اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

از افزایش مبتلایان به کرونا تا شیوع ویروس انگلیسی در کشور

تهران (پانا) - افزایش آمار کرونا در ایران، یکسالگی ویروس کرونا، آخرین وضعیت تولید واکسن کرونا، ایجاد اشتغال برای زنان کولبر، تدوین و تصویب سند ملی سلامت مردان و آخرین وضعیت پرونده «عیسی شریفی» قائم مقام سابق شهردار تهران بخشی از خبرهای اجتماعی است در هفته‌ای که گذشت.

کد مطلب: ۱۱۶۴۴۱۶
لینک کوتاه کپی شد
از افزایش مبتلایان به کرونا تا شیوع ویروس انگلیسی در کشور

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که بیشتر این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

آمار کرونا در ایران

بر اساس اعلام وزارت بهداشت از ابتدای شیوع ویروس کرونا یک میلیون و ۵۴۲ هزار و ۷۶ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که یک میلیون و ۳۱۷ هزار و ۶۱۲ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و ۵۹ هزار و ۱۸۴ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. بر اساس آخرین تحلیل ها، در حال حاضر ۹ شهرستان در وضعیت قرمز، ۳۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۲۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۷۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، دشت آزادگان، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

نامه وزیر بهداشت برای مسدود شدن مرزهای استان خوزستان به عراق

در هفته‌ای که گذشت، پس از چندین هفته که شهرهای قرمز کرونا به صفر رسیده بود، 9 شهر از استان خوزستان در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفت. در این راستا سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز در پی قرمز شدن استان خوزستان، طی نامه‌ای خطاب به دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا به مسدود شدن همه مرزهای ورودی و خروجی استان خوزستان به کشور همسایه عراق تا اطلاع ثانوی به دلیل شیوع نوع موتاسیون یافته ویروس COVID-19 در استان و افزایش سریع موارد تاکید کرد.

آخرین وضعیت تولید و تامین واکسن کرونا در ایران

وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو سه مسیر تولید داخل، تولید قراردادی و واردات را به منظور تامین واکسن کرونا به موازات هم در دستور کار قرار داده است. در حوزه تولید داخل، ۱۴ شرکت متقاضی تولید واکسن (۱۰۰ درصد داخلی) هستند که تاکنون پرونده سه شرکت تکمیل شده و به صورت جدی در دست پیگیری است. محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو درباره آخرین وضعیت تامین واکسن کرونا گفت: شرکت دارویی «شفا فارمد» در مجموعه دارویی برکت در حال انجام فاز یک مطالعات بالینی است و این شرکت به زودی پس از تائید سازمان غذا و دارو وارد فاز ۲ و ۳ مطالعات بالینی خواهد شد و پیش بینی می‌شود این فاز نیز براساس برنامه ریزی صورت گرفته تا پایان بهار ۱۴۰۰ به اتمام برسد. درمورد واکسن «موسسه رازی» نیز پس از مقدمات انجام فاز یک مطالعات بالینی آن در دست اقدام است. به گفته وی، سومین تولیدکننده داخلی «موسسه میلاد دارو» نیز در فاز دریافت کد اخلاق بوده و به‌زودی وارد فاز یک مطالعات انسانی می‌شود.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون 25 نفر به ویروس انگلیسی کرونا مبتلا شده‌اند و بنا به گفته وزیر بهداشت این ویروس در کشور پخش شده است.

ایجاد اشتغال برای زنان کولبر

هر چند آمار دقیق، قطعی و متقنی از تعداد کولبران در ایران موجود نیست اما آمارهای غیررسمی از فعالیت ۸۰ تا ۱۷۰ هزار کولبر در مرزهای غربی کشور حکایت دارد. همچنین اگر کولبری در سال‌های نه چندان دور تنها مختص مردان بود اما شواهد نشان می‌دهد که امروزه زنان زیادی به ناچار رزق و روزی خود را از این راه تحصیل می‌کنند و پا به پای مردان، ساعت‌ها پیاده‌روی طاقت‌فرسا همراه با مخاطرات فراوان را در ارتفاعات صعب‌العبور به جان می‌خرند. زنانی که اغلب به شکل ناشناس و با چهره‌های پوشیده، گرفتار معضل کولبری هستند. با وجودی که در سال‌های اخیر از رفع معضل کولبری و ساماندهی کولبران زیاد سخن به میان آمده و وعده و وعید و طرح‌های مختلف ارائه شده، اما در عمل، اتفاق خاصی نیفتاده و راه‌کاری اصولی اندیشیده و عملیاتی نشده است. در این میان، بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام که توانمندی و ایجاد فرصت‌های شغلی در مناطق محروم و کم برخوردار کشور را در دستور کار خود قرار داده است، امسال ورودی جدی داشته به حوزه اشتغال‌زایی کولبران سه استان مرزی کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی و قرار است تا پایان سال ۹۹، ۱۱ هزار شغل را برای این کولبران به بهره‌برداری برساند.

تدوین و تصویب سند ملی سلامت مردان

سند ملی سلامت مردان با مشارکت 28 دستگاه دولتی و سازمان های مردم نهاد، تدوین شده است و بنا به گفته سعید نمکی، وزیر بهداشت، در نشستی که با نمایندگان دستگاه‌های مختلف شورای عالی سلامت و امنیت غذایی برگزار شد این سند به تصویب رسید و مراحل آن در این شورا مصوب و اجرایی خواهد شد. وزیر بهداشت تاکید کرد: یکی از بحث هایی که امروز باید مورد توجه همه ما باشد، سلامت مردان سالمند است. مردان سالمند به عنوان گروهی که با طی کردن دوران جوانی که در آن دوران هم خیلی از آنها به عنوان مردان مولد مطرح نبود و در زمان جوانی و قدرت کار، به علت نبود زیرساخت های کار در کشور، خودشان را به گونه ای سربار می دانستند، امروز همان افراد با همان احساس پا به مرحله سالمندی می گذارند. یکی از معضلات آینده ما، جمعیت مرد سالمندی است که علاوه بر آشفتگی روان و روح، مشکلات جسمی عدیده ای خواهد داشت و باید از امروز تلاش کنیم تا نظام های حمایتی کشور مانند بیمه و به ویژه بیمه های تکمیلی را برای دوران سالمندی مردان کشور آماده تر کنیم که هنوز این آمادگی را در بدنه نظام حمایتی کشور، نمی‌بینم.

اتمام تدوین برنامه مدیریت جامع ۱۹ تالاب کشور

کنوانسیون رامسر، اولین معاهده بین المللی دنیا در حفظ محیط زیست است و از طرف دیگر، این کنوانسیون بزرگترین شبکه مناطق حفاظت شده دنیا است و هم زمان ۱۷۱ کشور متعهد شدند که ۲۴۰۰ تالاب را به مساحت ۲۵۰ میلیون هکتار حفاظت کنند. ۲۵ تالاب ایران در کنوانسیون رامسر ثبت شده است. احمدرضا لاهیجان‌زاده، معاون محیط دریایی و امور تالاب های سازمان محیط زیست با اشاره به اتمام تدوین برنامه مدیریت جامع ۱۹ تالاب،گفت: برنامه مدیریت جامع ۱۵ تالاب دیگر نیز درحال نهایی شدن است.

صفر تا صد حذف دفترچه بیمه

قرار است از ابتدای هفته آینده، دفترچه‌های بیمه تأمین اجتماعی حذف شود و افرادی که تحت پوشش این بیمه قرار دارند می‌توانند با ارائه کارت ملی، شناسنامه یا جلد دفترچه درمانی از خدمات تشخیصی و درمانی مراکز تحت پوشش این بیمه برخوردار شوند. طبق اعلام سازمان تأمین اجتماعی ارائه خدمات (ویزیت، تجویز دارو، پاراکلینیک شامل آزمایشگاه تشخیص طبی، تصویربرداری، فیزیوتراپی و ...)، در بستر الکترونیک برای تمامی پزشکان و ارائه‌کنندگان خدمات تشخیصی و درمانی فراهم شده است و در این راستا دفترچه‌های درمانی جدید، دیگر چاپ نخواهند شد. در این راستا بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی در زمان مراجعه به پزشک و موسسات تشخیصی و درمانی ملزم به ارائه دفترچه درمانی از سوی بیمار نیستند و همه بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران اصلی و تبعی برای تسهیل دریافت خدمات درمانی می‌توانند با مراجعه به سایت این سازمان به نشانی eservices.tamin.ir نسبت به ایجاد حساب کاربری و تکمیل مشخصات هویتی و درج شماره تلفن همراه (موبایل) خود در درگاه مذکور اقدام کنند.

شروع سال ۱۴۰۰، آغاز قرن جدید نیست

در هفته‌ای که گذشت، مرکز تقویم مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، بر اساس محاسبات صورت گرفته اعلام کرد که شروع سال ۱۴۰۰ شمسی، به معنای آغاز قرن جدید هجری خورشیدی نیست. معنای قرن یا سده، یکصد سال است. هر تقویم یک مبدأ دارد و در عرف اولین سال هر تقویم سال یک محسوب می‌شود. روز اول نخستین قرن هجری خورشیدی، جمعه ۱ فروردین ۱ و روز پایان آن، سه‏‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۰۰، است. بر این اساس، روز اول قرن دوم هجری خورشیدی، چهارشنبه ۱ فروردین ۱۰۱ و روز آخر آن، یک‏شنبه ۲۹ اسفند ۲۰۰، است. قرن چهاردهم هجری خورشیدی، از روز چهارشنبه ۱ فروردین ۱۳۰۱، آغاز شده و روز یک‏شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ به انجام خواهد رسید. بنابراین، روز اول قرن پانزدهم هجری خورشیدی، دوشنبه ۱ فروردین ۱۴۰۱ خواهد بود.

2 و نیم میلیون تهرانی در بافت فرسوده زندگی می‌کنند

طبق آمار حدود 250 هزار پلاک مسکونی در بافت فرسوده تهران قرار دارد که 15 درصد از جمعیت تهران در این بافت‌ها زندگی می‌کنند. 95 درصد بافت فرسوده در مناطق 7 تا 20 قرار دارد و همچنین 85 درصد آن در جنوب خط خیابان انقلاب- آزادی، مناطق 9 تا 20 قرار دارند. علی بیت‌اللهی، رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه و شهرسازی گفت: یکی از مشکلات اساسی کلان‌شهر تهران وجود بافت فرسوده است. بافت فرسوده مشکلات زیادی را برای شهر ایجاد می‌‌کند از جمله مشکلات اجتماعی، نبود امنیت ساکنان، فضای ناکافی برای امدادرسانی در مواقع بحرانی و غیربحرانی از جمله این مشکلات است که نباید از آن غافل بود زیرا اکنون حدود 2 و نیم میلیون نفر در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند.250 هزار پلاک ساختمانی، 750 هزار واحد مسکونی را شامل می‌شود و اگر سرانه هر خانوار را حداقل 3 نفر فرض کنیم، حدود 2 و نیم میلیون نفر در بافت‌های فرسوده در حال زندگی هستند.

پرونده «عیسی شریفی» در اختیار دیوان عالی کشور

در هفته‌ای که گذشت، یکی دیگر از نشست‌های خبری سخنگوی قوه قضاییه برگزار شد. صدور و ابلاغ رأی پرونده هفت‌تپه در آینده نزدیک، توضیح درباره پرونده «پوری حسینی» رئیس سابق سازمان خصوصی سازی، توضیح درباره پرونده «عیسی شریفی» قائم مقام سابق شهرداری تهران، حکم اعدام یکی از اراذل و اوباش که با سلاح سرد اقدام به سرقت می‌کرد، بازداشت همه اعضای شورای شهر لواسان به جز یک عضو، آخرین وضعیت پرونده گروه عظام، صدور کیفرخواست پرونده ثبت سفارش‌های خودرو، ثبت شکایت سرباز راهور از نماینده سبزوار، توضیح درباره پرونده توهین به رئیس جمهور در 22 بهمن، توضیح درباره کاندیدا شدن رئیسی در انتخابات 1400 بخشی از اخبار حوزه قضایی بود که غلامحسین اسماعیلی آنها را تشریح کرد.

زلزله 5.6 ریشتری در سی‌سخت

در هفته‌ای که گذشت، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۶ در مقیاس ریشتر شهر سی سخت را لرزاند. مختصات این زمین‌لرزه که مرز استانهای اصفهان و کهکیلویه و بویر احمد - حوالی سی سخت را لرزاند در طول 51.57، عرض جغرافیایی 30.89 و عمق 10 کیلومتری زمین به ثبت رسیده است. این زمین‌لرزه در 10 کیلومتری سی سخت (کهگیلویه وبویر احمد)، 19 کیلومتری کمه (اصفهان) و 24 کیلومتری یاسوج (کهگیلویه وبویر احمد) رخ داده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار