بحری‌زاده عنوان کرد

تشریح نقشه بازمهندسی فعالیت‌های تشکیلات دانش‌آموزی پیشتازان

تربیت اسلامی دانش‌‌آموزان با رویکرد جامعه پذیری رسالت مهم سازمان دانش‌آموزی است

تهران (پانا) - قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی به تربیت اسلامی دانش‌‌آموزان با رویکرد جامعه پذیری به عنوان رسالت مهم سازمان اشاره کرد.

کد مطلب: ۱۱۶۳۵۳۱
لینک کوتاه کپی شد
تشریح نقشه بازمهندسی فعالیت‌های تشکیلات دانش‌آموزی پیشتازان

اسماعیل بحری‌زاده در نشست هم اندیشی مدیران سازمان دانش‌آموزی سراسر کشور که صبح امروز ۲۷ بهمن ماه در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد با بیان اینکه نشست امروز با نشست‌های دیگر متفاوت است اظهار کرد: در نشست امروز مسائل کارشناسی دقیق و مهمی به بحث و گفت‌وگو گذاشته خواهد شد و موضوع اصلی نشست امروز تبیین طرح بازمهندسی اصول و فرایندهای تشکیلات پیشتازان سازمان به عنوان لبیک به منویات ۵ سال پیش مقام معظم رهبری است.

قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی با اشاره به مطرح شدن موضوع پرهیز از به کار بردن نام‌ها و نشان‌های طاغوتی در تشکیلات دانش‌آموزی پیشتاز، از سوی مقام معظم رهبری در سال ۹۵ ادامه داد: سازمان دانش آموزی از سال ۷۸ با تصویب اساسنامه سازمان، در شورای عالی انقلاب فرهنگی، تشکیل و فعالیت‌های تربیتی خود را آغاز کرد که در ادامه فعالیت خود، به لحاظ استفاده از برخی علائم و نشان‌های سازمان پیشاهنگی مورد انتقادهای جدی قرار گرفت.

بحری‌زاده اشاره کرد: ۳ گام پس از اشارات رهبر معظم انقلاب در راستای آسیب شناسی پیشتازان برداشته شده که گام اول در سال ۹۷ با تشکیل هیئت اندیشه ورزی پی گرفته شد. گام دوم در مهر ماه ۹۸ با نشست سه روزه با حضور ۲۵ نفر از مربیان و مدایران منتخب استان‌ها در سازمان برگزار شد و گام سوم تشکیل کمیته بازمهندسی بود که در سال ۹۹ برداشته شد.

وی بر رسالت تربیت اسلامی دانش‌‌آموزان با رویکرد جامعه پذیری تاکید کرد و ضمن توضیحاتی درباره ضرورت و اهمیت محقق شدن توصیه‌های مهم و راهبردی مقام معظم رهبری و روند بازمهندسی تشکیلات دانش‌آموزی افزود: کمیته بازمهندسی با تشکیل بیش از ۵۴ جلسه مستمر کارشناسی و صرف بیش از ۱۰۸۰ نفرساعت وقت این اقدام مهم را به سرانجام رساند و این تشکیلات دانش‌آموزی بعد از ۲۱ سال فعالیت مبتنی بر سند تحول بنیادین و بیانیه گام دوم انقلاب و اساسنامه سازمان مورد بازنگری، اصلاح و باز مهندسی قرار گرفت.

قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی اضافه کرد: درباره تشکیلات از دیدگاه اسلام، تشکیلات از دیدگاه بزرگان انقلاب و رهبری و تشکیلات از دیدگاه دنیا مطالعاتی انجام و از اول تیرماه اولین جلسات رسمی بازمهندسی در سازمان تشکیل شد.

بحری‌زاده گفت: نسخه بازمهندسی در حضور وزیر آموزش و پرورش ارائه شد و او دستور تشکیل یک شورای مشورتی را داد که کار در این شورا بررسی و اصلاحات لازم انجام و به تایید رسید و در نهایت در ۳۰ دی ماه با حضور وزیر آموزش و پرورش از این نسخه بازمهندسی رونمایی شد.

وی در ادامه به نقشه بازمهندسی فعالیت‌های تشکیلات دانش‌آموزی پیشتازان اشاره کرد و آن را در بخش‌هایی مانند دستگاه فکری، فلسفه بازمهندسی، ارزش‌های اساسی، استقلال هویتی، دکترین حاکم بر بازمهندسی، رسالت و ماموریت، شناخت محیطی، چشم انداز، سیاست‌های اجرایی، تحلیل محیطی، اهداف، تدوین و تبیین راهبردها، تبدیل راهبردها به برنامه عملیاتی و پژوهش محوری خواند که در این بازمهندسی آورده شده است.

قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی محورهای بازمهندسی را ساختار، نشان‌ها، نمادها و علائم، محتوای آموزشی و کمیته‌های فنی دانست.

بحری‌زاده درباره ساختار تشکیلاتی گفت: در ساختار تشکیلاتی اعضای پیشتاز، تیم، رسته و گروه مضربی از عدد ۷ است.

وی درباره جدول رتبه بندی تشکیلاتی مربیان اضافه کرد: در این جدول وظیفه و نقش مربیان با تقسیم بندی مربی عالی، خبره، ارشد و کاردان مشخص و در جدول مدرسان نیز وظایف برای مدرس بین الملل، ملی، استانی و منطقه ای بیان شده است.

قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی با بیان اینکه تعریف پیشتاز و شرح وظایف اعضا در این بازمهندسی بیان شده است درباره نشان‌های تشکیلات گفت: نشان‌های دوره ای براساس عناوین دوره تحصیلی سند تحول مطرح شده است؛ نشان دوره ابتدایی با عنوان بالنده و با رنگ قرمز، نشان متوسطه با عنوان یابنده و با رنگ زرد و نشان پیشتاز دوره دوم متوسطه با عنوان بالنده و با رنگ آبی دیده شده است.

بحری‌زاده عنوان کرد: نشان‌های تعلیماتی اعضا در دوره اول ابتدایی نشان شادابی، دوره دوم ابتدایی نشان شکوفایی، دوره اول متوسطه نشان دانایی و دوره دوم متوسطه نشان توانایی خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار