مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی:

تدوین برنامه های عملیاتی از طریق کمیته های کنترل بیماری های غیرواگیر در ۳۱ استان

تهران (پانا) - مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی، اقدامات ایران در زمینه مدیریت بیماری های غیرواگیر و تدوین برنامه اقدام ملی در این زمینه را الگویی برای کشورهای منطقه خواند. 

کد مطلب: ۱۱۶۴۶۳۶
لینک کوتاه کپی شد
تدوین برنامه های عملیاتی از طریق کمیته های  کنترل بیماری های غیرواگیر در ۳۱ استان

به گزارش پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر احمد المنظری در جریان بازدید از پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم به عنوان مرکز همکار سازمان بهداشت جهانی، گفت: تدوین برنامه های عملیاتی از طریق کمیته های پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر در ۳۱ استان و ۶۷ دانشگاه علوم پزشکی، مسیر ایران برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار را تسریع کرده است.
وی با بیان این که بیماری کووید-۱۹ همانند یک شوک به سیستم بهداشت بوده و نشان داد که سیستم بهداشتی کشورها چقدر شکننده بوده است.
وی با اشاره به اینکه در پس هر شری خیری نهفته است، پاندمی اخیر را فرصتی خواند تا نظام های بهداشتی در سراسر دنیا با ایجاد تغییراتی ساختاری، خود را در برابر اپیدمی های محتمل آتی مهیا سازند.
المنظری با تاکید بر لزوم انتقال دانش و تجربیات ایران به سایر کشورهای منطقه خصوصا در حوزه های مرتبط با پاندمی کووید و بیماری های غیرواگیر ابراز امیدواری کرد: با ایجاد شبکه های منطقه ای و جهانی از مراکز همکار در حوزه بیماری های غیرواگیر بتوان تعاملات در این خصوص را وسعت داد.
مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی (امرو) چالش ها و مشکلات پیش روی این منطقه در زمینه کنترل بیماری های غیرواگیر در زمان همه گیری اخیر را نگران کننده خواند و افزود: متاسفانه به دلایل بسیاری از جمله تمرکز بیش از حد نظام بهداشتی بر روی پاندمی اخیر و اختلالات پیش آمده در زمینه ارائه خدمات پیشگیری اولیه و ثانویه و همچنین خدمات درمانی، پیش بینی می شود در سال های آتی بار ناشی از عدم پیشگیری و مدیریت نامناسب بیماری های غیرواگیر جهان را با چالش دیگری روبرو کند.
المنظری در پایان بار دیگر بر لزوم تغییر رویکردها و رفتارهای بهداشتی و ظرفیت سازی تاکید کرد.
دکتر باقر لاریجانی، رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این دیدار اقدامات انجام شده در حوزه پیشگیری و مدیریت بیماری های غیرواگیر را تشریح کرد.
لاریجانی تشکیل کارگروه ها و کمیته های دانشگاهی در سطح وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی کشور در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر را اقدامی سازنده خواند.
نائب رئیس کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر از گرداوری و انتشار گزارش های کارگروه های مختلف کمیته در قالب شماره ویژه خبر داد.
لاریجانی برنامه ملی مدیریت سرطان را یک برنامه راهبردی خواند که تعیین کننده سیاست ها، راهبردها، اهداف و فعالیت های کنترل سرطان درحوزه های مختلف پیشگیری، تشخیص و درمان زودهنگام و همچنین مراقبت های حمایتی و تسکینی است.
وی با اشاره به تدوین برنامه اقدام ملی مدیریت بیماری های غیرواگیر افزود: این برنامه درصدد است تا کیفیت خدمات بیماری های غیرواگیر در دوران همه گیری کووید-۱۹ را در سطوح ارائه خدمات، نیروی کار سلامت، دسترسی به داروهای ضروری، تامین مالی، سیستم های اطلاات سلامت و حاکمیت نظام سلامت را بهبود بخشد.
رییس پژوهشگاه با اشاره به چالش های اخلاقی پیش آمده در ارائه مراقبت های بهداشتی و تحقیقاتی در همه گیری کووید-۱۹ گفت: ما سعی کرده ایم از طریق استراتژی های مختلف ملی این موانع را برطرف کنیم.
در بخش دیگری از این جلسه دکتر افشین استوار، مدیرکل دفتر بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت وزارت بهداشت ضمن ارائه گزارشی از تاثیر همه گیری اخیر بر وضعیت ارائه مراقبتهای بهداشتی اولیه، خدمات ضروری بیماری های غیرواگیر و همچنین خدمات غربالگری و بیماریابی کشور، به تشریح جزییات برنامه اقدام ملی در زمینه پیشگیری و مدیریت بیماری های غیرواگیر در پاندمی کووید-۱۹ پرداخت.
همچنین دکتر فرشا فرزادفر، رئیس مرکز تحقیقات بیماری های غیرواگیر پژوهشگاه، با اشاره به اقدامات این مرکز در زمینه های مختلف از جمله استقرار سامانه خودارزیابی و ثبت بیماران کرونا، ایجاد اینفوگرافی های آموزشی در زمینه های مختلف مبارزه با ویروس کووید-۱۹ و تعیین مناطق پر خطر بر اساس تردد بیماران مبتلا به کرونا، افزود: ارزیابی میزان بستری بیمارستانی به تفکیک هر استان به صورت روزانه، تعیین نقاط پر خطر، ترسیم الگوهای سفر ایرانیان و تعیین شاخص کیفیت مراقبت های بیمارستانی از دیگر فعالیت های این مرکز در حوزه کووید-۱۹ است.
رئیس مرکز تحقیقات بیماری های غیر واگیر پژوهشگاه تخمین شاخص کیفیت مراقبت بیمارستانی برای بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان های کشور را از اقدامات مهم مرکز متبوع خود خواند و افزود: با بهره گیری از متغیرهای وابسته ای همچون تعداد مرگ، تعداد موارد مثبت بستری و متغیرهای مستقلی همچون سن، جنسیت و سهم هر کدام از بیماری های زمینه ای، این میزان برای بیمارستان های مختلف محاسبه شده است که می‌تواند در ارزیابی عملکرد هر بیمارستان در دوران همه گیری کووید-۱۹ قابل استناد باشد.
در بخش پایانی این جلسه، دکتر اسدی لاری مدیر کل امور بین الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به برنامه اخیر کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر در خصوص بازنگری سند ملی بیماری های غیرواگیر از مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی درخواست تایید و امضا این سند را مطرح کرد که مورد موافقت قرار گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار