واکنش بایدن و پلوسی به تبرئه ترامپ

تهران (پانا) - رئیس‌جمهوری آمریکا و رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از تبرئه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در جلسه استیضاح سنا انتقاد کردند.

کد مطلب: ۱۱۶۳۲۰۸
لینک کوتاه کپی شد
واکنش بایدن و پلوسی به تبرئه ترامپ

به گزارش العالم، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در واکنش به تبرئه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در جلسه استیضاح سنا، تصریح کرد که این فصل غم‌انگیز از تاریخ آمریکا یادآور تزلزل دموکراسی است. در جلسه رأی‌گیری سنا درخصوص رسیدگی به اتهام ترامپ در تحریک به شورش، ۵۷ سناتور آمریکایی علیه رئیس‌جمهوری سابق آمریکا رأی دادند و ۴۳ نفر از او حمایت کردند و از آنجایی که این لایحه دو سوم اکثریت سنا را به دست نیاورد، ترامپ از اتهام تحریک به شورش در حمله هوادارانش به کنگره در تاریخ ۶ ژانویه (۱۷ دی ماه) تبرئه شد.

بایدن پس از تبرئه ترامپ در جلسه استیضاح سنا، با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد که علیرغم آنکه رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در این جلسه تبرئه شد اما وی همچنان گناهکار است. وی در این خصوص توضیح داد: «حتی آنهایی همچون "میچ مک‌کانل" رهبر اقلیت سنا که با این محکومیت (ترامپ) مخالفت کردند، نیز بر این باورند که ترامپ در «تخلف شرم‌آور از وظیفه» مقصر و گناهکار است و "عملاً و از نظر اخلاقی مسئول تحریک" خشونت‌های ایجاد شده در کنگره است».

رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه بیانیه‌ خود از آن‌هایی که «با شجاعت در روز 6 ژانویه (در حادثه خشونت در کنگره آمریکا) ایستادگی و محافظت کردند» و همچنین مقام‌های انتخاباتی، قضات و اعضای دو حزب که در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری «در محافظت از تمامیت دموکراسی ما از خود شجاعت نشان دادند» قدردانی کرد.

وی سپس تبرئه ترامپ را فصل غم‌انگیزی در تاریخ آمریکا توصیف کرد و گفت: «این فصل غم‌انگیز در تاریخ ما یادآور شکننده بودن دموکراسی است. اینکه، باید همیشه از آن (دموکراسی) دفاع کرد، اینکه ما باید همیشه هوشیار باشیم.

گروهی از جمهوریخواهان بزدل باعث تبرئه ترامپ شدند

همچنین نانسی پلوسی در کنگره آمریکا اعلام کرد: آنچه امروز (شنبه) در سنا شاهد آن بودیم، یک گروه بزدل از جمهوریخواهان بودند که ظاهرا گزینه دیگری نداشتند و از دفاع در برابر کار خود می ترسند. وی افزود: دروغ‌های بزرگ ترامپ درباره تقلب در نتایج انتخابات، مهاجمان را به حمله به کنگره تحریک کرد، اما جمهوری‌خواهانی که ترامپ را در جلسه [استیضاح] سنا محکوم نکردند، قانون اساسی، کشور و مردم خود را نادیده گرفتند.

به گفته پلوسی، در محاکمه ترامپ در سنا، عدالت محقق نشد و جمهوری خواهان در این باره مقصر هستند

سرانجام در دادگاه استیضاح ترامپ در مجلس سنای آمریکا ۵۷ نفر از سناتورها که به عنوان هیات منصفه این محکمه سوگند یاد کرده بودند، با مجرم شناختن ترامپ موافقت کردند و ۴۳ سناتور هم خلاف این نظر را داشتند. برای محکومیت ترامپ دست کم ۶۷ نفر از سناتورها باید به مجرمیت او رای مثبت می‌دادند. در میان افرادی که به مجرم بودن ترامپ رای مثبت دادند، ۷ سناتور جمهوریخواه حضور داشت.

ترامپ در سال ۲۰۱۹ هم به اتهام «سوء استفاده از قدرت» و «کارشکنی در برابر کنگره» در مجلس نمایندگان استیضاح شد اما در دادگاه سنا، تبرئه شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار