تخصیص ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای حفظ تالاب‌ها

تهران (پانا) - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از تخصیص 20 هزار میلیارد تومان اعتبار برای حراست از تالاب‌ها در دولت تدبیر و امید خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۶۳۹۱۵
لینک کوتاه کپی شد
تخصیص ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای حفظ تالاب‌ها

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، عیسی کلانتری، معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم پنجاهمین سالگرد انعقاد کنوانسیون رامسر با تاکید بر به خطر افتادن حیات تالاب ها به دلیل عدم توجه به سیاست های پایدار و مصرف بیش از حد آب و از سوی دیگر، تغییر اقلیم، گفت: توجهی که در دولت دوازدهم و بخشی در دولت یازدهم با وجود تحریم ها به تالاب ها شد در دوران ۵۰ ساله کنوانسیون رامسر بی نظیر بود.

کلانتری با اشاره به تخصیص ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای حراست از تالاب ها در دولت تدبیر و امید، اظهار کرد: تالاب ها در جهان و به ویژه در ایران در شرایط مناسبی نیستند. باتوجه به اینکه در ایران نیز در سه دهه گذشته سیاست های توسعه پایدار مورد توجه نبوده، بهره برداری بیش از حد از منابع آب، محیط زیست و تالاب ها را با خطر جدی مواجه کرده است.

وی با اشاره به برگزاری نشست ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب های کشور اظهار کرد: کنوانسیون رامسر 50 سال پیش برای حفاظت و حمایت از تالاب های جهان در شهر رامسر منعقد شد. تالاب ها در دنیا قلب اکوسیستم است. تالاب ها در ایران به دو دلیل از شرایط خوبی برخوردار نیستند، نخست اینکه به توسعه پایدار توجه نشده و با مصرف بیش از حد آب و توسعه نامتوازن روبرو هستیم؛ دودیگر اینکه تغییر اقلیم بر حیات تالاب ها تاثیرگذاشته است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: دولت تدبیر و امید در حفاظت و حراست از تالاب ها سرمایه گذاری های سنگینی انجام داده اما به دلیل اینکه سیاست های توسعه پایدار در کشور به ویژه در سه دهه گذشته مورد توجه نبود، بهره برداری بیش از حد از منابع آبی کشور، محیط زیست کشور و حیات تالاب ها را با خطر جدی مواجه کرده است.

کلانتری یادآور شد: بر اساس تصمیماتی که در اجلاس ریو (اجلاس جهانی توسعه پایدار) گفته شد که حداکثر میزان مجاز برای استفاده از منابع آب های تجدید پذیر 40 درصد منابع است؛ این مصوبه در سال 1997 نیز در سالزمان ملل تایید شد؛ این درحال ایست که به هر دلیل و با توجه به نیاز کشور و افزایش جمعیت مشاهده می شود که امروز 100 درصد منابع آب تجدیدپذیر و گاهی بیشتر بهره برداری می شود بنابراین در تخصیص و بهره برداری از منابع آب کشور حفاظت از محیط زیست جایگاهی نداشت.

سدها ملزم به داشتن مطالعات زیست محیطی شدند

معاون رییس جمهور با تاکید بر اینکه بیش از 90 درصد سدهای کشور ارزیابی زیست محیطی نداشتند مگر چند سد اخیر که در دولت دوازدهم موظف به انجام این کار شدند، گفت: با وجود مشکلات در حدود چهارسال اخیر 20 هزار میلیارد تومان بودجه برای حراست از تالاب ها تخصیص دادند درحالی که با توجه به تحریم ها درآمدهای ارزی کشور متاثر شده بود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مشاهده فرونشت زمین در مناطق مختلف کشور خاطرنشان کرد: مشکل جدی تالاب ها و منابع آبی ما، استفاده بیش از حد از منابع آب است. در دولت دوازدهم تلاش کردیم تا حقابه تالاب ها تعیین شود و با توجه به اهمیتی که داده می شود امید است بتوانیم از نابودی تالاب ها جلوگیری کنیم و تالاب ها دوباره احیاء شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار