در جمع مدیران مدارس منطقه ۱۳ عنوان شد:

کرونا فرصت مغتنمی را در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین ایجاد کرد

تهران (پانا) - در سیزدهمین گفتگوی تخصصی هفته منطقه ۱۳ با موضوع سند تحول بنیادین و زیست بوم جدید، مطالبی در مورد فرصت ها و ظرفیت های ایجاد شده در آموزش و پرورش با توجه به شرایط کنونی، مطرح شد.

کد مطلب: ۱۱۶۴۳۷۶
لینک کوتاه کپی شد
کرونا فرصت مغتنمی را در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین ایجاد کرد

جلسه تخصصی هفته با حضور سید محمد هادی حسینی مدیر منطقه ۱۳، شهریار خواجه صالحانی، عضو دبیرخانه شورای هماهنگی و اجرای سند تحول آموزش و پرورش و مدیران مدارس منطقه ۱۳ به صورت پخش زنده در بستر شاد برگزار شد‌.

حسینی ضمن تشکر از حضور شهریار خواجه صالحانی در منطقه ۱۳ گفت: با توجه به شرایط کرونا، نگاه و رویکرد آموزش و پرورش دچار دگرگونی و سبک تربیتی متفاوت شد و با توجه به انعطاف پذیری و متناسب با ساحت های تربیتی در سند تحول بنیادین، تغییرات چشمگیری را در مسیر خود ایجاد کرد.

در ادامه صالحانی با اشاره به جلسات متعدد سند تحول بنیادین و مطرح شدن سوالات و نقدهای پرتکرار در این حوزه گفت: سند تحول در نظام تعلیم و تربیت یک نظام بلند مدت، چشم انداز و نقشه راه است به همین خاطر از ادبیات ثقیل و سنگین برخوردار است و تا حد ممکن باید در این حوزه به آرمان های های سند تحول و زیر ساخت های آن توجه بیشتری کرد.

وی اضافه کرد: سند تحول، معلم را یک شخصیت پژوهنده می داند و همیشه مدافع حقوق معلم است. ‏

وی دلایل کندی در اجرای سند تحول بنیادین را باور برخی مدیران، تغییر مدیریت راهبردی، مدرسه مداری، عدم توجه برنامه درسی به هویت متربیان و دوره های تحصیلی با توجه به تفاوت اقلیمی دانش آموزان بیان کرد.
خواجه صالحانی با اشاره به راهکارها و توصیه‌های سند تحول جهت استمرار روند آموزش در زیست بوم جدید اذعان کرد: شرایط کرونا با تهدیدهایی که داشت فرصتی را در جهت تحقق سند تحول بنیادین ایجاد کرد.

وی در ادامه با توجه به ظرفیت های ایجاد شده در زیست بوم جدید در تحول سند بنیادین در شرایط کنونی، به تعلیم و تربیت علمی و فناورانه و اقتصادی و حرفه ای، مسئولیت پذیری، مشارکت در استمرار روند آموزش در زیست بوم جدید، درک مفاهیم و بهداشت فردی و اجتماعی و توانمندسازی متربیان مناطق محروم اشاره کرد و ارتباط این ظرفیت های ایجاد شده در شرایط کنونی و تاثیر آن را در نقش آفرینی مربی به عنوان هدایت کننده و بروز رسانی توانمندی های تربیتی و تخصصی مربیان و متربیان، مفید دانست.

وی نقش خانواده را در این شرایط بحرانی خیلی مهم دانسته و گفت: خانواده در یک سال اخیر شرایط آموزش و پرورش را به واقع لمس نموده و پیوند عمیقی با آن برقرار کرد و والدین با ارتقای جایگاه خود در کنار دانش آموزان و مدرسه با مشارکت فعال، نقش مهمی را در انجام رسالت خود ایفا می کنند.

وی با تاکید بر زمینه های مشارکت در سند تحول گفت: همه ارکان کشور در ظرفیت‌های ایجاد شده در زیست بوم جدید، مشارکت فعال دارند و باید از تجارب موفق همکاران، در همه استان ها و شهرها و مشارکت فعال آنان، استفاده بهینه کرد.
خواجه صالحانی شش ساحت تربیتی در فرایند تعلیم و تربیت را مطرح کرد و در مورد نگاه و درک بصیرت این ساحت ها در مربیان و متربیان با مثال های عینی، توضیحاتی ارائه داد.

حسینی در پایان ضمن تشکر از حضور مدیران مدارس در گفتگوی تخصصی هفته گفت: در جلسات بعدی به تفکیک دوره های تحصیلی با حضور مدیران مدارس در خدمت دکتر خواجه صالحانی خواهیم بود و با مطرح شدن مسائل و مشکلات تربیتی و انتقادات و پیشنهادات، برای برنامه ریزی فعالیت های سال آینده با رویکرد سند تحول برای اجرای طرح ها، پیگیری های لازم انجام خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار