خیز دوباره کرونا در برخی استان‌ها؛ ۹ شهر قرمز شدند

تهران (پانا) - سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره خیز دوباره کرونا در برخی استان‌ها هشدار داد و گفت 9 شهر در وضعیت قرمز بیماری قرار گرفتند.

کد مطلب: ۱۱۶۳۰۰۸
لینک کوتاه کپی شد
خیز دوباره کرونا در برخی استان‌ها؛ ۹ شهر قرمز شدند

علیرضا رئیسی در حاشیه پنجاه و هفتمین جلسه ستاد کرونا اظهار کرد: با توجه به ویروس جهش یافته انگلیسی، آفریقایی و ژاپن، موارد ابتلا و مرگ و میر و تغییر الگوی رفتاری ویروس و میزان سرایت و کشندگی ویروس بالاتر رفته است. سایر کشورها هم به همین نسبت وضعیت شیوع بیماری وضعیت خوبی نیست. در کشور ما همچنان روند نزولی فوتی ها را داریم و مرگ و میرها دو رقمی است اما نکته مهم این است که زمانی که بیماری شیوع می یابد معمولا دو هفته بعد میزان بستری ها بالا می رود و چهار هفته بعد هم در میزان فوتی ها تاثیر گذار است و برعکس.

سخنگوی ستاد ملی کرونا گفت: آن اقداماتی که از اول آذرماه انجام شد و میزان ورودی بیمارستان‌ها کم شد، اثر خود را اکنون نشان می‌دهد و کاهش میزان فوتی ها اثر رعایت پروتکل‌ها در چند هفته گذشته است. این درحالیست که در برخی استان‌ها خیز بیماری شروع شده و جای هشدار جدی است و اکنون خوزستان بالاترین میزان شیوع بیماری را دارد و ۹ شهر در این استان به وضعیت قرمز درآمدند. بنابراین نیاز است مردم عزیز و مسوولان بیشتر مراقبت کنند و جلوی خیز بیماری را بگیرند.

39 شهر در وضعیت نارنجی

وی تاکید کرد: اکنون خوزستان بالاترین میزان شیوع بیماری را دارد، گفت: در مجموع اکنون ۹ شهر در وضعیت قرمز، ۳۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۸ شهر زرد و ۱۷۲ شهر در وضعیت آبی کرونا قرار دارند.

رئیسی تاکید کرد: در استان خوزستان ۹ شهر قرمز داریم و حتما نیاز است به شدت مراقبت کنند. شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، دشت آزادگان، کارون، هویزه، شادگان و شوشتر روند افزایشی بیماری دارند و شهرهای قرمز هستند و نیاز به برقراری پروتکل‌های دقیق و سختگیرانه دارند. در آذربایجان غربی هم روند روبه افزایش داریم و باید پروتکل‌ها به شدت پیگیری و مراقبت شود. در حال حاضر خیز بیماری در هرمزگان هم تا حد زیادی کنترل شد ولی باید ادامه دار شود. در استان مازندران که روند صعودی داشتیم خوشبختانه از هفته گذشته موارد دارد کنترل می‌شود و از ۱۵ شهر نارنجی حدود ۸ شهر زرد شدند و ۷ شهر نارنجی دیگر دارند. استان گلستان و گیلان همچنان نیاز به مراقبت شدید دارد. استان بوشهر شیب ملایم و رو به بالا دارد که نیاز به مراقبت بیشتر دارد.

معاون وزیر بهداشت درباره تعداد شهرهای نارنجی در استان‌های مختلف، گفت: در آذربایجان غربی ۵ شهر، آذربایجان شرقی ۴ شهر، اصفهان دو شهر، خوزستان ۵ شهر، خراسان جنوبی یک شهر، کرمان یک شهر، کهگیلویه و بویراحمد و گلستان هر کدام ۳ شهر، گیلان ۷ شهر و مازندران ۸ شهر نارنجی دارند.

یک فوتی ناشی از کرونای انگلیسی در قزوین

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: بیماری در استان قزوین روند رو به بالا دارد و یک مورد ویروس انگلیسی منجربه فوت داشتیم که زنگ خطر است. اطرافیان بیمار تست شدند و نتایج آزمایش تا فردا آماده می‌شود که ببینیم آیا آنها هم به نوع انگلیسی مبتلا شدند یا خیر. باید از مرزها مراقبت کنیم و اگر مسافری از خارج می‌آید باید قرنطینه را رعایت کند و حتی اگر علائم ندارد باید ۱۴ روز خانه بماند و علائمش رصد شود.

رئیسی درخصوص واکسیناسیون کرونا در کشورنیز گفت: واکسیناسیون برای گروه هدف آغاز شد و با عدالت کامل واکسیناسیون در حال انجام است. خوشبختانه شب گذشته ۱۰۰ هزار دوز واکسن وارد کشور شد و هفته‌های بعد هم محموله‌های جدید وارد کشور خواهد شد و روند واکسیناسیون بر اساس سند ملی واکسیناسیون مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه پیدا خواهد کرد. تا این لحظه هم کسانی که واکسن زدند عوارض جدی نداشتند و تنها عوارض معمولی مانند درد محل تزریق و تب داشتند که مانند سایر واکسن‌ها طبیعی است. امیدوارم با رعایت پروتکل‌ها مانع از ایجاد خیز چهارم بیماری شویم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار