رئیس سازمان بهزیستی در صحن شورای شهر:

80 درصد کودکان کار اتباع خارجی هستند

تهران (پانا) - رئیس سازمان بهزیستی در صحن علنی شورای شهر تهران گفت طبق آمار ما بیش از 80 درصد این کودکان اتباع غیر ایرانی هستند. نگاه فله‌ای به موضوع کودکان کار اشتباه است و باید اقدام به مدیریت موردی در این حوزه کرد.

کد مطلب: ۱۱۶۳۳۸۴
لینک کوتاه کپی شد
80 درصد کودکان کار اتباع خارجی هستند

وحید قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور در جلسه امروز شورای شهر تهران، گزارشی درباره فعالیت های سازمان مذکور در شهر تهران را به اعضای شورای شهر تهران ارائه کرد.

قبادی دانا در ابتدا با تشکر از عملکرد شورا و شهرداری تهران برای افراد دارای معلولیت در مناسب سازی معابر و اتوبوس‌ها گفت: اعضای شورای شهر همواره نسبت به این موضوع حساسیت نشان دادند.

قبادی دانا در ارتباط با موضوع آسیب‌های اجتماعی گفت: یکی از مواردی که در ماده 80 قانون ششم توسعه آمده همکاری سازمان بهزیستی و شهرداری‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی است. سازمان بهزیستی در دو سال اخیر با بررسی عملکرد گذشته درباره آسیب اجتماعی از همه کارشناسان و صاحبنظران دعوت کرد و در ارتباط با بحث اعتیاد تمام مدیرکل های اعتیاد بهزیستی را اول انقلاب را دعوت کردیم و این سوال را مطرح کردیم که دلیل این ماجرا چیست تا به یک مدل مناسب با توجه به مطالعات تطبیقی روز دنیا و تجربیات کشور برسیم.

وی ادامه داد: بر این اساس به مدل مراکز درمان و بازتوانی اعتیاد با تاکید بر استمرار درمان که خانواده محور و اجتماع محور است و از ان جی اوها و خیرین استفاده می کند . درمان را برای هر فرد به صورت جداگانه دارد و درباره هر فرد با توجه به شرایط او تیم پزشکی تصمیم گیری کند.

قبادی دانا اظهار کرد: در این مدل فرد معتاد ۴ ماه به مراکز شبانه روزی ما می آید و بعد ۸ ‏ماه به صورت سرپایی و در عضویت باشگاه بهبود یافتگان حضور دارد که عملکرد مبتنی بر ‏حرفه آموزی و اشتغال است.‏

رئیس سازمان بهزیستی در ادامه با اشاره به موضوع کودکان کار و خیابان گفت: موضوع کودکان کار و خیابان موضوعی وسیع با ابعاد مختلف است. هدف گیری سازمان در وهله اول خود کودک نیست بلکه حمایت از کودک برای ‏جلوگیری از آسیبهای مختلف است. این کودک مجرم نیست و باید فرد ‏در معرض خطر دیده شود. ما باید این اصل را بپذیریم که خیابان جای کار برای کودک نیست.

‏قبادی دانا ادامه داد: ما اول بررسی کردیم که کودکان سر چهار راه چه کودکانی هستند. آیا ‏الزاما کودکانی هستند که والدین بیمار دارند و برای همین کار می کنند؟ آیا اعضای باندهای قاچاق کودک هستند؟ آیا اتباع غیرایرانی هستند؟ آیا همه کودکان همین سرزمین ‏هستند؟ آیا باید از منظر حقوق بشر و حقوق کودک تفاوتی بین کودک افغان و ‏ایرانی قائل باشیم؟ بر اساس اقدام به مدیریت موردی در این حوزه کردیم چون معتقدیم داشتن نگاه فله‌ای به این ‏موضوع اشتباه است.‏ اینکه ما ده روز مانده به شب عید به صورت ضربتی این بچه ها را از خیابان جمع کنیم غلط است.

به گفته قبادی دانا سازمان بهزیستی به الگوریتم مدیریتی رسید که کودکان کار را به گروه‌های مختلف سنی تقسیم کرده و با توجه به شرایط زندگی آنها اقدام کند. بر این اساس در پروژه اخیر که در بعد از کرونا عملیاتی شده بیش از 500 نفر از کودکان کار خیابان ساماندهی شدند.

رئیس سازمان بهزیستی ادامه داد: طبق آمار ما بیش از 80 درصد این کودکان اتباع غیر ایرانی هستند.

او با تاکید بر اینکه اگر ما به کودکانی که در وضعیت مخاطره آمیز هستند امروز رسیدگی کنیم از حضور ۱۰۰ بزرگسال دارای آسیب در آینده جلوگیری می کنیم از شورای شهر تهران خواست تا به کمک کمبودهای فیزیکی سازمان بهزیستی برای برگزاری جلسات و همیاری ها و… بیاید تا بتوانند در مسیر رشد و تعالی مسیری که در آن قرار گرفته اند بهتر گام بردارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار