پیشنهاد مطالعه آثار مهم حوزه انسان‌شناسی در پویش کتابخوانی ملی

تهران (پانا) - ناصر فکوهی، جامعه شناس، نویسنده، مترجم، برگزیده نخستین دوره پژوهش سال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و فارغ‌التحصیل انسان‌شناسی سیاسی از دانشگاه پاریس در ادامه «پویش کتابخوانی ملی» مطالعه کتاب‌های «صوَر بنیانی حیات دینی»و «خاطره شهر؛ بازخوانی سینماتوگرافیک شهر ایرانی دهه‌های 1340-1350» را توصیه کرد.

کد مطلب: ۱۱۶۳۰۷۰
لینک کوتاه کپی شد
پیشنهاد مطالعه آثار مهم حوزه انسان‌شناسی در پویش کتابخوانی ملی

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، ناصر فکوهی جامعه شناس، نویسنده، مترجم، برگزیده نخستین دوره پژوهش سال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و فارغ‌التحصیل انسان‌شناسی سیاسی از دانشگاه پاریس، گفت: در پویش کتابخوانی ملی که به همت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شده است شرکت تا کتاب‌هایی که به نظرم مطالعه آن‌ها موثر و ارزشمند است را معرفی کنم و معتقدم مطالعه این آثار در شرایط حاضر می‌تواند بسیار مفید و موثر باشد.

فکوهی افزود: اولین کتابی که در حوزه تخصصی خودم یعنی تاریخ انسان‌شناسی می‌خواهم معرفی کنم، کتاب کلاسیک و بسیار مهم از امیل دروکیم، «صور بنیانی حیات دینی» است. این کتاب در ابتدای قرن حاضر شمسی نوشته شده، اما با این وجود کتابی بسیار مهم است و هیچ وقت کهنه نمی‌شود.

این استاد انسان‌شناسی ادامه داد: این اثر یکی از بهترین تحلیل‌هایی است که در حوزه دین ارائه شده است. البته اشکالاتی هم می‌توان بر آن وارد کرد، همانطور که نقدهای بسیاری برآن وارد شده است، من نیز نقدی را بر آن نوشته‌ام، اما برای اینکه پایه‌های اساسی درک دین را دریابیم، باید به این کتاب رجوع کرد. کتابی که می‌توان آن را با کتاب مشهور «رساله در تاریخ ادیان» نوشته میرچا الیاده، قابل مقایسه دانست.

وی در ادامه به معرفی دومین کتاب مورد نظر خود پرداخت و گفت: کتاب دوم را هم در حوزه فعالیت خودم برای مطالعه توصیه می‌کنم. اثری با عنوان «خاطره شهر: بازخوانی سینماتوگرافیک شهر ایرانی دهه‌های 1340-1350» که مرحوم سیدمحسن حبیبی همراه چند تن از شاگردان خود آن را منتشر کرده است. این اثر سرآغاز نسل جدید کتاب‌هایی است که درباره بازنمایی شهر در حوزه سینما به چاپ رسیده است و در آن فیلم‌های متعددی از دیدگاه یک شهرشناس آنالیز شده است. به اعتقاد من مطالعه این کتاب هم به لحاظ وجودی و هم به لحاظ قرار گرفتن به عنوان الگو برای انجام کارهای بیشتر در این حوزه بسیار ارزشمند است.

فکوهی یادآورشد: جامعه ایران در طول 30-40 سال از یک جامعه روستایی به یک جامعه شهری با مشکلات بسیار زیاد تبدیل شده که خوشبختانه این مساله به خوبی در فیلم‌ها بازنمایی شده است و به اعتقاد من مطالعه این اثر می تواند تحلیل خوبی را در این‌باره ارائه دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار