لاری: کرونا شوخی ندارد و به ما امان‌نامه نمی‌دهد

تهران (پانا)-سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت در یک سال گذشته این موضوع را متوجه شده‌ایم که کرونا با ما شوخی ندارد و جهش جدید این بیماری نیز به سمت قدرت سرایت بیشتر است و باید بدانیم این ویروس به ما امان‌نامه نمی‌دهد و در بدن هر فرد به شکلی متفاوت از دیگر افراد ظاهر می‌شود.

کد مطلب: ۱۱۶۳۷۶۲
لینک کوتاه کپی شد
لاری: کرونا شوخی ندارد و به ما امان‌نامه نمی‌دهد

به گزارش وزارت بهداشت، سیما سادات لاری روز دوشنبه در حاشیه برگزاری دومین وبینار بررسی اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در استان‌های شمالی افزود: پس از انجام بازدیدهای مداوم از شش دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی کشور به عنوان ناظر عالی اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در استان‌های شمالی، بنا شد تا وبیناری‌هایی هر دو هفته یک بار با حضور معاونان بهداشتی و روسای دانشگاه‌های مذکور داشته باشیم تا ضمن بررسی روند اجرای طرح و وضعیت بیماری را در استان‌های شمالی کشور بسنجیم.

وی ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس جهش یافته کرونا در کشور و اهمیت کنترل بیماری کرونا باید با رهگیری و شناسایی افراد مثبت و مبتلا به کرونا از خیز چهارم بیماری پیشگیری کنیم. در این نشست همه بر این موضوع توافق داشتند که امکان گرفتن تست‌های تشخیص سریع در مراکز خصوصی نیز باید وجود داشته باشد و هر چه سریعتر دستورالعمل‌های مربوط به انجام این نوع از تست‌ها صادر شود تا عزیزان ما بدانند برای گرفتن این تست‌ها و خدمات که ارائه می‌دهند چه خدماتی را باید دریافت کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت به توزیع واکسن در کشور نیز اشاره کرد و افزود: در این جلسه مطالبه‌ای تحت این عنوان مطرح شد که در سند ملی واکسیناسیون افرادی که در خط مقدم اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی فعال هستند نیز در این سند دیده شوند. درباره ویروس جهش یافته نیز در این نشست مطرح شد که دستورالعمل شفاف و واضحی داده شود تا مشخص شود چه نمونه‌هایی با چه معیارهایی باید به مراکز تهران ارسال شود تا از ارسال موارد غیرضروری و اتلاف وقت جلوگیری شود.

بررسی نمونه‌های تست‌های کرونا در کلان مناطق

ناظر عالی وزارت بهداشت در اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در استان‌های شمالی کشور اظهار کرد: در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نیز این موضوع مطرح شد که هر کلان منطقه بتواند به جای انتقال نمونه به تهران در خصوص ویروس‌های جهش یافته این فرایند را در منطقه خود انجام دهد تا پروسه زمان‌بر ارسال نمونه و گرفتن پاسخ و تهیه مقدمات خاص این کار را از میان ببریم. بر این اساس استان مازندران اعلام آمادگی کرده تا این خدمت را در استان ارائه دهد که بنا شد پی‌گیری لازم صورت گیرد تا زودتر بتوانیم تجهیزات لازم را در این خصوص کامل کنیم تا برای استان‌های مجاور کمکی باشد. زمانی که نمونه سریع‌تر تشخیص، رهگیری، ایزوله وکنترل شود از بروز موج جدید پیشگیری خواهد کرد. گرفتن تست‌های اضافه، شناسایی بیمار و حمایت از بیمار مبتلا بدون داشتن الزام قانونی قرنطینه آن‌گونه که باید کارساز نخواهد بود.

وی ادامه داد: یکی از کارهای خوبی که در سامانه پارسا در استان مازندران صورت گرفته، توسعه درگاه‌های ورودی سامانه این دانشگاه است. با توسعه صورت گرفته سریع‌تر می‌توان افراد مبتلا و مثبت کرونا را شناسایی و وارد سیستم رهگیری کرد. در این طرح HIS به سامانه متصل شده و مطب‌های خصوصی به شکل اپلیکیشن‌هایی روی موبایل طراحی شده‌اند تا بتوانند اطلاعات مبتلایان مثبت را نیز از این طریق سریع‌تر جمع آوری و مراکز منتخب و پایگاه‌های سلامت به سامانه وصل باشند تا اطلاعات افرد مثبت زودتر به دست آید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: مراقبت از افراد مبتلا به کرونا جهت عدم حضور در اجتماعات و اشاعه کرونا بسیار اهمیت دارد. هر اندازه شناسایی این افراد سریع‌تر و رهگیری با دقت بیشتر صورت بگیرد، مانع از بستری افراد بدحال‌تر خواهد شد.

ساده گرفتن محدودیت‌های کرونایی نگران کننده است

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت ضمن انتقاد از کاهش محدودیت‌های کرونایی از قبیل محدودیت تردد خودروها در ساعات مشخصی از شب، به نگرانی تیم‌های بهداشتی و درمانی در این خصوص اشاره کرد و گفت: عملا محدودیت‌هایی مانند بسته شدن اصناف در ساعات مشخص و جریمه تردد خودروها در ساعات مشخصی از شب، در برخی از شهرهای کشور گویا در حال برداشته شدن است. متاسفانه گویا در برخی موراد در خصوص اجرای این محدودیت‌ها نظارت و ضمانت اجرایی لازم وجود ندارد که این موضوع در ماه‌های پایانی و منتهی به نوروز نگران کننده است.

ناظر عالی وزارت بهداشت در اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در استان‌های شمالی کشور افزود: در این وبینار درخواست داشتند همان‌گونه که دستورالعمل پرداختی برای تیم‌های مراقبتی در طرح شهید سلیمانی وجود دارد، تیم‌های نظارتی و حمایتی نیز در این دستورالعمل دیده شوند که این موضوع نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

غربالگری مکان‌های پر ازدحام در استان مازندران

لاری بیان کرد: استان مازندران از جمله استان‌هایی در کشور به شمار می‌رفت که در شرایط پیک کرونا قرار داشت و نگرانی‌های بسیاری برای این استان از نظر ابتلا به کرونا دیده می‌شد که به لطف خدا و به همت همه عزیزان مسئول و با اجرای موفق طرح شهید سلیمانی از این شرایط خارج شد. در این استان طرحی در حال اجرا است که مکان‌های شلوغ را غربالگری کرده که این طرح موجب می‌شود بیماریابی فعال شده و مردم در محل بینند که در زمانی که به سادگی در ان در حال تردد هستند، چه تعداد انسان که در مجاور این افراد در حال تردد هستند مبتلا به کرونا بوده و به راحتی در حال اشاعه و انتشار ویروس هستند.

نیازمند قوانینی جهت الزام به قرنطینه بیماران کرونایی هستیم

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت گفت: بسیج همگانی برای مقابله با کرونا شکل گرفته، اما این به تنهایی کافی نیست. گرفتن تست‌های اضافه، شناسایی بیمار و حمایت از بیمار مبتلا بدون داشتن الزام قانونی قرنطینه آن‌گونه که باید کارساز نخواهد بود. اگر فردی مبتلا باشد و هیچ محدودیت قانونی برای این فرد برای عدم حضور در اجتماع دیده نشود و به راحتی فرد مبتلا منتشر کننده ویروس باشد، خروجی لازم از تلاش‌های در دست اقدام به دست نخواهد آمد، بنابراین باید ابزارهای قانونی و بازدارنده وجود داشته باشد تا این افراد رصد شوند و از گسترش بییشتر ویروس جلوگیری شود.

صف‌های شلوغ برای دریافت کالا

وی اظهار کرد: متاسفانه گزارش‌هایی مبنی بر اجرای برنامه‌هایی از سوی اصناف که موجب ازدحام جمعیت و ایجاد صف از سوی مردم می‌شود، رسیده است. در حالی که باید همه اصناف پیوست اقدامات مقابله‌ای با ویروس کرونا داشته باشند. نمی‌شود این همه اقدام و تلاش در مسیر مبارزه با کرونا داشت و یک باره طرح و برنامه‌ای از سوی صنفی اعلام شود و مردم را در صف‌های شلوغ برای دریافت کالا قرار دهد. همه باید کمک کنند تا اجتماعات کم شود.

ابعاد سه گانه طرح شهید سلیمانی

ناظر عالی وزارت بهداشت در اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در استان‌های شمالی به درخواست ستادهای بهداشتی جهت دریافت حق‌الزحمه مانند کادر درمان اشاره کرد و گفت: حضور این عزیزان باعث شکسته شدن زنجیره انتقال بیماری خواهد شد که این درخواست را نیز پی‌گیری خواهیم کرد. در خصوص حق الزحمه پرداختی تیم‌های مراقبت در منزل نیز درخواست‌هایی وجود داشت که این موضوع نیز بررسی خواهد شد.

لاری افزود: موفقیت‌های حاصله در استان‌های شمالی از جمله مازندران و گیلان را مدیون اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی هستیم. طرح شهید حاج قاسم سلیمانی دارای ۳ بعد نظارت در رعایت دستورالعمل‌ها، شناسایی فعال بیماران و حمایت است. این طرح بسیار کمک کننده است و مراقب‌ها را افزایش می‌دهد.

سه عامل مهم در مسیر مقابله با کرونا

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت گفت: استفاده صحیح از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و عدم شکل‌گیری اجتماعات سه عامل مهم در مسیر مراقبت از ابتلا به کرونا است. استفاده از ماسک را مردم جدی بگیرند. در مقالات جدید تاکید بر استفاده از دو ماسک است تا ماسک زیرین راه نفوذی نداشته باشد.

وی افزود: هرگز ماسک خیس را استفاده نکنیم و ماسک را موقع صحبت کردن پایین نیاوریم. در مکان‌های شلوغ دقت کنیم و تا تجمع را دیدیم نگران شده و از محل دور شویم. عدم رعای فاصله‌گذاری اجتماعی را تذکر دهیم. صورت خود را کمتر لمس کنیم و مدام دست‌های خود را شسته و ضدعفونی کنیم.

انتقاد از برگزاری مراسم عروسی شلوغ

لاری گفت: عاقلانه نیست در چنین شرایطی مراسم عروسی برگزار شود. جوانان عزیز می‌توانند از فرصت ایجاد شده کرونا استفاده کنند و برای حفظ سلامت عزیزان خود، مراسم ازدواج را با کمترین جمعیت و محدود به خانواده‌های دو طرف برگزار کنند. برگزاری مراسم شلوغ در حقیقت ندیدن حق سلامت عزیزان‌مان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار