وحید نیکخواه آزاد: فیلمنامه باید حاصل امتزاح پژوهش و کار خلاقانه باشد

تهران (پانا) - وحید نیکخواه آزاد، فیلمنامه نویس و کارگردان، معتقد است پژوهش در سینما امر حیاتی است؛ اما نباید مانع خلاقیت فیلمنامه نویس شود. به طور کلی می توان گفت پژوهش مبدأ حرکت است و نه مقصد و حاصل کار ترکیب پژوهش و کار خلاقانه است.

کد مطلب: ۱۱۶۳۰۶۵
لینک کوتاه کپی شد
وحید نیکخواه آزاد: فیلمنامه باید حاصل امتزاح پژوهش و کار خلاقانه باشد

به گزارش روابط عمومی جایزه پژوهش سینمایی، نیکخواه آزاد گفت: در سینمای کودک دو نوع فیلم داریم؛ «فیلم های برای کودکان» و «فیلم های درباره کودکان». در فیلم های برای کودکان که در آنها قصه گویی ، ماجراپردازی ، طنز، ترانه و... اهمیت دارند، پژوهش نسبت به کار خلاقه فیلمنامه نویس نقش کمتری دارد؛ اما در فیلم های «درباره کودک و نوجوان»، پژوهش نقش مهمی را ایفا می کند؛ زیرا این فیلم ها به جنبه های اجتماعی، تحصیلی، تربیتی و... زندگی کودکان و نوجوانان می پردازند و بدون پژوهش کافی نمی توان تحلیل درستی از شرایطی که حیات کودکان و نوجوانان را احاطه کرده است، ارائه داد.
این کارگردان با اشاره به آفت رایج در همکاری پژوهشگر و فیلمنامه نویس گفت: نخستین بار سی و چند سال پیش که مسئول گروه کودک و نوجوان شبکه یک سیما بودم، با این مشکل مواجه شدم که گاه پژوهشگر انتظار دارد همه مسائلی که در پژوهش ارائه کرده است هنگام نگارش فیلمنامه مورد استفاده قرار گیرد؛ غافل از اینکه خلاقیت فیلمنامه نویس است که روح فیلمنامه را شکل می دهد و اصرار بر رجحان پژوهش بر کار خلاقه حاصل کار را خشک و بی روح می سازد و آن را به یک «گزارش» اجتماعی، تربیتی و... کاهش می دهد.
این کارگردان سینمای کودک و نوجوان بیان داشت: پژوهش در سینما امری حیاتی است؛ اما نباید مانع خلاقیت فیلمنامه نویس یا کارگردان شود. پژوهش باید مبدأ باشد نه مقصد و فیلمنامه باید حاصل امتزاج پژوهش و کار خلاقانه باشد. برخی فیلم ها شاید نیاز چندانی به پژوهش نداشته باشند؛ اما تقریباً در همه موارد، نقطه عزیمت ما قطعاً باید پژوهش باشد.
گفتنی است، اختتامیه چهارمین جایزه پژوهش سینمایی فروردین ماه ۱۴۰۰ برگزار می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار