وزیر ارشاد: تجریبات کرونایی شاعران، تبدیل به اثر هنری شد

تهران (پانا) - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تجربه دوران کرونا را روزنه‌ ارتباط با جهان، دانست و می گوید باید تجربه شاعرانه کرونایی را با جهان مبادله کرد، دردی که همه مردم جهان با آن مرتبط بودند و همه شاعران جهان با آن همراهی و هم‌آوایی کردند، راهی برای ارتباط با جهان گرفته شود.

کد مطلب: ۱۱۶۳۳۷۱
لینک کوتاه کپی شد
وزیر ارشاد: تجریبات کرونایی شاعران، تبدیل به اثر هنری شد

سیدعباس صالحی در اختتامیه پانزدهمین جشنواره شعر فجر با اشاره به سالی که به سختی و در شگفتی گذشت، گفت: در آخرین سال قرن ۱۴ هستیم که با دو اتفاق همراه شده، نخست چهلمین سال دفاع مقدس که شعر ما با آن پیوند خورده و روایتی از پدیده های نادر در روزگار بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یاد شاعرانی که درباره دفاع مقدس سرودند و نگاشتند را گرامی داشت و با نام بردن از برخی، ادامه داد: اتفاق دوم کرونا بود که یک سالی است میهن را در کمند خود دارد. شعر با کرونا هم رابطه خود را دارد و در کشور ما روایتی از تاب آوری و احسان و نیکوکاری بود.

وی با اشاره به استفاده وزیر کشور اسپانیا از شعر سعدی، افزود: شعر بنی آدم اعضای یکدیگرند، جان مایه زندگی مردم جهان شد اما در کنار روایت های تاریخی، شاعران معاصر هم این راه را ادامه دادند و از انسان سرودند.

وزیر فرهنگ از آثار شاعرانه درباره مدافعان سلامت یاد کرد و گفت: از سوی دیگر شعر به کمک فضای بهداشت و پیشگیری آمد و تجریبات کرونایی شاعران، تبدیل به اثر هنری شد. بخش دیگر حوزه شعر در این دوره، روایت رنج کرونایی است که یک رنج وسیع انسانی بوده، روایت آن هم در میان شاعران کم نبوده است.

حجم قابل توجهی از تصویرگری‌های شاعرانه از این درد است. طنزهای کرونایی هم مسأله مهمی بود که در دوران تنهایی های این همه گیری، لبخندی به لب آورد که کمک به بهتر شدن حال مردم بود.

صالحی با اشاره به فرصت هایی که کرونا از شعر گرفت و به شعر داد، بیان کرد: تجربه یک ساله زیست شعر در دوران کرونا، بسیار ارزشمند است. یکی از روزنه های ارتباط با جهان، این است که تجربه شاعرانه کرونایی را با جهان مبادله کنیم. می توانیم دردی که همه مردم دنیا با آن در ارتباط بودند و همه شاعران جهان با آن همراهی و هم آوایی کردند را به عنوان راهی برای ارتباط با دنیا در نظر بگیریم. اینگونه با شعر جهانی و سرمایه شعر ایرانی می توان همراهی کرد.

جشنواره بین‌المللی شعر فجر با آرمان بالندگی گونه‌های شعر امروز از سال ۱۳۸۵ هر ساله میزبان کاروان شعر پارسی بوده است و پانزدهمین دوره این جشنواره نیز در سال ۱۳۹۹ برگزار خواهد شد.

فراخوان پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر توسط موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران ۲۶ آذر منتشر و از علاقه‌مندان دعوت شد آثاری را که سال ۱۳۹۸ به زبان فارسی با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده‌ باشد در گروه‌های شعر کلاسیک، شعر نو (قالب‌های: نیمایی و سپید)، شعر محاوره، شعر کودک و نوجوان و درباره شعر(پژوهش‌های حوزه شعر) به این‌جشنواره ارسال کنند.

کتاب‌هایی که با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران، برای اولین بار در سال ۱۳۹۸ در داخل کشور به چاپ رسیده و در یکی از پنج گروه ادبی بالا قرار بگیرند می‌توانستند در این‌جشنواره شرکت کنند.

مریم جلالی (دبیر علمی)، جعفر ابراهیمی، حمیدرضا شکارسری، قربان ولیئی، سید احمد نادمی، محمدکاظم کاظمی، زکریا اخلاقی، محمود اکرامی فر و علی محمد مودب هیات علمی پانزدهمین جشنواره بین­‌المللی شعر فجر بودند.

ادامه دارد...

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار