سبک زندگی ناسالم، زمینه‌ساز ابتلا به بیماری‌های مزمن است

شیرا (پانا) - به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، سبک زندگی ناسالم، زمینه ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند چاقی، دیابت، پرفشاری خون و بیماری‌های ریوی را فراهم می‌کند.

کد مطلب: ۱۱۶۳۶۴۹
لینک کوتاه کپی شد
سبک زندگی ناسالم، زمینه‌ساز ابتلا به بیماری‌های مزمن است

عبدالرسول همتی افزود: سبک زندگی سالم یکی از مهم ترین موارد قابل بحث و بررسی در همه گیری بیماری کرونا است و سبک زندگی سالم برای میانسالان( ۳۰ تا ۶۰ سال) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

او با بیان اینکه از شروع بحران این همه گیری، چالش‌های متعددی پیش روی افراد و جوامع قرار گرفت، اظهار کرد: تغییر شرایط زندگی به واسطه ضرورت رعایت دستورالعمل‌های پیشگیری و کنترلی از جمله رعایت فاصله فیزیکی، استرس بیماری و مشکلات روحی-روانی ناشی از این نگرانی، تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و مراکز ورزشی و تفریحی بر سبک زندگی آحاد جامعه تاثیر بسیار داشته است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: در تبیین سبک زندگی، جنبه‌های مختلف شامل تغذیه، فعالیت فیزیکی، بهداشت فردی، الگوی خواب، پرهیز از مصرف دخانیات و موادمخدر، روابط دوستانه و خانوادگی مناسب وجود دارد.

همتی افزود: سبک زندگی ناسالم زمینه ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند چاقی، دیابت، پرفشاری خون و بیماری‌های ریوی را فراهم می‌کند، این در حالی است که نه تنها این بیماری‌ها به فرد آسیب می‌رسانند، بلکه از عوامل خطرساز ابتلا به کووید ۱۹ بوده و عوارض ابتلای به آن را نیز افزایش داده و پیش آگهی بدتری را برای مبتلایان به این بیماری‌ها رقم می‌زنند.

او ضمن بیان اینکه چاقی و دیابت از مهم‌ترین عوامل خطرساز ابتلا به بیماری کرونا هستند، گفت: بر اساس مطالعات انجام شده، چاقی (شاخص توده بدنی بالاتر از ۳۰) احتمال بستری شدن به علت کووید ۱۹ را دو برابر می‌کند.

به گفته او تغذیه سالم در واقع شامل عادات غذایی است که تامین کننده املاح، ویتامین، پروتئین و سایر نیازهای بدن باشد، هر یک از مواد غذایی برای کارکرد بخش خاصی از بدن مفید هستند و مصرف جامع این مواد، پاسخگوی نیاز روزانه است، هر چند مکمل‌ها نیز می‌توانند مواد موردنیاز بدن را تامین کنند، اما باید سعی شود مواد و ریزمغذی‌ها از طریق مصرف غذای سالم تامین شوند.

او بیان کرد: در حال حاضر مطالعات مستند که نشان دهنده نقش قطعی انواع مکمل‌ها در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا باشد، وجود ندارد، اما کمبود پروتئین، ویتامین دی، ویتامین سی، ویتامین آ و سلنیوم به طور مشخص در ناکارآمدی سیستم ایمنی برای مقابله با هر عفونتی نقش دارند، در ایران با توجه به شیوع کمبود ویتامین دی، این ویتامین پس از بررسی و در صورت نیاز از سوی پزشک تجویز می‌شود، از آنجا که بیشتر افراد دارای تغذیه سالم نیاز به مکمل ندارند، همواره باید مراقب اثرات سوء مصرف بیش از اندازه این مکمل‌ها بود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: با توجه به ضرورت رعایت دستورالعمل‌های پیشگیری و کنترل بیماری کووید۱۹ مانند پرهیز از حضور در اماکن تجمعی از جمله باشگاه‌های ورزشی و انجام تفریحات دسته جمعی، تحرک بدنی نیز کاهش یافته است.

این مقام مسوول در دانشگاه گفت: به همان اندازه که ویروس کرونا خطرناک و مرگ آفرین است، بی تحرکی و نشستن طولانی مدت نیز اثرات سوء بر سلامتی داشته و احتمال عواقبی همچون سکته قلبی و مغزی، دیابت، فشارخون بالا، چاقی، چربی خون بالا، کبد چرب، افسردگی، کاهش قوای عضلانی را افزایش می دهد.

او تاکید کرد: فعالیت بدنی با شدت متوسط، ایمنی بدن را در مقابل کووید ۱۹ بالا برده و در کاهش استرس‌های ناشی از این همه‌گیری نیز موثر است.

همتی ابراز امیدواری کرد تا با همکاری گروهی و اجرای طرح خودمراقبتی در تمامی گروه‌های سنی به ویژه در این دوران، به زودی شاهد پایان این همه گیری جهانی باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار