آغاز به کار پنجمین دوره توانمندسازی مدیران مراکز دارالقرآن کریم سراسر کشور

کاظمی: هدف از فعالیت های قرآنی در اصل، تمسک به قرآن است

تهران(پانا) -معاون پرورشى و فرهنگى وزارت آموزش و پرورش گفته است که هدف از فعالیت های قرآنی در اصل، تمسک به قرآن است.

کد مطلب: ۱۱۶۳۵۳۳
لینک کوتاه کپی شد
کاظمی: هدف از فعالیت های قرآنی در اصل، تمسک به قرآن است

آئین افتتاح پنجمین دوره توانمندسازی مدیران مراکز دارالقرآن کریم سراسر کشور به میزبانی شهر تهران و به صورت پخش زنده در شبکه شاد با حضور علیرضا کاظمی؛معاون پرورشی و فرهنگی وزیر، مسیب زاده؛ مدیرکل اداره قرآن، عترت و نماز، علی رمضانی؛ مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش و جمعى از مسئولین حوزه قرآن و پرورشى وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

در این برنامه، علیرضا کاظمی؛ معاون پرورشى و فرهنگى وزارت آموزش و پرورش، ضمن قدردانی از تمام فعالین حوزه قرآن، عترت و نماز بااشاره به ماه پر خیر و برکت رجب و روز شهادت امام هادی(ع) گفت: خوشحالم که بزرگ ترین اجتماع قرآنی کشور مصادف شده با این ایام است.

وى با تاکید بر اینکه مخاطبان اصلی این برنامه مدیران دارالقرآن ها هستند، ضمن قدردانی از تمام فعالیت های مجازی قرآنی افزود: در این دوران که سختی کار مجازی وجود دارد؛ رونق و توسعه کمی و کیفی فعالیت های قرآنی بسیار زیاد بوده است که از جمله آن می توان به افتتاح ١٧ پایگاه مجازی قرآنی اشاره کرد.

کاظمی با توجه به برگزیده شدن قاری کشوری هادی موحد امین خاطرنشان کرد: امسال آموزش و پرورش در تمامی عرصه های قرآنی افتخار آمیز بوده است.

وی با بیان اینکه فضای مجازی ظرفیت های زیادی دارد گفت: با تمام سختی های کار مجازی، آموزش و پرورش تمام تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده است و خوشحالیم که در زمینه قرآن، عترت و نماز ، فضای مجازی را با فضای ملکوتی قرآن و آموزه های قرآنی گره زده ایم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر نقش نیروی انسانی گفت: یکی از راز و رمزهای موفقیت هر سازمانی، توانمندی نیروی انسانی و کیفیت مندی ساختار انسانی آن سازمان است.

وی اساس دوره توانمندسازی را، توانمندسازی و به روزآوری نیروی انسانی دارالقرآن ها دانست و افزود: توانمندسازی مدیران دارالقرآنها کارکردهای زیادی دارد و انگیزه بخشی نیز از عوامل موثر در توانمندسازی ها است.

کاظمی یادآور شد: هم انس و الفت با قرآن نعمت است و هم خدمت به حوزه های قرآن، عترت و نماز نعمت بزرگی است که فعالان حوزه قرآن باید قدردان این لطف الهی باشند.

وی تنها راه سعادت بشری را قرآن و مسیر قرآنی دانست و گفت: باید ویژگی ها و خصایص قرآنی را بررسی کنیم که منشاء سعادت و شفای روح و جسم است.

کاظمی در رابطه با توسعه و ترویج فعالیت های قرآنی افزود: کار توسعه و ترویج مفاهیم قرآنی بسیار ارزشمند است و تمام فعالیت های قرآنی اعم از روخوانی، تفسیر، حفظ و.... همه مقدمه ای است برای تمسک یافتن به قرآن که در واقع هدف اصلی ما در کنار این فعالیتها همان تمسک به قرآن و عمل به آموزه های آن است.

وی با بیان اینکه مراکز دارالقرآن تنها پایگاه قرآنی وزارت آموزش و پرورش و حتی بالاتر از آن، تنها پایگاه فعالیت های قرآنی جامعه است که صرفا تمرکز آن فعالیت های قرآنی است، افزود: برنامه ریزی، سیاست گذاری، حمایت و پشتیبانی از دارالقرآن ها از وظایف اصلی وزارت آموزش و پرورش است که یک بخش آن توانمندسازی نیروی انسانی است. البته این حوزه کمترین مشکلات را در وزارت آموزش و پرورش دارد.

کاظمی گفت: با توجه به اینکه موقعیت های زیست بوم دارالقرآن ها متفاوت است. هر مدیر دارالقرآن باید تمام متغیرهای تاثیر گذار را بررسی کند و استفاده از بهترین مدیران و نیروی انسانی در حوزه فعالیت های قرآنی از اولویت ها است.

او تاکید کرد: دارالقرآن ها اساسا مردم نهاد هستند و نقطه اتکا آن کمک های مردمی است، پس می بایست مدیران، یک نظام مشارکتی ترتیب دهند تا فعالیت ها محدود نشود.

او همچنین عنوان کرد: برای توسعه فراگیری آموزه های قرآنی ایجاد یک شبکه بزرگ ارتباطی با مدارس و اولیا لازم است و باید این فعالیت ها به کف مدرسه انتقال داده شود که برای این هدف باید راهکارهای جذب موثر را به کار گرفت که یکی از موارد تنوع آفرینی است و باید یک سبد متنوع فعالیت قرآنی وجود داشته باشد. همچنین کلاس های روان خوانی و فراغت و تفسیر و... همه باید فعالانه و متنوع عمل کنند تا منجر به جذب مخاطب باشد که استفاده از ظرفیتهای فرهنگی و هنری در این مورد بسیار موثر خواهند بود.

وی با اشاره به فعالیت های اردویی افزود: فیلم های قرآنی محافل بین المللی قرآنی و باید بیشتر شود. همچنین نقش پذیری دانش آموزان در دارالقرآن ها بسیار اثرگذار است و هرچه گستره نقش پذیری بیشتر شود احساس توانمندی در آنان بیشترمی شود. بانک اطلاعات دقیق از سرآمدترین معلمان و دانش آموزان قرآنی داشته باشیم.

کاظمی بیان کرد: مدیر دارالقرآن زمانی موفق است که با تحلیل متغیرهای موثر و با ایجاد برنامه های راهبردی، مسیر روشنی را جهت آینده ای روشن محقق سازد. بر این اساس انتظار داریم مدیران دارالقرآن ها همچون فضای حقیقی عمل کنند و ارزیابی دقیقی از تمام فعالیت ها داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار