکرد.

حسینی با بیان اینکه ۴۰ چرخش تحول‌آفرین از سال ۹۸ در آموزش‌وپرورش استثنایی رخ‌داده است، گفت: یکی از چرخش‌های تحول‌آفرین در حوزه ارائه خدمات مراکز مشکلات ویژه یادگیری است.

وی با بیان اینکه رویکرد جدید مراکز مشکلات ویژه یادگیری تغییر حالت از حالت انفعالی به حالت فعال است، گفت: در روش انفعالی دانش‌آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری برای ارائه خدمات به مراکز معرفی می‌شوند تا مشکلات فزونی پیدا نکند و به‌موقع درمان شوند.

وی گفت: اما در روش فعال، قبل از معرفی به مراکز مشکلات ویژه یادگیری، خدمات مؤثر به دانش‌آموزان داده شود و حرکت از انفعالی به فعال، از مربی محوری به معلم محوری، از مرکز محوری به مدرسه محوری، از مرکز و مدرسه محوری به خانواده محوری و از مربی و معلم محوری به والد محوری است.

حسینی با بیان اینکه در روش فعال اولین استلزام غربالگری است، گفت: از سال آینده آزمون‌هایی در سنجش قرار خواهد گرفت که به‌واسطه این آزمون‌ها نشانگان رفتاری مبتنی بر اختلال‌های یادگیری شناسایی می‌شود. زمانی که نشانگان شناسایی شود، معلمان مدارس آموزش داده می‌شوند که مداخلات حرفه‌ای پیشگیرانه اولیه انجام شود و خدمات در زمان طلایی انجام شود تا هزینه‌ها کمتر و بالندگی بیشتر شود.

وی با بیان اینکه ۷۵۶ مرکز مشکلات ویژه یادگیری در کشور وجود دارد و ۲۵۳ مرکز در زمان کرونا ایجاد شده است، افزود: ۳۳ مرکز مشکلات ویژه یادگیری در خوزستان وجود دارد که تا مهر سال آینده ۲ مرکز دیگر ایجاد خواهد.

معاون وزیر با بیان اینکه ارائه خدمات تشخیصی، آموزشی، توان‌بخشی و مشاوره‌ای در آموزش‌وپرورش استثنایی تجمیع خواهد شد افزود: تاکنون ۳ مرکز جامع خدمات تشخیصی، آموزشی، توان‌بخشی و مشاوره‌ای در کشور راه‌اندازی شده است و استان خوزستان به ۲ مرکز جامع تشخیصی، توان‌بخشی، مشاوره‌ای نیاز دارد که یکی از آن‌ها با مشارکت ۵۰ درصدی از سوی مناطق آزاد اروند ساخته خواهد شد و مرکز دیگر نیز ساخته شده است که تجهیزات آن به‌زودی تأمین خواهد شد.

معاون وزیر با بیان اینکه یک مرکز جامع آموزش مجازی تا پایان سال در استان خوزستان راه‌اندازی خواهد شد، گفت: اپلیکیشن جامع آموزش تعاملی کودکان استثنایی به‌زودی راه‌اندازی خواهد شد و همه آموزش‌ها در این اپلیکیشن به‌صورت مناسب‌سازی شده است. در استان خوزستان یک پایگاه دائمی سنجش با اتاق آکوستیک راه‌اندازی خواهد شد و تجهیزات بینایی‌سنجی، شنوایی‌سنجی، فیزیوتراپی و سایر وسایل این پایگاه نیز تأمین خواهد شد.

حسینی با بیان اینکه سامانه ندای همراه با استفاده از ظرفیت ۵۰ مشاور آموزش‌دیده به دانش‌آموزان تلفیقی فراگیر و خانواده‌ها و دانش‌آموزان استثنایی خدمات خواهد داد گفت: در فاز بعدی ۷۵۶ مرکز مشکلات ویژه یادگیری، ۴۷ مرکز مشاوره و ۸۶۰ نیرو مشاور و مددکار به سامانه ندای همراه متصل می‌شوند.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با بیان اینکه فعالیت‌های ورزشی برای توان‌بخشی و نشاط دانش‌آموزان نیازهای ویژه ضروری است، گفت: ۱۰ سالن‌های ورزشی درون مدرسه‌ای دویست مترمربعی در استان خوزستان ساخته خواهد شد.

حسینی در ادامه با بیان اینکه مأموریت اصلی آموزش‌وپرورش تبدیل منابع انسانی به سرمایه انسانی است و این کار در آموزش‌وپرورش استثنایی نیاز به تخصص، فضا و تجهیزات دارد گفت: در زمینه فضا از ۲۱۰ مدرسه موردنیاز برای رسیدن به استانداردهای مطلوب، ۱۳۶ مدرسه تاکنون در یک سال گذشته کلنگ‌زنی و یا احداث شده است.

حسینی با بیان اینکه طبق نظریه امتداد توسعه و پیشرفت یک جامعه امتداد ظرفیت ارگانیسم است، گفت: تعلیم‌وتربیت باید این ظرفیت‌ها را امتداد دهد و منابع را به سرمایه تبدیل کند.

وی گفت: در دانش‌آموزان با نیازهای ویژه بعضی از این ظرفیت‌ها وجود ندارد و یا کم است و برای تبدیل منابع انسانی به سرمایه انسانی درباره دانش‌آموزان استثنایی باید از تکنولوژی‌های روز، تجهیزات لازم فراهم گردد و این کار در قالب طرح نهضت توان‌افزایی در حال انجام است. در زمینه تجهیزات نهضت توان‌افزایی ۱۰۵ قلم تجهیزات آموزشی، پرورشی، توان‌بخشی و ورزشی نیاز است که حدود ۷۲ هزار وسیله با ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است.

وی تصریح کرد: در خوزستان ۱۰۹۷ وسیله در قالب نهضت توان‌افزایی موردنیاز است که نیازمند اعتباری ۷ میلیاردتومانی است و درصورت تأمین ۵۰ درصد توسط استان، ۵۰ درصد دیگر توسط سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی فراهم خواهد شد. باتوجه‌به فعالیت‌های استان خوزستان در زمینه تولید محتوا، یک استودیو تولید محتوا در استان دایر خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار