برندگان پانزدهمین جشنواره شعر فجر معرفی شدند

وزیر فرهنگ: امسال از تاب‌آوری‌ها، احسان و نیکوکاری‌ها و همراهی‌ها اشعاری را داشتیم

تهران (پانا) - برندگان و برگزیدگان پانزدهمین جشنواره شعر فجر، در بخش‌های شعر بزرگسال، کودک و نوجوان، درباره شعر و دفاع مقدس، معرفی شدند.

کد مطلب: ۱۱۶۳۴۵۶
لینک کوتاه کپی شد
برندگان پانزدهمین جشنواره شعر فجر معرفی شدند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پانزدهمین جشنواره شعر فجر، امروز (یک‌شنبه ۲۶ بهمن‌) با برپایی آیین پایانی در تالار وحدت، برگزیدگان خود را معرفی کرد.

این آیین، باحضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایوب دهقانکار، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، مریم جلالی، دبیر علمی جشنواره شعر فجر، مصطفی راضی جلالی، دبیر اجرایی و تعدادی از داوران، برگزیدگان و اهالی رسانه، برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در آغاز این آیین، گفت: «کرونا، یک سالی است میهن عزیز ما را در کمند خود دارد. شعر با کرونا هم پیوند خود را پیدا کرد. از یک سو سرمایه انسانی شعر فارسی به میدان آمد و در این راستا ما از تاب‌آوری‌ها، احسان و نیکوکاری‌ها و همراهی‌ها اشعاری را داشتیم و در ادامه، شعر گران‌سنگ سعدی، جان‌مایه جهان شد و دیدیم که در موج اول کرونا، نخست‌وزیر اسپانیا به شعر سعدی ارجاع داد، اما در کنار این سرمایه تاریخی، شعرای ما هم در کرونا در قالب‌های مختلف شعر سرودند و به میدان آمدند.»

صالحی به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محافل شعری کشور پیشنهاد کرد که از زیست کرونایی فراگیر در جهان غافل نشوند و تجربه کرونایی شاعران کشور را با جهان به اشتراک گذارند.

او ادامه داد: «به نظر می‌آید می‌توان این گفت‌وگو را از دریچه کرونا با شعر جهانی و سرمایه‌های شعر ایرانی منتقل کرد و به اشتراک گذاشت. امیدواریم یا محول الحول و الاحوال کاری کند سال دیگر کامور باشیم.»

مریم جلالی، دبیرعلمی پانزدهمین جشنواره شعر فجر هم در سخنانی گفت: «کمیته علمی و داوران جشنواره امسال ایستاده‌اند تا بگویند هرکس به سهم خود از شعر فارسی نصیبی دارد. آثار رسیده چه در کسوت زیبای شعر، چه در جامه نقد و نظریه‌پردازی و چه در التذاذرسانی به ذائقه مخاطب نشان می‌دهد شعر امروز محدود به جنسیت‌ها و حتی چهارچوب‌های سنی نشده است و قوی‌تر از گذشته به حیات خود ادامه خواهد داد.»

در ادامه، مصطفی راضی‌جلالی، دبیر اجرایی پانزدهمین جشنواره شعر فجر، در توضیحاتی گفت: «حساسیت‌های جشنواره شعر فجر ذاتاً بالاست و این‌ نگاه‌ها به‌خاطر تاثیر جشنواره کاملا طبیعی است. اما باید در این‌جا اذعان کنم یگانه اصل جشنواره همواره حفظ سلامتِ روند برگزاری بوده است. این «حفظ سلامت» امسال دو مصداق داشت؛ عددها و گزارش کتاب‌های رسیده را پیش‌تر منتشر کرده‌ایم و پایش آثار در دبیرخانه زیر نظر هیئت علمی با دقت صورت گرفت تا تمامی کتاب‌ها بررسی و خوانده شوند و برخی کتاب‌ها حتی چند بار خوانده شدند.»

در ادامه این برنامه، هیات داوران پانزدهمین جشنواره شعر فجر، اسامی برگزیدگان را به شرح ذیل اعلام کرد:

شعر بزرگسال

شعر محاوره:

شایسته تقدیر: کتاب «چهارده شب» سروده مجید صالحی، انتشارات شانی

شعر نو:

در این بخش، از دو شاعر پیشکسوت، استاد م.موید، به احترام پنج دهه شاعری موثر و توجه به فرهنگ شیعی در شعر نو و استاد محمدباقر کلاهی‌اهری به احترام بیش از چهار دهه سرودن و تاثیرگذاری در جریان بی‌حاشیه‌ این گونه از شعر، تجلیل شد.

برگزیدگان مشترک:

کتاب «امان‌نامه» سروده سیداکبرمیرجعفری، نشر قو

کتاب «پرنده بی‌آسمان» سروده محمدرضا روزبه، نشر آریاشهر

شعر کلاسیک:

اثر شایسته تقدیر:

کتاب «مرور پنجره‌ها» سروده سیدوحید سمنانی، انتشارات شهرستان ادب

برگزیدگانِ مشترک:

کتاب «دلم برای خزر شور می‌زند» سروده سجاد حیدری قیری، انتشارات مرکز فرهنگی ادبستان

کتاب «نورَهان» سروده محمدرضا تقی‌دُخت، انتشارات سوره مهر

بخش جوان

برگزیدگان این بخش عبارتند از نرگس اسمعیلی، محمدرضا امینی، ملیحه بهادران، ابوالفضل جِبِلّه و محمدجواد قیاسی.

شعر کودک و نوجوان:

برگزیدگان مشترک:

کتاب «باران در خودم می‌بارد» سروده حسین تولّایی، انتشارات علمی و فرهنگی

کتاب «لباس پرپری» سروده مریم هاشم‌پور، انتشارات سروش

بخش درباره شعر:

کتاب «زندگی سعدی شیرازی» نوشته جواد بشری، نشر خاموش

کتاب «سرّ سخنانِ نغزِ خاقانی» نوشته محمدرضا تُرکی، انتشارات سَمت

بخش ویژه چهلمین سال دفاع مقدس:

برگزیدگان بخش ویژه دفاع مقدس عبارتند از حسین اسرافیلی، مرتضی امیری اسفندقه، عباس باقری، عباس براتی‌پور، پرویز بیگی‌حبیب‌آبادی، محمدحسین جعفریان، عبدالرضا رضایی‌نیا، قادر طهماسبی (فرید)، محمدرضا عبدالملکیان، علیرضا قزوه، عبدالجبار کاکایی، علی‌محمد مودب، یوسفعلی میرشکاک و سیمین‌دخت وحیدی.

بخش نفس‌های شعر در روزگار کرونا:

در این بخش از جشنواره شعر فجر، از محمودرضا اکرامی‌فر، مریم حائری، محمدکاظم کاظمی، محمد میلان‌لک و محمدحسین نعمتی که در شرایط گسترش ویروس کرونا، نه تنها دست روی دست نگذاشتند بلکه از محدودیت‌های کرونایی، برای شعر و ادبیات فارسی فرصت ساختند، تقدیر شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار