ملکی: باید برنامه‌های درسی را بر بنای اسناد تحولی متصل کنیم

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه دیدار و گفتگو کرد.

کد مطلب: ۱۱۶۳۸۶۲
لینک کوتاه کپی شد
ملکی: باید برنامه‌های درسی را بر بنای اسناد تحولی متصل کنیم

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، در دیدار حسن ملکی و حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا اعرافی، رئیس سازمان پژوهش با تاکید بر اینکه حجت الاسلام اعرافی از معماران نظام تعلیم و تربیت تحولی است، اظهار کرد: اسناد بالادستی که در وزارتخانه‌های مختلف از جمله در آموزش و پرورش تولید شده، را نرم‌افزارهای تمدنی می دانم. اگربخواهیم به تدریج به سوی تمدن اسلامی ایرانی حرکت کنیم باید قواعد عمل را از این اسناد تحولی بگیریم. غیر از این‌ها محل رجوع و راه و چاره‌ای نداریم.

وی افزود: اسناد بالادستی بالای سر ما است و ما باید تحت این اسناد بالادستی عمل کنیم، منتها در آموزش و پرورش با اسناد که نرم‌افزارهای تمدنی هستند، برخوردهای گوناگون می شود. برخی مخالف مفاد و محتوای این اسناد بودند. بعضی‌ها هم بی اعتنا بودند. برخی دیگر هم متمایل به سند بودند ولی متعهد به آن نبودند. اما آنچه که ما با سند تحول مواجهه داریم این است که اسناد تحولی مبنا هستند و برنامه‌های درسی بنا.

ملکی ادامه داد: اگر ما بتوانیم بنای برنامه‌های درسی را بر بنای اسناد تحولی متصل کنیم و بتوانیم با شواهد، دلایل و مدارک بگوییم که برنامه‌های درسی تحولی از آن مادر متولد شده است، تا حد زیادی به مقصودمان رسیده‌ایم؛ در برنامه‌ریزی آموزشی دنبال این قاعده هستیم. اکنون حدود دو سال است که حرکت به سوی انجام این راهبرد و عملیاتی کردن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را شروع کرده ایم که یک راهبرد اصلی و یک باورعمیق است.

رئیس سازمان پژوهش بیان کرد: برای تحقق هدف‌مان احتیاجاتی داشتیم که این احتیاجات تا حدودی برطرف شده اما همچنان باقی است. یکی از احتیاجات ما این بود که باید با الهام از برنامه‌ریزی درسی یک الگوی ربط طراحی می‌کردیم و که ما بنای‌مان را به مبنا متصل کنیم. این کار را تحت عنوان الگوی تدوین برنامه‌های درسی انجام دادیم. البته خود این الگو هم برای آینده به بلوغ احتیاج دارد.

وی افزود: نیاز دیگر ما این بود که از طریق هم‌اندیشی‌های متعدد با کارشناسان به یک ادبیات واحد می‌رسیدیم. اگر این ممکن نشود نمی‌توانیم حرکت کنیم. ما به یک مفاهمه علمی احتیاج داریم که برای اینکه این مفاهمه علمی انجام بگیرد حدود 9 کارگاه آموزشی برای کارشناسان برگزار کردیم و در آنجا بحث و هم‌اندیشی کردیم و سعی کردیم به یک مفاهمه برسیم.

ملکی ادامه داد: کار سوم که به آن احتیاج داشتیم این بود که یک نظام ارتباطی معنادار، مؤثر و عمیق با حوزه‌های محترم علمیه که جلوه و تجلی اصلی‌اش در حوزه علمیه قم است برقرار کنیم. اگر با مراکز اعتقادی علمی مستقر در قم و یا در تهران ارتباط نداشته باشیم نمی‌توانیم به هدف‌های تحولی خودمان برسیم.

حجت الاسلام اعرافی مدیر حوزه علمیه نیز در این جلسه بیان کرد: مدیریت حوزه در چند سال اخیر وارد یک طراحی کلان در نظامات حوزه شده که حاصل این طراحی‌ها عبارت است از 20 سند راهبردی بلندمدت و یک برنامه 5 ساله با 40 مضمون و 900 برنامه که در ذیل این 900 برنامه و طرح حدود 200 طرح بسیار مهم و شاید 100 طرح تحولی اساسی طراحی شده است.

وی در ادامه ضمن تأکید بر اینکه در طول 40 سال گذشته هیچ روزی را بدون توجه به مسائل آموزش و پرورش سپری نکرده است، به تشریح برخی از فعالیت‌های آموزشی حوزه علمیه قم پرداخت.

همچنین در این نشست سایر نمایندگان حوزه علمیه به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

علیرضا حاجیان زاده مشاور وزیر و رئیس ستاد همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش، سیدسعید بدیعی مدیرکل حوزه ریاست وابوالفضا خادمیان مشاور رییس سازمان پژوهش نیز در این نشست حضور داشتند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار