کارگردان فیلم «خانه ماهرخ» در گفت و گو با پانا

شهرام ابراهیمی: هزینه‌های ساخت یک فیلم همیشه چالش برانگیز است

تهران (پانا) – «شهرام ابراهیمی» درباره ساخت فیلم و هزینه‌های برآورد شده معتقد است به‌طورمعمول مسائل برآوردی و هزینه‌ها در فیلم سازی همیشه چالش برانگیز هستند اما «خانه ماهرخ» با هزینه کمی ساخته شد. 

کد مطلب: ۱۱۶۲۹۴۳
لینک کوتاه کپی شد
شهرام ابراهیمی: هزینه‌های ساخت یک فیلم همیشه چالش برانگیز است

شهرام ابراهیمی، کارگردان فیلم «خانه ماهرخ» در گفت‌وگو با پانا، درباره حضور نداشتن بازیگرهای چهره در این فیلم، گفت : «ذات فیلم‌نامه و مضمون و زیر متنِ «خانه ماهرخ» ایجاب می‌کرد برای شخصیت‌ها بازیگرانی انتخاب شوند که مخاطبان عمومیِ سینما شناخت کمتری از آن‌ها داشته باشند. درواقع شاید انتخاب چهره‌های سرشناس برای بازی در فیلم‌ »خانه ماهرخ» مسئله‌ای ضدونقیض با حرفِ خانه ماهرخ بود. به قول استاد مرحوم سمندریان، مخاطب به سینما می‌رود و در دقایق اول از دیدن بازیگر موردعلاقه‌اش در فیلم لذت می‌برد، بعد از مدتی، دیگر بازیگر را نمی‌بیند و مجذوب شخصیتِ داستان می‌شود. اما از جایی به بعد، به دنبال خودش در آن شخصیت می‌گردد. چرا باید مخاطبِ خانه ماهرخ که حرفِ دل و دغدغه‌اش باشخصیت‌های فیلم یکی است، از همان ابتدا خودش را در شخصیت‌ها جستجو نکند؟ بر این اساس برای انتخاب بازیگران خانه ماهرخ سراغ بازیگران مستعدی رفتیم که مخاطب با چهره آن‌ها شناخت چندانی را ندارد و بدون هیچ پیش فرضی نسبت به آن‌ها حضورشان در قصه دنبال کند.»

حضور در فیلم‌های مطرح تجربه ارزشمندی برای فیلم اولی‌هاست

وی درباره موضوع فیلم نیز اظهار کرد: «خانه ماهرخ؛ خانه آلام و آمال آدم‌هایی است که برای عشق ابدی‌شان «سینما»، می‌سوزند و می‌سازند.»
شهرام ابراهیمی درباره اولین تجربه ساخت فیلم می‌گوید: «ساخت هر فیلم تجربه‌ای جدید است و به این خاطر تصور می‌کنم حس و اشتیاق وصف‌ناشدنی خلق کردن، همیشه بکر و تازه است. تنها شاید برای اولین بار، به دلیل ورود به دنیای حرفه‌ای‌تر انگیزه، جسارت و البته استرس بیشتری وجود داشته باشد. من پیش‌ازاین نیز تجربه‌های حضور در فیلم‌های مطرح را داشتم و در کنار کارگردان‌های متخصصی کارکرده‌ام و همین تجربه به من کمک بزرگی کرد.»

ساخت هر فیلم تجربه‌ای جدید است و به این خاطر تصور می‌کنم حس و اشتیاق وصف‌ناشدنی خلق کردن، همیشه بکر و تازه است. تنها شاید برای اولین بار، به دلیل ورود به دنیای حرفه‌ای‌تر انگیزه، جسارت و البته استرس بیشتری وجود داشته باشد

ایده اولیه شکل‌گیری«خانه ماهرخ»

ابراهیمی درباره ایده اولیه شکل‌گیری این فیلم‌نامه، خاطرنشان کرد: «ایده و طرح اولیه فیلم‌نامه ابتدا در ذهن خودم شکل گرفت. مدت‌ها به ماجرا فکر کردم و با چندنفری در موردش گپ زدم. چندصفحه‌ای نوشتم و برای دوست قدیمی و فیلم‌نامه‌نویسم، فرستادم. «حسن عطارها» در همان واکنشِ اولش به طرح، نوشتن و ساختن چنین قصه‌ای را سخت و ریسکی بزرگ می‌دانست. بنابراین سعی کرد مجابم کند که فعلاً از ساختن فیلمی با این مضمون منصرف شوم. اما آن‌که موفق شد طرف مقابل را قانع کند من بودم. بیشتر از ده شبانه‌روز بی‌وقفه در مورد طرح حرف زدیم، ماجراهای دیگری به آن اضافه کردیم و درنهایت به طرحی منسجم رسیدیم که هردوی ما را راضی می‌کرد. ساختار روایت غیرخطی فیلم‌نامه هم طراحی شد و حسن عطارها شروع به نگارش «خانه ماهرخ» کرد. درنهایت فیلم‌نامه چند بار بازنویسی شد و جلوی دوربین رفت. حتی در روزهای فیلم‌برداری هم این همفکری با فیلم‌نامه‌نویسم ادامه داشت و فیلم‌نامه تغییر کرد و بازنویسی شد.»


هزینه‌ها در ساخت فیلم همیشه چالش‌برانگیز هستند

کارگردان فیلم‌ »خانه ماهرخ» همچنین درباره هزینه ساخت این فیلم ، یادآور شد: «خانه ماهرخ عمدتاً در یک لوکیشن و در منطقه فرشته فیلم‌برداری شد که به مفهوم فیلم‌نامه بسیار نزدیک بود. به‌طورمعمول در ساخت یک فیلم مسائل برآوردی و هزینه‌ها همیشه چالش برانگیزاند، حال اینکه سلامت عوامل به‌خصوص بازیگران در دوران کرونایی هم به آن اضافه شد. خانه‌ماهرخ نیاز به صحنه‌هایی بدلکاری داشت که آن‌ها هم بی استرس نبودند اما به‌طورکلی من این فیلم را با هزینه کمی ساختم باوجوداینکه از طرف تهیه‌کننده دستم بسته نبود.»

خلاصه فیلم

«ماهرخ» که مشغول بازی در اولین فیلمش است، وارد خانه می‌شود و توسط همسرش «کیوان» و دوستانِ مشترکشان، به مناسبت تولدش غافلگیر می‌شود. حجم برف شادی روی سر و هیکل ماهرخ بیش از حد است، کیوان به او نزدیک می‌شود و همین که برای روشن کردنِ شمعِ روی کیک فندک می‌زند، ماهرخ آتش می‌گیرد. کیوان به اتهام به آتش کشیدنِ ماهرخ، دادگاهی می‌شود و شبهات و سوالاتِ متعددی مطرح می‌شود. ظاهراً کیوان به دلیل حسادت یا مخالفتش با ماهرخ برای بازی در فیلم چنین بلایی را سرش آورده. همین حسادت یا شبهات، داستان را به مسائل اجتماعیِ پیرامون سینما سوق می‌دهد.


ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار