دانش‌آموز مقام سومی جهانی لکوکاپ در گفتگو با پانا:

رباتیک به من خلاقیت و آمادگی ذهنی می‌بخشد

ساری (پانا) - دانش‌آموز مقام سومی جهانی لکوکاپ معتقد است که رباتیک در درس‌ها بسیار به او کمک کرده و تاثیر زیادی در باز شدن ذهن ما و خلاقیت در کارهایش داشته است.

کد مطلب: ۱۱۶۴۳۲۰
لینک کوتاه کپی شد
رباتیک به من خلاقیت و آمادگی ذهنی می‌بخشد

شاهین اوانپور دانش‌آموز پایه هشتم دبیرستان راه دانش شهرستان گلوگاه است. او در مسابقات لکوکاپ جهانی ترکیه مقام سوم جهانی را در بخش لکوربات فوتبالیست مقدماتی در میان ۳۰۰ شرکت‌کننده از کشورهای مختلف را به دست آورده است.

اوانپور با پانا در مورد موفقیت‌هایش می‌گوید: «حدود ۵ سال در حوزه رباتیک فعالیت دارم و در مقام های کشوری؛ مقام اولم سوم کشوری بود. دومی مقام اول کشوری و مقام امسال هم که سوم کشوری شد. در مسابقات لکو‌کاپ کشوری و مقام‌های استانی؛ دو بار اول و یه بار سوم شدم و در مسابقه جهانی هم مقام سوم را کسب کردم.»

شاهین «کنجکاوی دوران بچگی را عامل علاقه‌مندی‌اش به رباتیک می‌داند. «از بچگی با اجسام زیادی سر و کار داشتم و کنجکاو بودم که همه چیز را چک کنم و بفهمم چطوری درست شده و چطوری هستند. از همان بچگی به رشته الکترونیکی و ربات‌سازی علاقه داشتم. من همیشه با اسباب بازی‌های ساده‌ام شکل ربات درست می‌کردم. همیشه دوست داشتم روزی بتوانم خودم ربات بسازم.»

او به استعداد‌های شهرستان گلوگاه در حوزه رباتیک اشاره می‌کند که سه سال متوالی مقام‌های اول تا سوم را برای شهرستان به ارمغان آورده است و انتظار دارد که دانش‌آموزان رباتیک باید از نظر مالی و مخصوصاً از طرف آموزش و پرورش مورد حمایت معنوی قرار گیرند. اداره‌های شهرستان‌ها از دانش‌آموزان رباتیک حمایت و آنان را تشویق کنند. دانش‌آموزان از طرف مدیران مدارس به آموزش‌های رباتیک معرفی شوند.

اوانپور با اظهار خشنودی از اینکه در کانون فرهنگی و تربیتی شهید غلامعلی کلبادی‌نژاد فضای مناسبی برای تمرین و کار آنان مهیا شده است، می‌گوید: «خوشبختانه انجمن رباتیک بچه‌های کانون هم فعال شده است.»

او تاکنون با ۲ مربی کار کرده است: ندا کلبادی‌نژاد و رضا عظیمی. «تشکر می‌کنم از این دو مربی بزرگوار که خیلی زحمت کشیدند. خانم کلبادی‌نژاد بسیاری از اوقات خود را در کانون صرف آموزش بچه‌ها می‌کند. بسیار به کارش علاقمند است. عاشق بچه‌ها و کارش است و از جان خود برای آن ها مایه می‌گذارد. با توجه به هزینههای بالای ابزار کار و شهریه‌های پایین دریافتی از بچه‌ها به خاطر موقعیت اقتصادی شهرستان، تنها عشق به کار می‌تواند این دانش‌آموزان را دور هم جمع کند.»

اوانپور برای مسابقات استانی و کشوری که زمانشان خیلی نزدیک است، تلاش می‌کند. «به صورت فشرده داریم تمرین می‌کنیم. با توجه به محدودیت‌های کرونایی با ظرفیت محدود و با تعداد کمتری کار تمرین‌های ما ادامه دارد. امیدوارم کرونا هر چه زودتر برود و‌ ما با ظرفیت کامل و بدون دغدغه کار کنیم.»

شاهین تأکید می‌کند که با برنامه‌ریزی درست هم به درس‌هایش رسیده و هم به رشته رباتیک. «اتفاقا در درس‌ها بسیار به من کمک کرده است. فرصت و فضای بسیار خوبی برای پر کردن سالم اوقات فراغت و نوعی تفریح سالم هم هست که مخصوصا برای ما پسرها بسیار جذاب است. این کلاس‌ها تاثیر زیادی در باز شدن ذهن ما و خلاقیت در کارها داشته است.»

او از آینده‌اش می‌گوید: «ز آنجایی که یکی از امتیازهای مسابقات جهانی که در آن شرکت کردم قبولی رشته الکترونیک و رباتیک است و برای آینده‌ام بسیار مفید بود می‌خواهم به صورت جدی درسم را ادامه بدم و در این رشته رباتیک هم فعالیت کنم. خودم بتوانم ملی ربات بسازم و مربی تمام علاقمندان به خصوص هم شهریان عزیزم باشم.»

شاهین از روزهای نخست شرکت در کلاس‌های اموزشی، با کمک مربی شروع به ساخت ربات کرده است. «الان برای مسابقات هم خودم به تنهایی می‌توانم ربات‌هایی با تنوع فراوانی درست کنم.»


او به حمایت مالی و انگیزشی خانواده‌اش اشاره می‌کند و مادرش که همیشه همراه او در تمرینات و‌ مسابقات حاضر می‌شود و بسیار از او حمایت می‌کند. «او نمی‌گوید تنها درس بخوان و‌ همین حمایت باعث شده من از کارم لذت ببرم.به نظر من همیشه در کنار درس خواندن فرصت‌های خوبی برای نشان دادن استعدادها وجود دارد و خانواده ها باید این را به چشم بهترین فرصت ببینند. متاسفانه برخی خانواده ها بسیار فرزندان خود را محدود و مجبور به کاری می کنند که به آن علاقه ندارند.»

اوانپور هر مقامی که به دست می‌آورد را پاسخی به محبت‌های پدر و مادرم می‌داند. «دوستانم همیشه هوایم را دارند و مرا تشویق می‌کنند. بخصوص دوستان من در لکو. بعضی‌ها هم در مدرسه از من درباره ورود به این رشته می‌پرسند.»

او به کسانی که به رباتیک علاقه دارند توصیه می‌کند که حتماً در کلاس‌ها حضور داشته باشند و استعداد خودشان را در این حوزه کشف کنند و خودشان را بسنجند. مخصوصا آن‌هایی که به اصطلاح آچار به دست هستند. نوجوانی و جوانی بهترین زمان استفاده از فرصت‌هاست.

شاهین اوانپور آرزومند است که فرد موفقی در کارها و زندگی باشد و بتواند فرد موفقی در زمینه رباتیک و الگویی برای همه باشد. «بتوانم به بچه ها کمک کنم تا در این عرصه موفق باشند.»

دانش‌آموز خبرنگار: ماهان عسکری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار