دلایل مخالفت با سند ٢٠٣٠ به روایت حاجی‌ میرزایی

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش با بیان این نکته که مهم‌ترین هدف تعلیم و تربیت، تربیت انسان‌های شریفی است که درمانده، منفعل و تحت سلطه نباشند، گفت که دلیل مخالفت با سند ٢٠٣٠ این است که اهداف آن با ساختار انسانی پرورش یافته و شریف منطبق نیست.

کد مطلب: ۱۱۶۳۸۷۱
لینک کوتاه کپی شد
دلایل مخالفت با سند ٢٠٣٠  به روایت حاجی‌ میرزایی

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش صبح امروز در پنجمین دوره توانمندسازی مدیران مراکز دارالقرآن های سراسر کشور که با حضور معاونان وزارت آموزش و پرورش، مدیر کل اداره قرآن، عترت و نماز و صاحب‌نظران این عرصه و به میزبانی شهر تهران در تالار فرهنگ تهران برگزار شد گفت: ماه رجب ماه عبادت است، در واقع یکی از ماه های یگانه پر برکت است که امیدواریم از برکات آن نهایت بهره را ببریم.

حاجی میرزایی با بیان اینکه هدف من از حضور در این نشست قدردانی از همه عزیزان فعال در حوزه ترویج قرآن است افزود: پیوند نظام تعلیم و تربیت با قرآن، یک پیوند ریشه دار و وسیع است. همانطور که هدف قرآن، پرورش انسان است، وظیفه و هدف آموزش و پرورش نیز پرورش است.

وی افزود: در حقیقت قرآن سرآمد و راهنمای همه افرادی است که در راه تعلیم و تربیت قرار دارند و فعالیت های آموزش و پرورش، از مهمترین اقدامات یک جامعه است که می تواند منجر به قدرت انتخاب و درنگ در انسان شود.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر توانایی انسان گفت: این قابلیت ممتاز قابل تغییر بودن و پرورش یافتن به انسان داده شده، چرا که انسان، برگزیده ترین موجود هستی است. تعابیر لطیفی نیز از انسان در قرآن است، مانند اینکه خداوند می گوید او را با دست خودم خلق کردم، از روح خود در او دمیدم، او را جانشین خود در روی زمین قرار دادم و به او کرامت بخشیدم که این ها همه نشان از جایگاه رفیع انسان دارد و خلقت بر مدار انسان شکل گرفته است.

حاجی میرزایی آموزش را مهم برشمرد و گفت: روح انسان از طریق آموختن جلا پیدا می کند و تفاوت تمام انسان ها در کمیت و کیفیت آموزش است. امر مهم آموزش متکی بر سه قابلیت ممتاز انسان است. انسان می تواند ببیند و بصیرت یابد، بشنود و استماع کند، بیاندیشد و تعقل داشته باشد.

وی تاکید کرد: همه امتیازات بشر از ابتدای خلقت تاکنون مرهون همین سه قابلیت است و تمام ابداعات، اختراعات، زبان، فرهنگ، هنر، صنعت و... متاثر از همین قابلیت هاست که انسان را از یک موجود ناتوان به یک موجود توانمند تبدیل کرده است.

حاجی‌ میرزایی خاطرنشان کرد: اینکه چه می بینید و چگونه می بینیم، چه می شنویم و چگونه می شنویم و چه می اندیشیم و چگونه تعقل می‌کنیم مهم است و رمز موفقیت انسان‌ها هم همین چگونگی دیدن و شنیدن و تعقل کردن است.

وی افزود: خداوند در مقام تبیین نشسته و در قرآن کریم آیات زیادی انسان را به دیدن و تعقل کردن دعوت کرده است و انسان هایی که این موهبت را از دست می دهند، سعادت‌مند نخواهند بود.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با بیان این نکته که مهم‌ترین هدف تعلیم و تربیت، تربیت انسان‌های شریفی است که درمانده، منفعل و تحت سلطه نباشند، گفت: دلیل اینکه ما با سند ٢٠٣٠ موافق نیستیم نیز همین است که اهداف آن با ساختار انسانی پرورش یافته و شریف منطبق نیست.

وی در پایان افزود: اینکه در کنار برنامه ها به قرآن بپردازیم خوب است، اما باید بدانیم بنای نظام تعلیم و تربیت قرآن است و ما به دنبال یک جامعه انس گرفته با قرآن هستیم امیدوارم حاصل این فعالیت ها و خدمات قرآنی تربیت افراد شایسته باشد.

گفتنی است در این مراسم که به طور زنده از طریق شبکه مجازی شاد نیز پخش می شد، از کتب چاپ شده در حوزه آموزش قرآن رونمایی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار