۱۷۰۰ نفر برای اهدای جسد اعلام آمادگی کردند

تهران (پانا) - به‌گفته رییس مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی از ابتدای شروع طرح اهدای جسد از مرداد سال ۱۳۹۶ تا کنون، ۱۷۰۰ متقاضی به مراکز علمی و دانشگاهی اعلام آمادگی کرده‌اند.

کد مطلب: ۱۱۶۴۲۲۵
لینک کوتاه کپی شد
۱۷۰۰ نفر برای اهدای جسد اعلام آمادگی کردند

به‌گزارش ایرنا، غلامرضا حسن‌زاده افزود: دانشگاه‌های علوم پزشکی درخواست‌های خود را در این زمینه به مرکز تحقیقات پزشکی قانونی اعلام می کنند و نیازهای آنها در کمیته ای با رعایت همه ابعاد شرعی و قانونی مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت تایید، مجوز انتقال جسد به دانشگاه مورد نظر داده می شود و بحث اهدای جسد اهدای کالبد آموزشی است و هزاران دانشجوی پزشکی از پیکرهای اهدایی برای مقاصد آموزشی استفاده می کنند.

وی ادامه داد: بسیاری از اجساد مورد تشریح، اهدایی هستند و افرادی که از قبل، فرم اهدا پر کرده باشند، بعد از مرگ، جسد آنها طبق خواسته خود برای تشریح در دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حسن‌زاده گفت: موضوع دیگر در بحث اهدای جسد، اهدای بافت یا بخش‌هایی از جسد است که حتما این اهدا باید با اعلام رضایت از سوی متوفی یا براساس وصیت وی و یا رضایت اولیاء او باشد و بر این اساس هیچگونه بافت از جسد برای مقاصد آموزشی بدون رضایت برداشته نمی‌شود و به عنوان مثال برای استفاده از قرنیه جسد، حتما باید رضایت متوفی یا اولیاء وی اخذ شود.

وی افزود: در سال گذشته برای ۳۷۰ هزار نفر از بافت‌های اجساد اهدایی استفاده شد که این بافت ها می تواند شامل استخوان، غضروف، دریچه قلب، بافت هم بندی، پوست و تاندون باشد.

رییس مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی تاکید کرد: از سال ۱۳۹۶ تا کنون ۲۰۰ کالبد اهدا و آماده سازی شده و تعدادی هم در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی متقاضی دریافت جسد قرار داده شده و تعداد دیگری از این جسدهایی اهدایی در اختیار دانشگاه‌های در خواست کننده برای تامین نیاز آموزشی قرار خواهد گرفت.

براساس فتواهای مراجع تقلید از جمله رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره) اهدای جسد می‌تواند برای امر آموزش و نیز در جهت درمان و نجات جان انسان‌ها انجام شود.

آناتومی، شاخه‌ای از علوم زیستی است که به بررسی ساختمان بدن جانداران می‌پردازد، آناتومی از نظر لغوی از دو بخش Ana به معنی «برداشتن» و Tomy به معنی «برش» تشکیل شده است، در اصطلاح آناتومی به معنی کالبدشناسی است و می‌توان از کلمه تشریح هم به عنوان یک معادل دیگر آناتومی نام برد، موضوع علم آناتومی مطالعه ساختمان بدن موجوات زنده و ارتباط ساختمانی آنها با همدیگر است.

به دانشجویان پزشکی در دوره پزشکی عمومی ۱۲ واحد درسی آناتومی طی چهار ترم تدریس و همراه دروس نظری واحد تشریح عملی برای دانشجویان ارائه می‌‌شود، تدریس درس آناتومی همراه با عکس و فیلم، استفاده از مولاژ (قالب) و در نهایت هم استفاده از جسد انسان است.

بنابراین تهیه جسد برای مقاصد آموزشی و تحقیقاتی دانشگاه‌ها همواره مورد توجه بوده است. گاهی تامین این نیاز از طریق اهدای جسد و گاهی هم از طریق استفاده از جسد مجهول الهویه انجام می‌شود.

تهیه جسد در کشور به این منظور تاکنون با استفاده از اجساد افراد مجهول الهویه و بلاصاحب با طی روند زمانی و قوانین آن انجام می‌شد تا اینکه در مرداد سال ۹۶، رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور فراخوانی مبنی‌بر اهدای جسد داد. پس از آن اهدای جسد با استقبال برخی افراد و به ویژه قشر جوان و تحصیل کرده مواجه شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار