امضای تفاهم نامه برای روایت توفیقات فرهنگی مساجد و ائمه جماعات

تهران (پانا) - رئیس حوزه هنری در اختتامیه نخستین جشنواره نمایشنامه‌نویسی «گلدسته‌ها» تأکید کرد با برگزاری مستمر و مرتب جشنواره بچه‌های مسجد، استعدادهای جدیدی برای هنر انقلاب اسلامی کشف می‌شود و نظریه هنر مردمی بسط داده خواهد شد.

کد مطلب: ۱۱۶۴۰۹۱
لینک کوتاه کپی شد
امضای تفاهم نامه برای روایت توفیقات فرهنگی مساجد و ائمه جماعات

آیین اختتامیه نخستین جشنواره نمایشنامه‌نویسی «گلدسته‌ها» (بچه‌های مسجد) با ادای احترام به شهدای گمنام حوزه هنری و پخش زنده از صفحات مجازی آپارات و اینستاگرام حوزه هنری، برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، پیش از ظهر امروز سه‌شنبه 28 بهمن‌ماه با حضور محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری، حجت الاسلام حبیب‌رضا ارزانی رئیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، توحید معصومی قائم‌مقام مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، امیر مشهدی‌عباس دبیر جشنواره نمایشنامه‌نویسی «گلدسته‌ها» (بچه‌های مسجد)، سید حسام حسینی مدیر اداره کل رسانه و ارتباطات حوزه هنری و سعید سعادتی معاون فرهنگی ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، آیین اختتامیه نخستین جشنواره نمایشنامه‌نویسی «گلدسته‌ها» (بچه‌های مسجد) در سالن هراتی حوزه هنری برگزار شد.
زارعی: امروز کار فرهنگی در مساجد واجب است
در ابتدای این مراسم کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری ضمن خوش‌آمدگویی گفت: هدف ما در تئاتر بچه‌های مسجد این است که نیروی انقلابی و متعهد برای فرهنگ و هنر نظام مقدس جمهوری اسلامی تربیت کنیم. هنرمندانی که به عرصه حرفه‌ای تئاتر، تلویزیون و سینمای کشور راه پیدا کنند و در این حوزه فعالیت مستمر و مؤثر داشت باشند.
وی با تأکید بر اینکه ضعف اصلی تئاتر و حتی سینمای ایران نمایشنامه و فیلم‌نامه خوب است، گفت: هدف اصلی ما در جریان جشنواره نمایشنامه‌نویسی «گلدسته‌ها»، تأمین نیازهای نمایشنامه‌ای هنرمندان تئاتر بچه‌های مسجد است. روند تولیدی نمایشنامه برای ادوار پیش‌ِ رو همچنان ادامه خواهد داشت.
زارعی کار فرهنگی در مساجد را در شرایط فعلیِ فرهنگی از واجبات خواند و تصریح کرد: دشمن از اول انقلاب و در هشت سال جنگ تحمیلی نتوانست با ما مقابله کند؛ همچنین با تحریم‌ها و فتنه‌های خود نتوانست به اهداف خود برسد. بنابراین جوانان و به‌خصوص نوجوانان را از راه‌های فرهنگی و هنری هدف قرار داده است و ما امیدواریم جوانان و نوجوانان ایران اسلامی در پناه امن مسجد این تهاجم فرهنگی را خنثی کنند.
وی در پایان سخنان خود گفت: برگزیده‌های نخستین جشنواره نمایشنامه‌نویسی را پیش از این اعلام کرده‌ بودیم و برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا جوایز آنها را به صورت غیرحضوری به دستشان رساندیم.
دادمان: «بچه‌های مسجد» استعدادهای تازه‌ای را برای هنر انقلاب اسلامی کشف خواهد کرد
در ادامه این مراسم محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری با اشاره به اینکه حوزه هنری انقلاب اسلامی از دل یک مسجد جوانه زده است، تأکید کرد: حوزه هنری یک خانواده، نهاد اجتماعی و جریان است که به‌صورت سازمان درآمده است و شبیه دستگاه‌های رایج و مصطلح در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیست.
وی اضافه کرد: بسیار مهم است که هنگامی که در مورد کار فرهنگی و هنری در مساجد حرف می‌زنیم، متوجه ثمرات بزرگ آن بشویم که حوزه هنری یکی از آن مثال‌ها است. حوزه هنری از دل فعالیت تعدادی از جوانان انقلابی در سال‌های ابتدایی انقلاب در دل مسجد جواد‌الائمه(ع) روییده شد. البته چند کانون دیگر شبیه به همین مسجد جوادالائمه هم فعالیت ‌داشتند که از آنها هم به عنوان مؤسسین حوزه هنری یاد می‌شود. همه این تعبیرها از حوزه هنری درست است و چند جمع برای تأسیس حوزه هنری به هم پیوستند که یکی از آنها از دل مسجد جوادالائمه بود.
دادمان با بیان اینکه فعالیت جوانان و نوجوانان اهل فرهنگ و هنر در مساجد، به برکت انقلاب اسلامی و در عصر انقلاب، تعیّن حقیقی پیدا کرده است، تصریح کرد: هنر انقلاب از دل مسجد کشف و کار خود را شروع کرد و به مرور در رشته‌های گوناگون هنری توسعه پیدا و گسترده شد.
رئیس حوزه هنری در خصوص جایگاه تئاتر بچه‌های مسجد در سطح کشور گفت: هنگامی که در مورد بچه‌های مسجد صحبت می‌کنیم، می‌دانیم که این حرکت می‌تواند اتفاق‌های بزرگی را در عرصه فرهنگ و هنر کشور رقم بزند. همچنان که رقم زده و این حقیقت را اثبات کرده است. به این ترتیب از بازیابی یک خاطره شیرین ایرانی یاد می‌کنیم که برکاتش در زیست فرهنگی جامعه ایرانی و زیست‌بوم هنر ایرانی و انقلاب اسلامی جاری و ساری است که امروزه شاهد اثرات مهم آن هم هستیم.
وی در ادامه گفت: در دوره جدید حوزه هنری، با تأکید مشخص و ممتازی بر ایده بچه‌های مسجد، بناست تا کار در حوزه هنری توسعه یابد. الحمدلله کاری که در ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور آغاز شده است و همکاری شکل گرفته با حوزه هنری، مایه خوشحالی و چشم‌روشنی ما است، چرا که حوزه هنری می‌خواهد فعالیت‌ بیشتر و نقش مؤثرتری در این موضوع داشته باشد و با ایده بچه‌های مسجد مفهوم و نظریه هنر مردمی را بسط بدهد.
دادمان با اشاره به عنصر استعدادیابی در جشنواره بچه‌های مسجد، تصریح کرد: با برگزاری مستمر و مرتب جشنواره بچه‌های مسجد، استعدادهای جدیدی برای هنر انقلاب اسلامی کشف خواهد شد. استعدادهایی که در دل مسجد و نرم‌افزار بچه‌های مسجد رشد و تعالی پیدا می‌کند.
وی تأکید کرد: توجه به بچه‌های مسجد منجر به خلق مخاطب نو برای هنر انقلاب می‌شود، مخاطبی که خلاف تصورات رایج ما، هنر انقلاب اسلامی و هنر متعهد به آن دسترسی ندارد.
دادمان اضافه کرد: حوزه هنری با ظرفیت بچه‌های مسجد می‌تواند به این مخاطب دست پیدا کند و با آن در دنیایی که به کثرت اطلاعات و داده‌های گوناگون دچار تشتت مخاطب شده است، گفت‌وگو کند. به این ترتیب بی‌شک ایده بچه‌های مسجد می‌تواند راهی نو در خلق مخاطب جدید برای هنر انقلاب اسلامی باشد.
رئیس حوزه هنری با اعلام خبر انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و بنیاد هدایت با تمرکز بر موضوع مساجد و شبکه امامان مساجد، محله و روستا، تصریح کرد: تمرکز ما در تفاهم‌نامه با بنیاد هدایت بر تولید روایت از مسجد است. به این ترتیب از توفیقاتی که مساجد در حوزه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی محلی، در دوران انقلاب با محوریت ائمه جماعت و فعالیت فرهنگی ایفا کردند، در قالب‌های سینما، ادبیات و تاریخ شفاهی، طبق این تفاهم‌نامه، تولیدات مشترکی خواهیم داشت.
ارتباط هنر با مخاطب بخشی از شاکله شخصیتی انسان را تشکیل می‌دهد
در ادامه این برنامه حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی رئیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور طی سخنانی گفت: وقتی نام حوزه هنری با بچه‌های مسجد گره می‌خورد، بچه‌هایی که شاکله شخصیتی دینی، مذهبی و معتقد به انقلاب دارند، بی‌شک موفقیت‌های خوبی در کارهای فرهنگی و هنری ایجاد می‌شود. برپایی جشنواره «گلدسته‌ها» یکی از فعالیت‌های مهم حوزه هنری برای مساجد است که منجر به فعالیت‌های درست هنری در کشور می‌شود.
وی اضافه کرد: برخی از بچه‌های انقلاب دچار شبهه می‌شوند که در حالی‌که مردم از کمبودهای مالی رنج می‌کشند، چرا باید به کار فرهنگی و هنری بپردازیم، در حالی‌که ارتباط هنر با مخاطب، بخشی از شاکله شخصیتی انسان را تشکیل می‌دهد. هنر موجب تعالی شخصیتی می‌شود و جایگاه آن را در خانواده و جامعه خود ارتقاء می‌دهد.
رئیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با ابراز امیدواری از انعقاد تفاهم‌نامه جدید با حوزه هنری، تأکید کرد: لازم است در عرصه فعالیت‌های فرهنگی و هنری اتفاقات مؤثری در مساجد رخ دهد. بی‌شک هر چه بچه‌های انقلابی همگرا‌تر و هم‌افزاتر عمل کنند، خروجی بهتری خواهیم داشت و لطف خدا بیشتر شامل حال همه ما می‌شود.
دومین دوره جشنواره نمتیشنامه نویسی گلدسته ها برگزار می شود
در بخش دیگری از این برنامه امیر مشهدی‌عباس دبیر نخستین جشنواره نمایشنامه‌نویسی «گلدسته‌ها» با ارائه گزارش کوتاهی از برپایی این جشنواره گفت: نخستین جشنواره نمایشنامه‌نویسی «گلدسته‌ها» در دو بخش فراخوان و سفارشی برگزار شد. در بخش فراخوان 233 اثر به دست دبیرخانه جشنواره رسید که از میان آنها 65 طرح برای تبدیل به نمایشنامه پذیرفته شد که در نهایت 38 نمایشنامه دریافتی ما از طرح‌های پذیرفته شده برای چاپ و نشر در مجموعه نمایشنامه‌های بچه‌های مسجد مورد قبول واقع شد.
مشهدی‌عباس افزود: در انتخاب طرح و در نهایت در انتخاب متن‌های نگاشته شده و رسیده به دبیرخانه جشنواره نمایشنامه‌نویسی «گلدسته‌ها» بسیار سخت‌گیر و دقیق برخورد کردیم، چرا که همه عوامل از جمله موضوع و رعایت چهارچوب فراخوان و به خصوص کیفیت اثر برای ما مورد توجه بود.
وی ادامه داد: در بخش حرفه‌ای هم حدود 50 نویسنده سفارش کار دادیم که حدود 60 اثر به دست ما رسید و از میان آنها 30 اثر تائید نهایی شد.
دبیر نخستین جشنواره نمایشنامه‌نویسی «گلدسته‌ها» افزود: مجموع نمایشنامه‌های تولیدی این نمایشنامه در بخش‌های فراخوان و سفارشی 68 اثر است که آثار این جشنواره در 15 جلد به چاپ خواهد رسید.
مشهدی‌عباس در پایان گفت: به همت کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، دومین جشنواره نمایشنامه‌نویسی «گلدسته‌ها» در سال آینده برگزار خواهد شد. تمامی علاقه‌مندانی که در نخستین جشنواره «گلدسته‌ها» فرصت حضور و یا تکمیل طرح و نمایشنامه‌ خود برای ارسال به دبیرخانه را نیافتند می‌توانند در دومین دوره این جشنواره بار دیگر تلاش کنند.
گفتنی‌ است، در پایان این برنامه متن تفاهم‌نامه همکاری میان حوزه هنری و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور به امضاء طرفین رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار