ترامپ تبرئه شد

تهران (پانا) - مجلس سنای آمریکا در جلسه استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، رای به تبرئه او داد.

کد مطلب: ۱۱۶۳۱۷۵
لینک کوتاه کپی شد
ترامپ تبرئه شد

به گزارش رسانه‌های آمریکایی، دونالد ترامپ که به اتهام تحریک هوادارانش برای حمله به کنگره که منجر به کشته و زخمی شدن چند تن در روزهای پایانی ریاست‌جمهوری وی شد، با ۲۳۲ رای مجلس نمایندگان استیضاح شد. وی هوادارانش را برای حمله به کنگره تحریک کرد، این اتفاق افتاد تا شاید بتواند به نحوی جلوی رئیس‌جمهوری شدن جو بایدن را بگیرد اما موفق نشد. در نهایت جو بایدن با ۳۰۶ رای گزینشگران در برابر ۲۳۲ رای ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا شد.

مجلس نمایندگان بعد از این اتفاقات، کیفرخواستی را علیه ترامپ تنظیم و ترامپ را عامل اصلی تحریک به این شورش متهم کردند.

نمایندگان موافق استیضاح دونالد ترامپ با تاکید بر اینکه ترامپ دموکراسی را خدشه‌دار کرده است سعی کردند تا اتهامات وی را پررنگ‌تر کنند.

در مقابل اما وکلای ترامپ، اقدامات شرورانه رئیس‌جمهوری سابق را در قالب آزادی بیان تعبیر و تاکید کردند قابل پیگرد نیست.

پس از آن، سناتورها ۴ ساعت فرصت داشتند تا سوالات خود را از ۲ طرف دعوا بپرسند که این سوال‌ها به صورت کتبی به رئیس محکمه تقدیم می‌شد و پس از قرائت آن، متناسب با تقاضای سوال کننده یکی از طرف‌ها یا هر دوی آنها، پاسخ می‌دادند. یکی از سوالات درباره ادعای ترامپ برای تقلب و اینکه آیا او را بازنده یا برنده می‌دانند، سر باز زدند.

سوال دیگر این بود که اگر ترامپ در این باره مجرم شناخته نشود، در آینده چه پیش خواهد آمد که دادستان‌های مجلس نمایندگان پاسخ دادند باعث می‌شود هر رئیس جمهوری بعدی در آخرین روز کاری خود دست به اقدام مشابه بزند و از مجازات مصون بماند. آنها مجرم ندانستن ترامپ را به معنای حمایت از عملکرد وی و همچنین شورش به کنگره دانستند.

روز شنبه در حالیکه سناتورها ابتدا با ۵۵ رای موافق با احضار شاهد موافقت کردند اما پس از تنفس بین جلسه، توافق شد که شاهدی احضار نشود. در نهایت با ارائه آخرین استدلال‌ها و دفاعیات دو طرف، سنا وارد رای‌گیری نهایی شد.

سر انجام، ۵۷ نفر از سناتورها با مجرم بودن ترامپ موافقت کردند و ۴۳ سناتور هم ترامپ را از اتهامات تبرئه کردند. سرانجام این کیفرخواست رای نیاورد چون دست کم باید ۶۷ نفر از سناتورها به مجرم بودن ترامپ رای مثبت می‌دادند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار