پرسه کرونا در دورهمی هاست

رشت (پانا) - نگرانی از شروع خیز چهارم کرونا نیازمند رعایت مسائل پیشگیرانه و پرهیز از حضور در دورهمی های خانوادگی است زیرا بر اساس شواهد، دورهمی ها بیشترین سهم در موارد ابتلا به کرونا را دارند.

کد مطلب: ۱۱۶۳۸۷۴
لینک کوتاه کپی شد
پرسه کرونا در دورهمی هاست

به گزارش ایسنا، اوایل اسفندماه سال گذشته بود که ویروس کرونا سایه شوم خود را در کشور پهن کرد، در ابتدا از ترس کرونا در خانه می ماندیم و وسایل و لوازم را چند بار با الکل و ضدعفونی‌ها می‌شستیم؛ اما امروز عادی انگاری ها به گونه ای شده که انگار ترس‌مان ریخته و اینگونه بی محابا به کوچه و خیابان زده‌ایم و در دورهمی ها بدون هیچ ترسی شرکت داریم.

از یک سو در روزهای نخست شیوع بیماری کرونا که برای یافتن ماسک و وسایل بهداشتی به هر دری می‌زدیم و از نایاب شدن آن معترض بودیم و از سوی دیگر که امروز در هر داروخانه‌ای ماسک وجود دارد اما مردم با زدن ماسک و مواد ضدعفونی بیگانه شدند.

یکی از عوامل اصلی شیوع کرونا به خصوص در فصول سرد سال حضور بیشتر افراد در فضاهای بسته و بدون تهویه مناسب هوا است و براساس تحقیقات مدت زمان قرارگیری در محیط‌های بسته و نوع تهویه فضا؛ حتی در صورت پوشیدن ماسک نیز می‌تواند عامل انتشار و انتقال ویروس باشد.

با توجه به خطرات بالای شیوع ویروس کرونا از طریق برگزاری مهمانی ها و مسافرت، امن ترین راه برای در امان ماندن از شر ویروس کرونا در خانه ماندن و رعایت پروتکل های بهداشتی است.

نگرانی از افزایش غیرقابل انتظار تعداد موارد ابتلا و فوتی ناشی از بیماری کووید ۱۹ در کشور نیازمند اهتمام بیشتر مردم به رعایت مسائل پیشگیرانه و پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز از حضور در اجتماعات و دورهمی های خانوادگی به عنوان راهکار مهم کاهش تبعات این بیماری است.

افزایش ۸۰ درصدی مبتلایان کرونایی گیلان با دورهمی و مسافرت

آبتین حیدرزاده با اشاره به اهمیت فاصله گذاری اجتماعی در قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا، اظهار کرد: امروز در همه دنیا ثابت شده که ماسک زدن صرفا از کرونا پیشگیری نمی کند و باید از اجتماعات دوری کرد.

وی با بیان اینکه رفتارهای اجتماعی تاثیر مستقیم بر بیماری کرونا دارد، تصریح کرد: کرونا چه در اجتماعات کوچک مانند جمع های خانوادگی و دورهمی ها و چه در اجتماعات بزرگ مانند پاساژه و بازارها منتقل می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با اشاره به نقش مسافرت ها در افزایش مبتلایان، تصریح کرد: در گیلان ۸۰ درصد ابتلاها با دورهمی ها و مسافرت ها مرتبط است.

کرونا را شوخی گرفتم

بابک محرم پور از شهروندان گیلانی است که در یک دورهمی ‌به کرونا مبتلا شد، بستری شدن در آی‌سی‌یو و از دست دادن پدر در اثر ابتلا به کرونا و مبتلا شدن چند عضو خانواده به کرونا نتیجه تلخ دورهمی آنها است.

وی ادامه داد: براساس قرار همیشه که آخر هفته در منزل پدر ومادرم دور هم جمع می شدیم، این بار هم دور هم جمع شدیم اما غافل از آنکه کرونا در کمین ماست.

این جوان اذعان می کند: همه آن ساعت‌های شاد و خوشی که داشتیم با این بیماری از بین رفت و به نظرم چند ساعت خوش بودن به این همه گرفتاری و از دست دادن پدر نمی ارزد.

وی با بیان اینکه کوچک‌تر از آن هستم که به مردم توصیه کنم گفت: خواهشمندم برای چند ساعت دورهم بودن زندگی خود و خانواده شان را به خطر نیندازند.

محرم پور با تاکید بر اینکه دید و بازدیدها را بصورت مجازی برگزار کنیم، افزود: دورهمی ها را تعطیل کنیم؛ چراکه ممکن است فردی ناقل خاموش بوده و خود وی از ابتلای خود به ویروس کرونا مطلع نباشد و در نتیجه امکان انتقال ویروس از او به دیگران وجود دارد.

اکنون که کرونا می تازد و هر روز افراد زیادی را از پا در می آورد و براساس هشدارهای وزارت بهداشت خیز چهارم به مراتب خطرناک تر و سنگین تر از دوره های گذشته خواهد بود، باید به کمک کادر درمان شتافت زیرا کادر بهداشت و درمان همچنان از مردم درخواست دارند که با رعایت نکات بهداشتی، همراه آنها در مبارزه با ویروس کرونا باشیم.

به یقین باید گفت در پی کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و عادی‌انگاری، بار مراجعه به بیمارستان‌ها افزایش خواهد یافت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار