جوان‌ترین بانوی کارآفرین ایران درگفت و گو با پانا:

پانا نقطه شروع زندگی کاری من بود

بهارستان یک(پانا)- جوان‌ترین بانوی کارآفرین ایرانی، بازرگان و صادرکننده مطرح خاورمیانه، با توجه به فرا‌رسیدن روز اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی، دلایل موفقیت و تجربیات چند ساله‌اش در صنعت بازرگانی را بازگو کرد.

کد مطلب: ۱۱۶۴۱۵۶
لینک کوتاه کپی شد
پانا نقطه شروع زندگی کاری من بود

سپیده کمرخانی، جوان‌ترین کارآفرین کشور، از الگوهای برتری است که با تلاش فراوان توانسته دنیای مردانه را کنار بزند و اکنون در جایگاهی بایستد که با داشتن چندین جایزه داخلی و کارنامه بسیار درخشان بین‌المللی، هنوز خود را فاتح قله‌های موفقیت ندانسته و اهداف عالی‌تری را برای آینده در سر می‌پروراند.

او در گفت و گو با پانا، با بیان این موضوع که کار‌کردن در خبرگزاری پانا باعث شد ارتباطات خوبی کسب کند تا پرقدرت‌تر وارد جامعه بزرگتری شود، اظهار کرد: نقطه عطف فعالیت‌های من همکاری با پانا بود به واسطه آن نخستین روابط مفید اجتماعی من شکل گرفت، که در آن راه خود را آغاز کردم و بسیاری از روابط اجتماعی اکنونم را مدیون تلاش‌های بی‌وقفه آن دوران می‌دانم، دنیای زیبایی را تجربه کردم و به همراه تجربه‌هایی که بدست آوردم، باعث شد تا در جامعه شناخته شوم.

نقطه عطف فعالیت‌های من همکاری با پانا بود به واسطه آن نخستین روابط مفید اجتماعی من شکل گرفت

کمرخانی تصریح کرد: کارآفرینی بدین معنا است که شما برای تعدادی از افراد به طور مستقیم یا غیرمستقیم اشتغال‌زایی کنید و برای آنها امکان کسب درآمد ایجاد کنید. دسته اول افرادی هستند که شما به طور مستقیم برای آنها اشتغال‌زایی می‌کنید، مستقیم یعنی برای آنها یک محیطی را فراهم آورده و افراد در آنجا مشغول به کار می‌شوند و حقوق دریافت می‌کنند، اما دسته دوم افرادی هستند که غیر‌مستقیم کسب درآمد می‌کنند. منظور زمانی است که شما با یک شرکت یا کارخانه قراردادی می‌بندید و برای آن دسته از افرادی که در آنجا مشغول به کار هستند و همچنین رانندگانی که بارهای قراردادی را حمل و نقل می‌کنند، کار فراهم می‌کنید.

او در رابطه با رمز موفقیت خود بیان کرد: در وهله اول به لطف و عنایت خدا وارد این مسیر شدم و در تمام لحظات زندگی‌ حضور خدا را در کنارم حس می‌کردم و سپس حمایت‌های خانواده‌ام به ویژه پدرم، صبوری و پشتکارم بود که در این مسیر کمک زیادی به من کرد؛ اما در مجموع موفقیت بستگی به دیدگاه خودتان دارد. به اعتقاد بنده بزرگ‌ترین تراژدی زندگی مرگ نیست، بلکه بی‌هدف زندگی کردن است. اگر شما یک جا بمانید، هیچوقت پیشرفت نخواهید کرد؛ پس باید از یک نقطه‌ای آغاز کنید و مقتدرانه از چالش‌هایی که برایتان اتفاق می‌افتد، عبور کنید، تا به هدف اصلی برسید. مسیر رسیدن به موفقیت مراتبی دارد و شما با تجربیاتی که در این مسیر کسب می‌کنید، به مراتب بالاتر صعود می‌کنید.

اگر شما یک جا بمانید، هیچوقت پیشرفت نخواهید کرد؛ پس باید از یک نقطه‌ای آغاز کنید و مقتدرانه از چالش‌هایی که برایتان اتفاق می‌افتد، عبور کنید، تا به هدف اصلی برسید

کمرخانی در رابطه با دیدگاه خود نسبت به توکل بر خدا و امیدواری، گفت: از نظر من، ناامیدی وجود ندارد، فقط زمان‌هایی است که شما خیلی تلاش می‌کنید، اما به نتیجه دلخواه خود نمی‌رسید و ممکن است دلسرد شوید. من معتقدم خدا هر لحظه کنار من و یاری‌گر من است. علت پیشرفت من در ابتدا لطف خدا و سپس حمایت‌های پدرم است. وقت‌هایی بود که تلاش فراوان می‌کردم، اما به نتیجه نمی‌رسید و بسیار ناراحت می‌شدم، اما بعد از مدتی، متوجه می‌شدم که مسیری بهتر و روشن‌تر جلوی راه من قرار گرفته‌است؛ به همین دلیل به این نتیجه رسیدم که برای رسیدن به هدف و موفقیت باید شکیبا بود.

او با اشاره به این که کارآفرینان در چه هدفی متمرکز شوند، موفق‌تر خواهند شد، متذکر شد: کارآفرینی، یک سرمایه، صبر و پشتکار قوی می‌خواهد، همچنین بینش اقتصادی. هیچ‌کاری بدون تجربه، ثمره خوبی ندارد. قبل از این که بخواهید وارد کاری شوید، حتی اگر حامی مالی دارید، باید از کم شروع کنید تا زمانی‌ که تجربه کافی بدست بیاورید و سپس وارد بخش کارآفرینی شوید؛ حتی اگر امکان دارد، برای یک مدت کوتاهی، برای شخصی کار کنید تا روش کار را متوجه شوید. کارآفرینی نیاز به تجربه دارد و اگر تجربه کافی نداشته باشید، قطعا با شکست مواجه می‌شوید؛ زیرا رقیبان شما افرادی هستند که تجربه بالایی دارند و باید بدانید که صرفا با دریافت مدرک از دانشگاه، شما یک کارآفرین موفق نخواهید بود.

او خاطرنشان کرد: این که شما چه افرادی را در کنار خودتان قرار می‌دهید، بسیار مهم است؛ از افراد با تجربه، باهوش و زیرک در مجموعه خود غافل نشوید؛ زیرا شما باید بتوانید یک تیم منسجم تشکیل بدهید تا هم مجموعه یا شرکت قدرتمندی داشته باشید و هم بتوانید خوب پیش بروید و پیشرفت کنید، گاهی اوقات تنها اندکی شجاعت و همکاری تیمی نیاز است تا بتوانیم از مانعی بزرگ عبور کنیم. در یک جمله، از صفر شروع کنید، نیازسنجی کنید، تجربه کسب کنید، دوره‌های لازم مانند مدیریت مربوط به حوزه خود، business coch و هوش هیجانی را بگذرانید، بعد از کسب تجربه کافی اقدام کنید اما با سرمایه بالا شروع نکنید و با درایت و مدیریت زمان، کار را گسترش بدهید.

جوان کارآفرین در مورد علاقه دیرینه خود به تجارت، گفت: در ابتدا هدف من، پزشکی بود؛ در کنار آن تجارت و فعالیت در بازار را نیز دوست داشتم، اما گرایش بنده بیشتر به سمت تجارت بود و ترجیح دادم پزشکی را فراموش کنم؛ زیرا شخصیت پرجنب و جوشی داشتم و عدم تحرک بسیار علم پزشکی، مرا راضی نمی‌کرد؛ به همین دلیل رشته تحصیلی خود را از تجربی به انسانی تغییر دادم و بحث تجارت را قوی‌تر دنبال کردم.

نیازسنجی کنید، تجربه کسب کنید، دوره‌های لازم مانند مدیریت مربوط به حوزه خود، business coch و هوش هیجانی را بگذرانید، بعد از کسب تجربه کافی اقدام کنید اما با سرمایه بالا شروع نکنید و با درایت و مدیریت زمان، کار را گسترش بدهید

سپیده کمرخانی، در ادامه با توجه به تاثیر ویروس کرونا بر روابط کاری و ایجاد محدودیت‌ها، گفت: به اعتقاد بنده محدودیت‌ها در ذهن ها تشکیل می‌شوند و هیچ چیزی به نام محدودیت در این جهان هستی وجود ندارد؛ زیرا خداوند متعال ما را آزاد آفریده است و بحث کرونا بحثی است که دامنگیر تمام مردم جهان شده است. تجارت موضوعی است که برای توانمندی در ایجاد اعتمادسازی، نیازمند دیدار حضوری است، بنابراین از زمانی که مرزها بسته شد این امکان وجود ندارد که طرفین معامله بتوانند به کشورهای یکدیگر سفر کنند و منع تردد‌ها مانع گسترش فعالیت‌های ما شده است، اما ما همچنان مذاکره‌ها را به صورت غیرحضوری انجام می‌دهیم و منتظر بازگشایی مرزها هستیم تا بتوانیم محصولات را به طور جدی‌تر صادر کنیم.

کمرخانی جامعه امروزی را یک جامعه مردسالار عنوان کرد و گفت: متاسفانه جامعه‌ای داریم که مردسالار است و همواره آقایان سکان‌دار امور هستند و این دیدگاهی است که آنچنان به زنان بها داده نمی‌شود، البته می‌دانیم شرایط نسبت به گذشته بهبود یافته و نگاه تفرقه‌افکنانه کم شده است، بنابراین این فرصت را غنیمت می‌شمارم و ضمن سپاسگزاری، به زنان سرزمینم می‌گویم؛ قطعا زمانی که به موفقیتی دست می‌یابید، شما چندین برابر یک مرد تلاش کرده‌ و به سبب این که زن هستید، ضربه‌های روحی و محدودیت‌های بسیاری متحمل شده‌اید؛ اما مهم این است هنگامی که شما فرزندانی صالح و مفید را تحویل جامعه می‌دهید، قطعا خودتان هم می‌توانید در بحث کارآفرینی، سیاسی و فعالیت در جامعه پیش بروید و قطعا به دور از اعمال هرگونه محدودیتی، موفق شوید.

این کارآفرین جوان کشور افزود: دغدغه اصلی‌ام این است که زنان هم بتوانند به اندازه مردان در جامعه دیده شوند و این بسیار تلخ است. در زمینه متریال یا فولاد اسم زنان بسیار کم دیده می‌شود و ما نیاز داریم خیلی بیشتر از این، نام زنان را ببینیم.

او تاکید کرد: اگر شما به خودتان ایمان داشته‌ باشید و حرکت کنید، دو چندان حائز اهمیت است که تصمیم بگیرید درگوشه‌ای بنشینید و خودتان را درگیر محدودیت‌ها کنید؛ بلکه تا چشم دارید کتاب بخوانید و تا جان دارید آگاهانه زندگی کنید.

سپیده کمرخانی دیدگاه خود نسبت به پول و ثروت را اینگونه بیان کرد: پول همه چیز نیست، اما همه‌چیز هم هست. این که افراد جامعه می‌گویند پول چرک کف دست است، صحت ندارد. شما اگر پول نداشته باشید، هیچ کاری نمی‌توانید انجام دهید و تا سر کوچه هم نمی‌توانید بروید، چه برسد به این که بخواهید به اهداف و خواسته‌هایی که در سر دارید برسید. اکثر مردم معتقدند که سلامتی مهم‌تر از هر چیزی است، اما واقعیت این است که شما برای سلامتی باید هزینه کنید، باید ورزش کنید، باید غذای مقوی بخورید، باید زندگی سالم داشته باشید و تا زمانی که پول نباشد، نمی‌توانید چنین چیزهایی را فراهم کنید. شما تا زمانی که دغدغه مالی دارید، به هیچ عنوان یک فکر آرام و بدن سالم نخواهید داشت، پس در کنار این که سلامتی مهم است، پول و ثروت نیز ارزش خاص خود را دارد؛ چرا که اگر پول نباشد، شما به هر پزشکی مراجعه کنید، به رایگان ویزیت نخواهید‌ شد.

او همچنین در آخر خاطرنشان کرد: من معتقدم علم و تجربه باید در کنار هم باشد. منظور از علم صرفا این نیست که در دانشگاه تحصیل کرده و مدارج عالی به دست بیاوریم، به نظرم مهم آن است که علم را به تجربه تبدیل کنیم؛ بنده به این نتیجه رسیدم هرچه تجربه بیشتر باشد، به همان میزان موفقیت نیز بیشتر خواهد بود.

اگر شما به خودتان ایمان داشته‌ باشید و حرکت کنید، دو چندان حائز اهمیت است که تصمیم بگیرید در گوشه‌ای بنشینید و خودتان را درگیر محدودیت‌ها کنید؛ بلکه تا چشم دارید کتاب بخوانید و تا جان دارید آگاهانه زندگی کنید

این کارآفرین در خصوص مصاحبه نکردن و انتشار فعالیت‌های خود در این سال‌ها گفت: ترجیح بنده فعالیت در سکوت است و نیازی برای رسانه‌ای کردن خود ضمن دعوت‌های چندین باره صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران، نشریه و خبرگزاری‌های متفاوت ندیده‌ام، چرا که هدفم رسیدن به نقطه مطلوب، سپس انتشار آن است، ضمن آنکه هرچه در مرکز توجه نباشی، با سرعت مضاعف می‌توانی پیش بروی.

او تاکید کرد: پانا نقطه شروع زندگی کاری من بود و به همین دلیل تصمیم داشتم با افتخار نخستین مصاحبه خود را با این خبرگزاری انجام دهم.

خبرنگار دانش‌آموز: مهدیه درختی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار