پیامدهای کاهش بارندگی در سیستان و بلوچستان؛

خشک شدن «هامون» و «جازموریان» دودکش غبار شرق را فعال می کند

زاهدان (پانا) - معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت با خشک شدن تالاب های هامون و جازموریان انتظار می رود دودکش غبار شرق کشور فعال شود و فراوانی وقوع و شدت پدیده های خاکدار در جنوب، جنوب شرق و همسایه های شرقی افزایش یابد.

کد مطلب: ۱۱۶۴۱۹۴
لینک کوتاه کپی شد
خشک شدن «هامون» و «جازموریان» دودکش غبار شرق را فعال می کند

به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان، دوست محمد کلیم اظهار کرد: در حالی ابتدای امسال بخش قابل توجهی از تالاب های جازموریان و هامون آبگیری شد که حالا بررسی آخرین تصاویر ماهواره لندست 8 نشان می دهد که 100 درصد مساحت تالاب جازموریان در غرب استان خشک شده است.
وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که این تالاب در زمان خشکی کانون بخش مهمی از گرد و غبارهای جنوب شرق کشور است، به طوریکه با وزش بادهای غربی، شمالی و جنوبی تا شعاع قابل توجهی از نواحی جنوب شرق و جنوب کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: بارش‌های زمستان و بهار امسال و ورود سیلاب ها به این تالاب سبب شد تا پس از سال ها جازموریان جان تازه‌ای بگیرد، اما با کمرنگ شدن بارش‌ها و تبخیر بالای منابع آب، حالا دیگر هیچ اثری از آب نیست.
کلیم ادامه داد: در شمال استان نیز شرایط مشابهی وجود دارد و تالاب هامون که بخش‌هایی از آن در نتیجه بارش‌های قابل توجه سال زراعی گذشته در حوضه آبریز این تالاب آبگیری شده بود، تقریباً خشک شده است. البته بر اساس اطلاعات تصاویر ماهواره بخش خیلی جزئی این تالاب اکنون آب دارد که مساحت آن خیلی کم برآورد می شود.
وی اضافه کرد: خشک شدن این تالاب‌ها نگرانی‌های ما را برای افزایش وقوع و شدت پدیده های خاکدار در اکثر نقاط استان افزایش می‌دهد چرا که سیستان و بلوچستان بالذاته یک استان بادخیز است و وزش باد در کانون های تولید گردوغبار موجب آلودگی هوای اکثر مناطق استان می‌شود.
معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: توزیع آب در تالاب ها برای کنترل ریزگردها در عمل کارساز نبوده و باید برای مهار این کانون‌ها اقدام اثرگذاری اعمال شود.
کلیم افزود: حفظ نزولات جوی در موقعیت جغرافیایی که سیستان و بلوچستان قرار گرفته یک اقدام استراتژیک است، چرا که داده‌های بلند مدت ما نشان می‌دهد یک استان کم بارش و با تبخیر بالا داریم که مدیریت منابع آب در آن امری ضروری است.
وی در بخش دیگری به تغییرات شرایط جوی استان در روزها و هفته های آینده اشاره کرد و گفت: بررسی خروجی مدل های هواشناسی نشان می‌دهد که حداقل تا پایان سال میزان نزولات جوی شش ماهه نخست سال زراعی استان به نرمال نمی رسد و حداقل در پنج تا 10 روز آینده نیز هیچ سامانه بارشی موثری در استان فعالیت نمی کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار