طرح ملی حفظ قرآن در دستورکار شوراهای آموزش و پرورش

تهران (پانا) - مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش درباره جزئیات پنجمین دوره گردهمایی آموزش و توانمندسازی دوسالانه مدیران مراکز دارالقرآن‌های سراسر کشور توضیحاتی داد.

کد مطلب: ۱۱۶۲۸۸۲
لینک کوتاه کپی شد
طرح ملی حفظ قرآن در دستورکار شوراهای آموزش و پرورش

محمدرضا مسیب‌زاده در نشست خبری با حضور روسای ادارات قرآن، عترت و نماز استانهای سراسر کشور که در خصوص برگزاری پنجمین دوره گردهمایی آموزش و توانمندسازی دوسالانه مدیران مراکز دارالقرآن های سراسر کشور به میزبانی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران صبح امروز شنبه 25 بهمن ماه در اداره کل قرآن، عترت و نماز معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و از طریق ارتباط زنده در بستر شبکه شاد برگزار شد ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رجب و ایام ولادت امام محمد باقر (علیه السلام) گفت: کارهای ارزشمندی در تامین و تولید محتوا در پایگاه ها 17 گانه قرارگاه مجازی قرآن، عترت و نماز با توجه به زیست بوم جدید و پس از شیوع ویروس کرونا در آموزش و پرورش صورت گرفته است اقداماتی از قبیل برگزاری محافل انس با قرآن ، جشن های تکلیف و شکوفایی ، چهارمین دوره مسابقات مدیحه سرایی وهمخوانی قرآن کریم به میزبان استان سمنان و سایر فعالیت ها صورت گرفت که در این ایام اقدامات در حوزه قرآن، عترت و نماز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بودند.

وی افزود: همانطور که می دانید هر دو سال یکبار گردهمایی آموزش و توانمندسازی دوسالانه مدیران مراکز دارالقرآن های سراسر کشور برگزار می شود و سال آینده نیز گردهمایی روسای ادارات کل قرآن ، عترت و نماز استانها و کارشناسان و سراسر کشور با ظرفیت بیش از هزار نفر برگزار خواهد شد.

مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: از ابتدای سال تحصیلی در مهرماه تلاش شد و تمهید مقدمات صورت گرفت به یاری خداوند و به میزبانی اداره کل آموزش و پرورش شهرتهران و در بستر فضای مجازی افتتاحیه این گردهمایی روز دوشنبه 27 بهمن ماه با حضور وزیر محترم آموزش و پرورش در تالار فرهنگ برگزار می شود که تا روز چهارشنبه 29 بهمن ماه به مدت سه روز ادامه خواهد داشت که می توان از آن به عنوان بزرگترین گردهمایی مدیران قرآنی کشور یاد کرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه طی سالهای اخیر وضعیت دارالقرآن ها بیش از گذشته ارتقا یافته است و از ابعاد مختلف فضای مناسبی برای فعالیت دارالقرآن ها ایجاد شده است و هدف اصلی از برگزاری چنین برنامه هایی جنبه تبلیغی، ترویجی و تجلیل از خادمان و فعالان قرآن کریم و هماهنگی های مدیریتی و استفاده از مهمترین دستاوردهای قرآنی در سراسر کشور است .

مسیب زاده با تأکید بر اینکه برگزاری برنامه‌ها در فضای مجازی دشوارتر از فضای حقیقی است، اضافه کرد: مراکز دارالقرآن‌ها به عنوان بازوان اجرایی و فکری و عملیاتی در کنار کارشناسان مناطق و رؤسای ادارت فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: خوشبختانه اکثر استانها در برگزاری پیش اجلاسیه های نماز کاری کارستان کردند و امیدواریم سایر استانهایی که تا کنون موفق به برگزاری این پیش اجلاسیه ها نشده اند تا 15 اسفندماه سال جاری این پیش اجلاسیه ها را برگزار کنند .

وی تصریح کرد: همواره تأکید ما بر حفظ قرآن کریم با اولویت جزء سی‌ام قرآن بوده است که یکی از فعالیت‌های جدی وزارت آموزش و پرورش است. ضمناً حسب هماهنگی به عمل آمده یکی از دستورجلسات شورای آموزش و پرورش استان‌ها، این است که طرح ملی حفظ قرآن و طرح مبین جزء دو دستور مهم کاری آنان ست، لذا از رؤسای ادارات می خواهم تا این دو موضوع را همواره از شورای آموزش و پروش استان هایشان پیگیر باشند.

مسیب زاده یادآور شد : در پنجمین دوره گردهمایی آموزش و توانمندسازی مدیران مراکز دارالقرآن های سراسر کشور بیش از 900 نفر شرکت خواهند کرد که 750 نفر از آنها مدیران مراکز دارالقرآن ها و 150 نفر نیز از کارشناسان قرآن ، عترت و نماز استان ها هستند.

وی گفت: وظیفه داریم مدیران برگزیده را شناسایی و از زحمات آنها تقدیر کنیم در ضمن با توجه به شرایط کرونایی و پیش بینی این وضعیت تا یکسال آینده توسط کارشناسان لازم است با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی برنامه های خودمان را مدیریت کنیم .

مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در این گردهمایی علاوه بر حضور مسئولان برجسته آموزش و پرورش و کشور از اساتید برجسته در حوزه قرآن، عترت و نماز استفاده شده است و همچنین یک کار ویژه که در این دوره صورت می گیرد تجربه گردانی و استفاده از تجربیات برتر مدیران دارالقرآنها در تامین فضا، تجهیزات و جذب مخاطب است که به طور مثال یکی از دارالقرآن های کشور توانسته است با توجه به شرایط موجود حدود 12 هزار قرآن آموز جذب کند که این تجربه بسیار ارزشمندی است که باید از روش ها و شیوه های نوین این دارالقرآن در جذب مخاطب استفاده شود.

وی با اشاره به برنامه‌های جانبی این گردهمایی، اضافه کرد: زیارت مجازی حرم مطهر امام علی بن موس الرضا (علیه السلام) ، بازدید مجازی از برج میلاد و سایر برنامه‌هایی که به صورت حضوری برای این گردهمایی در نظر گرفته می‌شد، به صورت مجازی برگزار می‌شود.

در ادامه این جلسه میکائیل باقری، معاون اداره‌کل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش و قائم مقام ستاد برگزاری این گردهمایی گفت: تجربیات ارزنده در حوزه مجازی اعم از برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی به همت خراسان رضوی و شهرستان‌های استان تهران و مسابقات مدیحه‌سرایی و هم‌خوانی به میزبانی سمنان بدست آوردیم و این تجربیات نشان داد که برگزاری مانور پیش از آغاز این گردهمایی‌ها موجب موفقیت و آمادگی بیشتر شرکت‌کنندگان دوره می‌شود. بنابراین پیش از این گردهمایی، مانوری، روز یکشنبه 26 بهمن‌ماه در قالب دو گروه مدیران و کانال تلاش هوشمندانه(ویژه کارشناسان و رؤسای ادارات) برگزار می‌شود.

وی گفت : در این گردهمایی تعدادی از فیلم های برگزیده کوتاهی که از مدیران دارالقرآن‌های مجهز و دارای تجربیات موفق استانها دریافت کرده ایم را پخش می کنیم.

در پایان نیز رضا بهشتی باویل ، معاون اداره اقامه نماز نیز بر ضرورت توانمندسازی کارکنان به منظور ایجاد سازمان توانمند، تأکید کرد و گفت: هنگامی که کارشناس و مدیر موفق در دارالقرآن داشته باشیم، منجر به دارالقرآن موفق می‌شود بنابراین توانمندسازی و نیروی انسانی مهمترین ابزار رقابتی به شمار می رود . یک نیروی انسانی اگر توانمند باشد آن هنگام است که شایستگی وی افزایش پیدا می‌کند و موجب خلق ایده‌های ناب و جدید می‌شود بنابراین یکی از راه های رسیدن به برتری در سایه توانمندسازی نیروی انسانی است و افزایش شایستگی قطعا منجر به خلق ارزش و حل مشکلات از طریق هم افزایی و ایجاد تعامل بین افراد در گروه می گردد و در نتیجه منجر به بهبود یک فعالیت برای رسیدن به یک هدف یا ارزش های مشترک خواهد شد.

وی در ادامه به برگزاری جشنواره کشوری «شده‌ام 9 ساله» در 21 اسفندماه در حرم حضرت معصومه(س) اشاره کرد و گفت: این جشنواره ویژه دانش‌آموزان دختر پایه سوم ابتدایی در نظر گرفته شده است. همچنین اجلاسیه نماز دانش‌آموزی هر ساله از سوی ستاد اقامه نماز به صورت متمرکز برگزار می‌شود. امسال طی رایزنی‌های انجام شده قرار است بخش دانش آموزی آن به میزبانی استان یزد برگزار شود و امیدست که با همکاری و تعامل خوب، شاهد برپایی پرشکوه آن باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار