فرانسه و درخواست های تکراری از ایران

تهران (پانا) - وزارت امور خارجه فرانسه شامگاه پنجشنبه از ایران خواست تا اقدامات جدیدی را که باعث بدتر شدن اوضاع هسته ای می شود را انجام ندهد.

کد مطلب: ۱۱۶۲۶۹۷
لینک کوتاه کپی شد
فرانسه و درخواست های تکراری از ایران

به گزارش ایرنا از رویترز، وزارت خارجه فرانسه به ایران در مورد اقدامات بعدی که می تواند توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ را با قدرت های جهانی نقض کند و پنجره باز دیپلماسی با ورود دولت جدید ایالات متحده را به خطر بیندازد، هشدار داد.

"اگنس فون درمول" سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه گفت: برای حفظ فضای سیاسی یافتن یک راه حل از طریق مذاکره، ما از ایران می خواهیم اقدامات جدیدی را که باعث بدتر شدن اوضاع هسته ای می شود را انجام ندهد.

سه کشور اروپایی عضو برجام (انگلیس، فرانسه و آلمان) پیشتر با صدور بیانیه‌ای به آغاز فرآیند تولید اورانیوم فلزی توسط ایران واکنش نشان داده و ادعا کردند که تولید این ماده از سوی تهران توجیه معتبری ندارد.

این بیانیه با طرح این ادعا که تولید اورانیوم فلزی به طور بالقوه می‌تواند پیامدهای نظامی داشته باشد، بدون اشاره به بی عمل اروپایی های نسبت به تعهدات برجامی خود، می‌افزاید:‌ ایران وفق برنامه جامع اقدام مشترک متعهد است که به مدت ۱۵ سال درگیر تولید اورانیوم فلزی و فعالیت‌های تحقیق و توسعه در این زمینه نشود.

تروئیکا از ایران خواسته‌اند که «اگر نسبت به حفظ برجام جدی است، این فعالیت‌ها را متوقف کند و بدون فوت وقت به تعهداتش ذیل برجام بازگردد.»

ایران ۲ سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز کرد.

بر این اساس، ایران با صدور بیانیه‌ای در ۱۵ دی ماه ۱۳۹۸، آخرین گام کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

در همین پیوند، مجلس شورای اسلامی ۱۱ آذرماه گذشته با تصویب قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت» دولت را مکلف کرد که در صورت ادامه‌ تحریم‌های آمریکا، همکاری با آژانس را محدود کرده و گام‌های بیشتری را در خصوص کاهش تعهداتش ذیل برجام بردارد.

جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده است در صورت اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف های این توافق بین المللی، به گونه ای که از منافع خود تحت برجام بهره مند شود، گام های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی از سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار