جمع بندی بودجه ۱۴۰۰ تا پایان هفته

تهران (پانا) - معاون امور مجلس رئیس‌جمهوری از جمع بندی مشترک مجلس شورای اسلامی و دولت درخصوص اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۰ حداکثر تا پایان این هفته خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۶۳۲۹۲
لینک کوتاه کپی شد
جمع بندی بودجه ۱۴۰۰ تا پایان هفته

به گزارش صداوسیما، حسینعلی امیری درباره کیفیت لایحه اصلاحی بودجه گفت: نظر رسمی دولت درباره بودجه ۱۴۰۰ همان است که هفته پیش در نامه رسمی به رئیس و هیات رئیسه مجلس اعلام شد؛ اما، چون در شرایطی هستیم که نیاز به همدلی و اتحاد داریم و نباید کشور سال آینده بدون قانون بودجه باقی بماند، آقای رئیس جمهور دستور داد با مجلس برای رسیدن به نظر مشترک درباره بودجه همکاری کنیم.

وی افزود: با این که دولت معتقد بود که آن چه در صحن علنی مجلس رد شد لایحه بودجه نبود؛ بلکه مصوبه کمیسیون تلفیق بود؛ اما برای همدلی، همراهی و اجرای دستور رئیس جمهور در حال مشاوره و تعامل با مجلس هستیم تا به نقطه نظر و جمع بندی مشترک در خصوص بودجه ۱۴۰۰ برسیم.

معاون امور مجلس رئیس‌جمهوری تاکید کرد: دولت معتقد است در لایحه بودجه ۱۴۰۰ کالا‌های اساسی نباید با افزایش قیمت مواجه شود، بودجه نباید تورم زا باشد و مشکلات معیشتی برای مردم ایجاد نشود.

امیری در پاسخ به پرسشی درخصوص نمونه‌هایی از شاخصه‌های اختلافی میان مجلس و دولت که در لایحه اصلاحی رفع شده است، اظهار داشت: بودجه دارای احکام متعددی است و درآمد‌ها و هزینه‌های کشور براساس واقعیات موجود کشور تهیه، تنظیم و ارائه می‌شود.

معاون امور مجلس رئیس‌جمهوری تاکید کرد: لایحه‌ای نیز که قبلا تنظیم شد هر یک از احکامش دارای منطق خاص خودش بود، آن چه اهمیت دارد این است که کالا‌های اساسی نباید گران شود و نهاده‌های دامی نیز از این باب برای دولت اهمیت دارد که بر کالا‌ها و مواد غذایی لازم برای مردم اثر تورمی نداشته باشد.

وی قیمت و تامین دارو را نیز از مسائل مهم برای دولت دانست و افزود: دولت معتقد است ارزی که برای دارو تخصیص داده می‌شود با قیمت ۴۲۰۰ تومان باشد تا مردم دچار مشکل در تامین آن نشود.

معاون امور مجلس رئیس‌جمهوری همچنین با اشاره به دیدگاه دولت درخصوص درآمد‌های ناشی از دریافت مالیات در لایحه بودجه ۱۴۰۰ تاکید کرد: این درآمد‌ها باید با واقعیات جامعه سازگار باشد؛ زیرا همه می‌دانیم که کرونا کل اقتصاد جهانی را تحت تاثیر قرار داد و کشورمان نیز از نظر تاثیر کرونا بر مشاغل و درآمد‌های مردم مستثنی نیست.

امیری گفت: بنابراین درآمد‌های ناشی از مالیات‌ها باید به نحوی تنظیم شود که هم قابل وصول باشد و هم در شرایط کرونایی به مردم فشار نیاورد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دیگر کالا‌ها در لایحه اصلاحی حذف می‌شود؟ اظهار داشت: دولت برای کالا‌های اساسی و دارو ارز ۴۲۰۰ تومانی را در نظر گرفته است؛ در حالی که کمیسیون تلفیق مجلس به نحوی طراحی کرده بودند که عملا این کالا‌ها با ارز حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی تامین می‌شد که می‌توانست برای مردم ایجاد مشکل کند.

امیری در پاسخ به پرسش دیگری درباره انتقاد برخی از نمایندگان مبنی بر شفاف نبودن لایحه بودجه ۱۴۰۰ و تعیین نرخ چندگانه برای ارز تاکید کرد: باید دقت کنیم که بودجه سیاسی نشود؛ بلکه درآمد‌ها و هزینه‌ها طبق واقعیات کشور تنظیم شود.

معاون امور مجلس رئیس‌جمهوری افزود: اگر بودجه، سیاسی شود جامعه دچار مشکل و سرگردانی می‌شود و فعالان اقتصادی را قطعا دچار گرفتاری می‌کند؛ به نحوی که نمی‌توانند برنامه ریزی و چشم انداز روشنی ترسیم کنند.

وی تصریح کرد: برخی صحبت‌هایی که در خصوص لایحه بودجه گفته می‌شود اظهارنظر‌های سیاسی است تا اقتصادی و تخصصی باشد.

امیری از صاحب نظران حوزه اقتصاد و مسائل مرتبط با بودجه و نمایندگان ذیربط درخواست کرد، بودجه را با نگاه تخصصی و نه نگرش سیاسی ببینند.

وی گفت: آن چه اهمیت دارد این است که ما با مجلس به جمع بندی‌ای برسیم که مصلحت کشور، مردم و نظام در آن دیده شود به ویژه آن که دشمنان نتوانند از شرایط کنونی سوء استفاده کنند؛ همچنان که هیات حاکمه قبلی آمریکا اقتصاد کشورمان را نشانه رفته بود.

امیری افزود: آن چه دولت در نظر دارد این است که لایحه بودجه باید به شکلی باشد که کشور را با مشکل مواجه نکند و رونق اقتصادی در پی داشته باشد.

معاون امور مجلس رئیس‌جمهوری در پاسخ به این پرسش که لایحه اصلاحی بودجه چند درصد با لایحه پیشین تفاوت دارد گفت: آقای نوبخت مواردی را که مدنظر دولت نبود در جلسه علنی مجلس اعلام کرد یعنی بخش‌هایی که برای مردم مشکل ایجاد نکند و به آنان فشار نیاورد.

وی افزود: دولت معتقد است بودجه ۱۴۰۰ نباید منجر به تورم و گرانی کالا‌های اساسی و دارو شود، این‌ها از مواردی است که دولت در لایحه اصلاحی مدنظر قرار می‌دهد.

امیری همچنین درباره نرخ ارز تعیینی در اصلاحیه لایحه بودجه گفت: موضوع اختلافی در این زمینه این بود که قیمت ارز مربوط به دارو و کالا‌های اساسی نباید به نحوی باشد که نرخ این کالا‌ها را افزایش دهد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که اساسا تعیین نرخ ارز به شکل دستوری ممکن نیست و با این نگاه چه تصمیمی در این زمینه گرفته می‌شود، اظهار داشت: ما اکنون با نمایندگان مجلس در حال مشاوره، مذاکره و تعاملیم و یکی از موضوعات مدنظر همین است؛ اگر مقداری صبوری کنیم در روز‌های آینده در این باره هم به جمع بندی می‌رسیم.

معاون امور مجلس رئیس‌جمهوری همچنین درباره تصمیم دولت در خصوص نرخ دریافت مالیات از گروه‌های متمول در لایحه اصلاحی بودجه گفت: بسیاری از مشاغل تحت تاثیر کرونا قرار گرفت و در بخش‌هایی سبب بیکاری شد و رویکرد دولت به نحوی است که در این شرایط به بخش‌های اقتصادی به ویژه بخش‌های آسیب پذیر جامعه فشار نیاید و درآمد‌های این بخش، واقعی باشد.

امیری همچنین در پاسخ به این که آیا رقم دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه تعیین شده برای فروش نفت در لایحه اصلاحی تغییر می‌کند؟ اظهار داشت: این هم از موضوعاتی است که دولت اعتقاد دارد فروش این میزان نفت شدنی است و وزیر نفت هم بار‌ها اعلام کرد که چنین توانایی وجود دارد؛ در این خصوص هم باید مقداری صبوری کنیم تا با مجلس به جمع بندی نهایی برسیم.

وی همچنین در پاسخ به این که آیا برای ارائه لایحه اصلاحی رئیس جمهور به مجلس می‌آید یا آقای نوبخت آن را ارائه می‌کند؟ گفت: مواردی که طبق قانون حضور رئیس جمهور را در مجلس تکلیف می‌داند مشخص است، ارائه لایحه بودجه از مواردی است که طبق قانون اساسی و آیین نامه داخلی مجلس، حضور رئیس جمهور را الزامی نمی‌داند.

امیری افزود: البته قبلا تشریفات مربوط به ارائه لایحه بودجه به مجلس در آذر انجام شده است و دیگر نیازی به این تشریفات نداریم.

معاون امور مجلس رئیس‌جمهوری همچنین در پاسخ به این که آیا لایحه اصلاحی بودجه به کمیسیون تلفیق ارائه می‌شود یا مستقیم به صحن علنی می‌آید؟ گفت: یکی از مسائلی که با آن مواجهیم موضوع مربوط به زمان‌های مقرر برای رسیدگی به لایحه بودجه در کمیسیون‌های تخصصی و تلفیق است که به آیین نامه داخلی مجلس مربوط می‌شود و شایسته است که مسئولان مجلس در این باره پاسخ دهند.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که پیش بینی اش از فرجام اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۰ در مجلس چیست؟ اظهار داشت: شرایط بدی حاکم نیست؛ مذاکراتی در سطح بالا انجام شده است و ما هم به رایزنی‌های با هیات رئیسه و نمایندگان مجلس ادامه می‌دهیم و آقای نوبخت به عنوان نماینده دولت و همکارانش نیز در این باره در تلاش اند.

امیری در پایان ابراز امیدواری کرد آن چه که در خصوص بودجه ۱۴۰۰ سبب خیر و صلاح کشور است در روز‌های آینده رقم زده شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار