یوسف ساجدی فر*

اهمیت و ضرورت ارزیابی مستمر یک سازمان

ارزیابی ظرفیت توانایی های انجام کار کارکنان و شایستگی های آنان بسیار دشوار است و می توان گفت انجام مطلق آن امری غیر ممکن است، زیرا رفتار سازمانی تحت الشعاع رفتار فردی و فرهنگ سازمانی است.

کد مطلب: ۱۱۶۴۰۸۴
لینک کوتاه کپی شد
اهمیت و ضرورت ارزیابی مستمر یک سازمان

اگر بپذیریم که محصول مورد انتظار یا برونداد نظام، بهسازی نیروی انسانی، افزایش بینش، دانش و مهارت های انسان های شاغل در یک سازمان است، لازم است بدانیم منابع انسانی موجود از چه درجه بینش، دانش و مهارتی برخوردار هستند و هر یک از کارکنان و سیستم با چه کمبودهایی در راه انجام بهتر وظایف محوله روبرو هستند.

بدیهی است برای دستیابی و اطمینان از کارایی برنامه ها و ماموریت ها و اثربخشی میزان تحقق اهداف، نقش و اهمیت ارزیابی عملکرد از سازمان و خرده سازمان ها بسیار حیاتی است؛ از آنجا که سازمان ها برای تشخیص میزان کارایی کارکنان در پیشبرد اهداف و همچنین مشخص کردن توان منابع انسانی خود، ارزیابی عملکرد را امری اجتناب ناپذیر تلقی می کنند. هر چند که ارزیابی ظرفیت جهد و توانایی های انجام کار کارکنان و شایستگی های آنان بسیار دشوار است و می توان گفت انجام مطلق آن امری غیر ممکن است، زیرا رفتار سازمانی تحت الشعاع رفتار فردی و فرهنگ سازمانی است و بشر هنوز هم به چنین ابزار یا وسیله‌ای کاملاً دقیق دست نیافته است که بتواند توانایی های بالقوه و بالفعل انسان را دقیقاً اندازه گیری کند.
ارزیابی از عملکرد کارکنان و خود سازمان به منظور توسعه سازمان و ایجاد انگیزه در بین کارکنان نقش تعیین کننده ای دارد، اما ارزیابی از عملکرد کارکنان و خود سازمان نه تنها ابزار مفیدی جهت سنجش میزان کارایی کارکنان محسوب می شود، بلکه به منظور تحول و توسعه سازمان و ایجاد انگیزه در بین کارکنان نقش تعیین کننده ای دارد و برای حرکت در شرایط حال و رسیدن به وضعیت مطلوب سازمان در آینده، ‌ارزیابی عملکرد از اهمیت شایان توجهی برخوردار است.
سازمان هایی که به پیشرفت، ‌ارتقاء‌، افزایش توانایی های پرسنل،‌ افزایش اثر بخشی و کارایی بها می دهند، نحوه ارزیابی عملکرد کارکنان از اهمیت بالایی برخوردار بوده و آن را در دوره های زمانی کوتاه مدت مورد بررسی قرار می دهند و اگر نقصی در آن مشاهده شود یا اینکه نسبت به گذشت زمان توان تشخیص خود را از دست داده باشد،‌ تعدیل لازم لحاظ می شود. بر همین اساس در شرایط کرونایی بویژه در طول یک سال اخیر فرایند یاددهی - یادگیری تحت تاثیر زیست بوم های جدید ناشی از کرونا قرار گرفته است.

آموزش و پرورش نیز به پارادایم های جدید یادگیری از جمله آموزش غیر حضوری و مکاتبه ای روی آورده است که به تبع آن دغدغه های ناشی از عقب افتادگی تحصیلی دانش آموزان از فرایند آموزش که هم برای مسئولان بالا دست ایجاد نگرانی کرده بود و هم اضطراب و استرس برای خانواده ها به بار آورده بود، اقدام به موقع و هوشمندانه مدیرکل آموزش و پرورش استان در اجرای طرح یاریگران آموزش، در شناسایی و آموزش دانش آموزان لازم التوجه و سنجش گران آموزش، در ارزیابی آموزش باکیفیت و احراز اطمینان از میزان دسترسی همه دانش آموزان به آموزش "No Child Left Behind" با همکاری معاونین آموزشی و اقدام مناسب اداره ارزیابی عملکرد استان بویژه در طراحی، تدوین، اجرا و فرایند ارزشیابی در راستای پاسخ به این دغدغه ها و تنویر افکار عمومی از میزان برخورداری دانش آموزان از آموزش با کیفیت و انعکاس تلاش معلمان و عوامل اجرایی مدارس در پوشش همگانی دانش آموزان لازم التعلیم، این نوید را داد که قطار تعلیم و تربیت استان در شرایط سخت و بحرانی ناشی از وضعیت کرونایی در مسیر درست برنامه درسی قصد و اجرا و آموخته شده است. امیدواریم با نتایج ارزیابی دو روزه بازرسان وزراتی که از نواحی و مناطق به عمل آمد، مهر تایید دیگری بر این عملکرد زده شود.
در پایان از همه همکاران، مدیران، معلمان، راهبران آموزشی و بویژه مدیران و روسای مناطق و نواحی که بطور مستمر با یاریگران و سنجش گران آموزشی همکاری می کنند صمیمانه تشکر و قدردانی می کنم.

محقق*

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار