ماجرای اعتراض سالاری به خام‌فروشی در شهرداری تهران

تهران (پانا) - هفته گذشته در جریان بررسی لایحه فروش املاک شهرداری تهران برای پرداخت بدهی‌های سازمان تأمین اجتماعی، بانک شهر و تأمین اعتبارات غیرنقد، محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر به بارگذاری نشدن حداکثری در سه ملک اعتراض کرد.

کد مطلب: ۱۱۶۴۲۷۳
لینک کوتاه کپی شد
ماجرای اعتراض سالاری به خام‌فروشی در شهرداری تهران

محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران درباره این اعتراض به پانا گفت: «اعتراضی که در جلسه شورا به فرایند تصمیم‌گیری درخصوص اجازه دادن به شهرداری برای فروش بخشی از املاک اراضی مطرح کردم، به این دلیل بود که در دوره گذشته مدیریت شهری تهران شاهد بودیم این املاک اراضی در هر مقیاس و با هر متراژ و رقمی، بدون اینکه مجوز شورای شهر تهران را داشته باشد، فروخته می‌شد و شورا اصلا مطلع نمی‌شد. با اینکه بارها در دوره چهارم مدیریت شهری، به این موضوع اعتراض کردم و پیشنهاد دادم در تبصره‌های بودجه، این موضوع اضافه و شهرداری مکلف شود تا فروش املاک و اراضی با اجازه شورا باشد.»

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران ادامه داد: «در دوره قبل با ما همراهی نشد و شهرداری با اعضای شورا لابی کرد و این اتفاق نیفتاد اما در این دوره موفق شدم پیشنهاد دهم تا فروش املاک و اراضی شهرداری با اجازه شورا را در تبصره‌های بودجه اضافه شود. البته شهردار تهران تا یک سقف مشخص، این اختیارات را دارد و از شورا اجازه گرفته است اما سه مورد از مواردی که مطرح شده بود، بالاتر از سقف اختیارات شهردار تهران است.»

وی تاکید کرد: «اعتراضی که داشتم این بود که متن ماده واحده‌ای که همکاران در کمیسیون برنامه و بودجه تهیه کرده بودند و در شورا به رأی گذاشته شد، عملا به شورا اجازه داد تا این سه ملک که متراژهای زیادی (10 هزار و 360 متر مربع در خیابان 17 شهریور، 12 هزار متر مربع در بزرگراه حکیم، 34 هزار و 134 متر مربع در میدان بهمن) داشتند، به این قید که شهرداری ابتدا باید نسبت به بارگذاری و اخذ پروانه مبتنی بر مفاد طرح تفصیلی و طرح جامع اقدام کند و سپس بفروشد، توجه نشد و متاسفانه این قید اضافه نشده است و به نوعی خام فروشی محسوب می‌شود.»

این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: «این سه ملک با متراژ بیش از 46 هزار متر مربع است و اگر بارگذاری مطابق طرح تفصیلی و اختیاراتی که کمیسیون ماده 5 دارد، روی این ملک‌ها که متعلق به شهروندان است، انجام شود، حداقل 2 برابر قیمتی است که اکنون قرار است به فروش برسد. متاسفانه هر چه اصرار کردم و علی‌رغم اینکه رئیس شورا و اعضای کمیسیون برنامه و بودجه قبول کرده بودند اما وقتی رأی‌گیری شد، رأی ندادند که به همین دلیل صحن شورا را ترک کردم و به آقای هاشمی گفتم اگر اصلاح نشود، من در اعتراض به تضییع اموال عمومی در جلسه آینده شورا شرکت نمی‌کنم. قول داده شد تا این موضوع در متن اضافه شود و امیدوارم این اتفاق بیفتد.»

سالاری تصریح کرد: «قیمتی که برای این ملک‌ها برآورد کرده‌اند، یکی 354، 500 و هزار میلیارد تومان است و رقم‌های زیادی است. اگر این املاک متلعق به اشخاصی حقوقی و نهادها بود، در کمیسیون ماده 5 مطرح می‌شد. مخصوصا ملکی که در پهنه اس 22 است و 12 هزار متر مربع متراژ دارد، بارگذاری حداکثری می‌گیرد و مقیاس آن فراشهری، منطقه‌ای و حوزه‌ای است. اگر این اتفاق صورت بگیرد بیش از هزار میلیارد به این قیمت‌ها اضافه می‌شود.»

توضیح محسن هاشمی درباره اعتراض سالاری به خام‌فروشی در شهرداری

همچنین محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران نیز درباره اعتراض محمد سالاری به موضوع خام‌فروشی در شهرداری تهران به پانا گفت: «آقای سالاری موضوع واضح و روشنی را مطرح کرد. طبیعی است وقتی شهرداری می‌خواهد ملکی را واگذار کند، باید قانونا بتواند این املاک را بارگذاری کند و بعد از بارگذاری به فروش برساند تا درآمد بیشتری کسب شود.»

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: «منظور اعضایی که با این مساله مخالفت کردند نیز بیشتر بر این بود که موضوع واگذاری قبل از بارگذاری طبیعی است و شهرداری به غیر از این کار دیگری نمی‌کند.»

وی با بیان اینکه لیست املاک قابل فروش که از سوی شهرداری به شورا ارائه شده بود به دلیل محدودیت سقف معاملات شهرداری بود، گفت: «پیش از این در زمان قالیباف نیز فروش املاک بوده است اما مجوز فروش را به شورا ارائه نمی‌دادند. با توجه به مصوبات شورا، املاک باید با سقف مشخص بارگذاری باشد و این بارگذاری حتما باید انجام شود. این مساله از قبل هم وجود داشته و و لازم نیست که ما دوباره بر آن تاکید کنیم.»

هاشمی تاکید کرد: «مساله بارگذاری قبل از فروش املاک شهرداری در مصوبه‌ای که قبلا ابلاغ شده بود نیز مطرح بود و آقای سالاری تاکید داشت که قید شود اما چون موضوع بدیهی است نیازی نبود که شهرداری انجام دهد. این موضوع اکنون حل شده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار