کاظمی: انتظاری که از آموزش و پرورش می‌رود تربیت جوان آگاه به مسائل نظام است

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در جلسه شورای سیاستگذاری بیانیه گام دوم علاوه بر مشخص کردن محورهای فعالیت در آموزش و پرورش در جهت ترویج بیانیه گام دوم انقلاب، از بخش‌های مختلف وزارتخانه خواست هر یک سهمی از این مسئولیت را به دوش بگیرند تا شاهد تحقق بیانیه باشیم.

کد مطلب: ۱۱۶۳۴۰۰
لینک کوتاه کپی شد
کاظمی: انتظاری که از آموزش و پرورش می‌رود تربیت جوان آگاه به مسائل نظام است

علیرضا کاظمی صبح امروز یک شنبه 26 بهمن ماه 99 در در جلسه شورای سیاست‌گذاری بیانیه گام دوم انقلاب، ضمن تبریک فرارسیدن ماه رجب، با تشکر از همکاران خود در بخش‌های مختلف آموزش و پرورش شامل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، سازمان استعدادهای درخشان، سازمان دانش‌آموزی، سازمان بسیج، دانشگاه فرهنگیان، هلال احمر و انجمن اولیا و مربیان درباره اهمیت بیانیه گام دوم انقلاب برای نظام آموزش و پرورش کشور گفت: همه بخش‌های آموزش و پرورش به موضوع بیانیه توجه داشته اند، اما لازم است گزارش جامعی از فعالیت‌های مرتبط با بیانیه در بخش‌های مختلف داشته باشیم چون کارهای خوبی در این باره انجام شد.

وی افزود: ما بعد از صدور بیانیه، دبیرخانه گام دوم را در انجمن اسلامی دانش‌آموزان تشکیل دادیم. در گام بعدی شیوه‌نامه اجرایی بیانیه به تایید وزیر آموزش و پرورش رسید و ابلاغ شد. این شیوه نامه به ما می‌گوید چه فعالیت‌هایی در سراسر کشور در این زمینه دنبال می‌شود. ما در ادامه کارگروه‌هایی را شکل دادیم و الزامات بیانیه گام دوم نیز مطرح شد که مطالعه ای روی آن انجام خواهد شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره اهداف بیانیه گفت: ما رویکردهای خود را در اجرای بیانیه مشخص کرده ایم و گفته ایم که تدریجی است، مقطعی نیست و با تمرکز بر گفتمان سازی شکل گرفته است. در واقع مرکز ثقل آموزش و پرورش خوانش و تبیین بیانیه است. ماموریت اصلی ما به عنوان بزرگترین دستگاه کشور همین است. البته اگر آموزش و پرورش به خوبی از عهده ماموریت‌های خود برآید بزرگترین گام را در تحقق بیانیه برداشته است. اصل بیانیه گام دوم و انتظاری که از آموزش و پرورش در این زمینه می‌رود تربیت جوان مومنِ انقلابیِ متدین و آگاه و بصیر به مسائل نظام است. ماموریت آموزش و پرورش همین است.

وی گفت: ما در شورای هماهنگی تشکل‌های دانش‌آموزی به این نتیجه رسیدیم که تمرکزمان را خوانش و تبیین بیانیه گام دوم انقلاب بگذاریم. اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان اقدامات خوبی در این بخش انجام داده است. خواهش من این است که جلسه بعدی به زودی برگزار شود تا سایر دستگاه‌ها مانند دانشگاه فرهنگیان، انجمن اولیا و .. به جلسه بیایند و گزارش دهند.

نباید نگاه نمایشی و تبلیغاتی داشته باشیم

کاظمی با اشاره به پرهیز از نگاه نمایشی به این فعالیت مهم اظهار کرد: نکته بعدی همکاری و هم اندیشی برای برداشتن قدم‌های بعدی بیانیه گام دوم است. البته نباید نگاه نمایشی و تبلیغاتی داشته باشیم. اقدامات باید آرام و حول محور بیانیه باشد. سرعت در عین تعمق و دور بودن از برداشت‌های سطحی و هم‌اندیشی در عین آزاداندیشی باید صورت گیرد.

نگاهمان به آینده نگاهی امید آفرین و امیدبخش باشد

کاظمی درباره اجزای بیانیه گفت: بیانیه 3 قسمت دارد؛ بخش اول گذشته است، مقام معظم رهبری در بیانیه از قبل از انقلاب شروع کردند و آنچه طی این چهل سال بر انقلاب گذشته را نیز تبیین کردند. بخش بعدی زمان حال است و فرصت‌هایی که فراروی نظام جمهوری اسلامی وجود دارد و بخش سوم افق‌های آینده که ایشان ترسیم کرده اند. آموزش و پرورش در هر سه حوزه می‌تواند ایفای نقش کند. مثلا باید بتوانیم گذشته انقلاب را درست به تصویر بکشیم که این ماموریت بر عهده سازمان پژوهش است. اگر از فرصت‌هایی که فراروی نظام تعلیم و تربیت قرار دارد به خوبی استفاده کنیم، گام‌های موثری برداشته ایم و باید نگاهمان به آینده نگاهی امید آفرین و امیدبخش باشد.

وی افزود: ما در آموزش و پرورش می‌توانیم این 3 حوزه را در مواجهه با 3 جامعه مخاطب دنبال کنیم که شامل معلمان، اولیا و دانش‌آموزان است. جمعیت 3 میلیونی اولیا همگی سهم انجمن اولیا و مربیان است. معلمان هم یک میلیون جمعیت دارند که می‌توانیم به عنوان راهبران و مربیان تربیتی جامعه به آنها نگاه کنیم. در کنار کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی که همگی مهم هستند، دانشگاه فرهنگیان می‌تواند بیشترین نقش را در این زمینه ایفا کند.

اقداماتی که در حوزه بیانیه گام دوم باید انجام شود

به گزارش پانا، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در پایان به اقداماتی که طی روزهای آینده در آموزش و پرورش در جهت تحقق بیانیه باید انجام شود اشاره کرد و گفت: در کانال «فجر انقلاب» بخشی به نام قله‌های افتخار داریم که ناظر به دستاوردهای انقلاب است مثل نمایشگاه صعود 40 ساله؛ در آن کانال و کانال گام دوم نظرات خوبی در این زمینه ارائه شد که حتما مورد توجه قرار خواهیم داد. ما چند مصوبه نیاز داریم. اولا از آقای رمضانی خواهش می‌کنم جلسه شورای سیاستگذاری را یکی دو هفته مانده به عید برگزار کنیم و هربخش که اقداماتی در این بخش داشتند گزارشی ارائه دهند. بهتر است هر بخش در همان حوزه تمرکز کند تا نگاه جامع در آموزش و پرورش شکل بگیرد.

یکی از تشکل‌های دانش‌آموزی برگزاری یک جشنواره در حوزه بیانیه گام دوم را بر عهده بگیرد

وی ادامه داد: همچنین کارگروه‌ها باید در دبیرخانه شکل بگیرد و شرح وظایف آن طبق آیین نامه مشخص شود که زحمت آن بر عهده آقای رمضانی (اداره کل فرهنگی هنری) و آقای جانباز (بسیج دانش‌آموزی) است. نکته سوم اینکه سرفصلی در انجمن اولیا و مربیان باز شود تا با استفاده از محتواهای موجود به آشنایی 3 میلیون اعضای خود با بیانیه گام دوم کمک کند. نکته بعدی چاپ و توزیع کتاب کار بیانیه است که آماده شده است. البته کتاب باید به صورت الکترونیکی هم تولید و به آن ارجاع شود اما به صورت نمادین کتاب در تعدادی مجلد چاپ شود. نکته بعدی اینکه یکی از تشکل‌های دانش‌آموزی برگزاری یک جشنواره را بر عهده بگیرد و ما هم از نظر منابع مالی به آنها کمک می‌کنیم. نکته بعدی اطلاع رسانی از سایت و محتوای آن به تمام سطوح آموزش و پرورش است. نکته آخر اینکه آقای رمضانی زحمت بکشند و همه مکاتبات و اقدامات آموزش و پرورش در حوزه بیانیه گام دوم را به صورت یک گزارش جامع مدیریتی آماده کنند تا ما همه اقدامات و فعالیت‌های مرتبط با این حوزه را یکجا داشته باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار