قائم‌مقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی خبر داد:

تحول محتوای کتب درسی متناسب با آموزه‌های قرآنی تا سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲

تهران (پانا) - قائم‌مقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، از تحول محتوای کتب درسی متناسب با آموزه‌های قرآنی از دوره‌ جدید و تاکید جدی بر حفظ قرآن در سندهای وزارت آموزش و پرورش، سخن گفت.

کد مطلب: ۱۱۶۴۳۴۶
لینک کوتاه کپی شد
تحول محتوای کتب درسی متناسب با آموزه‌های قرآنی تا سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، قائم‌مقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در پنجمین دوسالانه توانمندسازی مدیران مراکز دارالقرآن‌های سراسر کشور با اشاره به اینکه قرآن در هندسه‌ آموزش و پرورش جایگاه بسیار مهم و ویژه‌ای دارد، گفت: سرمایه‌ انسانی‌ جوان در اختیار آموزش و پرورش، بسیار عظیم است و هیچ بخشی حتی نزدیک به آموزش و پرورش هم نیست؛ بنابراین دلیل تاکید بر سنین کودکی برای آموزش قرآن این است که آموخته‌ها راحت‌تر و پایدارتر است.
وی افزود: هدف ما یاددهی مهارت خواندن به کودکان است که بر اساس آن فهمی از آیاتی که می‌خوانند پیدا کنند. همچنین با تکیه بر آن فهم، به آن‌ آیات عمل کنند. این فرایند خواندن تا عمل کردن انس با قرآن است و هر قدر قرآن بیشتر خوانده شود، انس با این کتاب آسمانی بالاتر می‌رود‌.
محمدی با اشاره به اینکه دو خصیصه‌ تلاوت قرآن، تدبر و عمل به آن است گفت: قرآن باید اولین ماده‌ درسی باشد. ظرفیت تاثیرپذیری با بالا رفتن سن کمتر می‌شود. در دوران دانش‌آموزی باید به آموزش قرآن و مفاهیم آن با جدیت پرداخته شود.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی افزود: یکی از نقش‌های اصلی دارالقرآن‌ها و معلمان پرورشی، تبلیغ و ترویج فعالیت‌های قرآنی است. نقش دیگر این افراد، استعدادیابی و هدایت صحیح آن‌ها به محل‌هایی است که آن‌ها را پرورش دهند. اثر عمیق معلمان پرورشی به‌عنوان الگوی دانش‌آموزان یکی دیگر از ارکان مهم این فعالیت‌ها است؛ بنابراین معلم‌های پرورشی در نوع رفتار خود توجه داشته باشند زیرا الگوی دانش‌آموزان هستند.
وی افزود: در حال حاضر سه نوع آموزش قرآن در بنیاد وزارت آموزش و پرورش داریم؛ آموزش عمومی رسمی، آموزش عمومی غیررسمی و آموزش تخصصی.
آنچه باید به آن توجه شود، کمک به تحقق اهداف آموزش‌های رسمی عمومی است. در کتاب‌های درسی تحولات خوبی رخ داده‌است و در یک الی دو سال آینده شاهد آن خواهید بود.
حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی گفت: قریب به ۵ میلیون دانش‌آموز باید حافظ کل قرآن شوند و برای این مهم زمان بلند مدت در نظر گرفته شده است. تاکنون در کتاب‌های رسمی ردی از توجه به حفظ قرآن دیده نمی‌شد؛ اما از دوره‌ جدید و در سندهای وزارت آموزش و پرورش، بحث حفظ قرآن به صورت جدی مطرح شده است. برای تمام سطوح چهارگانه آموزش و پرورش هدف‌گذاری قرآنی ویژه‌ای شده‌است. همچنین برنامه حفظ جز سی‌ام همراه با درک معنا در کل کتاب‌ها و لایه‌ها الزامی شده است. حداقل سه جزء قرآن به‌عنوان ذخیره حفظ قرآن جامعه دانش‌آموزی در آموزش رسمی عمومی قطعی شده است.
وی با اشاره به اینکه دانش‌آموزان در کنار حفظ سه جز قرآن، تسلط کامل بر قرائت و درک معنای بالای ۸۵ درصد را به دست خواهند آورد گفت: تمامی این دروس با روش‌های جدید در کتب درسی آورده خواهد شد و حفظ این سه جزء به‌عنوان پایه، در دسته‌ آموزش‌های رسمی عمومی قرار می‌گیرند.
قائم‌مقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، با تاکید بر اینکه در آموزش‌های غیررسمی عمومی، زحمت کار بر دوش مدیران دارالقرآن‌ها است، گفت: در دارالقرآن دانش‌آموز می‌تواند بیشتر از سه جزء قرآن را حفظ کند. همچنین آموزش‌های تخصصی، آن دسته از آموزش‌‌هایی است که بیش از قرائت ساده‌ قرآن و یا حفظ حرفه‌ای قرآن است. در بحث آموزش‌های تخصصی، مدیران دارالقرآن می‌توانند با نهادهای بیرونی از جمله مساجد با محوریت دارالقرآن‌ها به‌عنوان مسئول کار، برای پیشرفت دانش‌آموز در ارتباط باشند.
حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی گفت: به زودی کتاب‌های درسی متناسب با این سیاست‌گذاری نهایی خواهد شد. این سیاست‌ها در چند ماه اخیر نهایی شده است و بنابراین این تحولات را در سال‌های تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ دیده خواهد شد. یکی دیگر از کارهایی که در دست اجرا است، برگزاری دوره‌های آموزشی ارتقای شایستگی مربیان و مدیران مراکز پیش‌دبستانی با محوریت حفظ قرآن است.
وی با تاکید بر اینکه در کنار فعال‌سازی کارگروه منابع انسانی کمیسیون آموزش قرآن که با مسئولیت ریاست دانشگاه فرهنگیان شکل گرفته است، کارهای مهمی در شورای توسعه فرهنگ قرآنی انجام شده است؛ افزود: در دانشگاه فرهنگیان تربیت معلمان قرآن بسیار ویژه‌تر پی گرفته خواهد شد؛ اما تمامی معلمان باید قرآنی باشند. دانشگاه فرهنگیان نیز به این موضوع توجه کرده است و برنامه‌های قرآنی برای سایر معلمان به‌طوری که بتوانند فضای کلاس را به سمت معارف قرآن ببرند نیز در نظر گرفته شده است. ما به دنبال آن هستیم که شبکه گسترده دانشگاه فرهنگیان که بیش از صد پردیس دارد، به قطب تربیت و ارتقای نیروی آموزشی قرآنی کشور تبدیل شود.
وی افزود: سند برنامه جامع تدوین متون درسی و برنامه آموزش قرآندر آموزش و پرورش که دچار تحولات جدی شده تقریبا نهایی شده‌‌است که پس از تصویب در شورای عالی اخبار خوبی در این زمینه به زودی شنیده خواهد شد. این اتفاق موجب می‌شود که فعالیت‌های مراکز دارالقرآن‌ها که کمتر دیده می‌شد و آموزش رسمی آن را پشتیبانی نمی‌کرد به رسمیت شناخته می‌شود.
محمدی با اشاره به این موضوع که یکی از کارهایی که همه آن را مد نظر داشته باشند خلاقیت، نوآوری و جذابیت و همچنین انگیزه و اخلاص در تمام مراحل عمل و اجرا است افزود: دانش‌آموزان که مخاطب اصلی ما هستند در سن اوج زیباپسندی و فطری خواهی‌ به سر می‌برند؛ بنابراین فعالیت‌های قرآنی که فاقد ویژگی‌های فطری‌خواهی و زیباپسندی هستند سبب دفع دانش‌آموزان خواهند شد.
وی افزود: رویکردی‌های پنچ‌گانه‌ای که در تدوین کتاب‌های درسی در حال اعمال شدن است تا سه سال آتی انتقال معارف انقلاب و معارف اسلامی، خردگرایی و خردورزی، مهارت افزایی و علم مفید است. این که بتوانیم قرآن را در سراسر متون درسی جاری کنیم یکی از بزرگرترین اهداف ما است.
حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی ضمن اشاره به چند مطالبه از مدیران مراکز دارالقرآن‌ها گفت: مشارکت در اجرایی‌سازی سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور که مجری آن وزارت آموزش و پروش است، از جمله مطالبات ما از شما است؛ بنابراین شما بزرگواران این مصوبه را با دقت بخوانید و تلاش در اجرایی‌سازی آن داشته باشند. همچنین اجرای طرح ملی حفظ قرآن کریم و وقف مشارکتی، از دیگر از مطالبات ما از آموزش و پرورش و دارالقرآن‌ها است.
وی با اعلام این خبر که به زودی زبان عربی می‌تواند زبان انتخابی دانش‌آموزان به‌جای زبان انگلیسی باشد، گفت: دانش‌آموزان و خانواده‌هایی که تمایل دارند زبان عربی را به عنوان یک زبان با مهارت‌های چهارگانه، خواندن، نوشتن، شنیدن و صحبت کردن بیاموزند، می‌توانند آن را به‌جای زبان انگلیسی انتخاب کنند. این درس مجزا از درس قرآن و کاملا انتخابی است. به زودی نهایی می‌شود و منحصر به زبان‌های عربی و چینی و انگلیسی نیست و زبان‌هایی مثل آلمانی، روسی و... را نیز دربر می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه تییسیر قرآن به‌جای تشویق بسیار مهم است گفت: لازم است معلم قرآنی به جای تشویق این امر را تییسر کند و موانع سختی کار را از راه متعلم بردارد. این کار باعث دلگرمی قرآن‌آموز می‌شود و این موثرترین تشویق است و هیچ مشوقی بالاتر از فهم نیست.
حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی با تاکید بر تامین محتوای قرآنی در فضای مجازی در دوران شیوع کرونا گفت: این کار موجب می‌شود که فرصت بازیابی فعالیت‌های گذشته را داشته باشیم؛ لذا تولید محتوای مجازی قرآنی بسیار مهم است. طبق آمار وزارت اطلاعات و فناور ارتباطات تولید محتوای مجازی در سال‌های اخیر ۴ برابر شده است. یعنی استفاده از فضای مجازی برای مردم بسیار مهم شده است.
وی در پایان از راه‌اندازی سامانه ملی قرآن، عترت و نماز در سه‌شنبه‌ی آتی خبر داد و گفت: انواع و اقسام آموزش‌های قرآنی در سامانه‌ ملی بارگذاری می‌شود و می‌توانید استفاده کنید. همچنین پیشنهاد می‌شود معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش برای یک سال آینده طرح ملی تامین محتوای قرآنی حوزه هنر و رسانه را در اولویت برنامه‌های کاری خودش قرار بدهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار