توزیع 2 میلیون و 700 هزار فرآورده خونی در بیمارستان‌ها

تهران (پانا) - سخنگوی سازمان انتقال خون خبر داد طی ۱۰ ماه گذشته سال جاری ۲ میلیون و ۷۵۵ هزار و ۷۰۸ واحد خون و فرآورده‌های خونی شامل گلبول قرمز فشرده شده، پلاکت و پلاسما بین مراکز درمانی و بیمارستانی کشور توزیع شده است.

کد مطلب: ۱۱۶۲۵۳۹
لینک کوتاه کپی شد
توزیع 2 میلیون و 700 هزار فرآورده خونی در بیمارستان‌ها

به گزارش ایرنا، بشیر حاجی بیگی عنوان کرد: از ابتدای فروردین تا پایان دی ماه یک میلیون و ۹۹۸ هزار و ۸۹۵ نفر برای اهدای خون به مراکز اهدای خون سراسر کشور مراجعه کردند که از این تعداد یک میلیون و ۵۸۱ هزار و ۱۸۰نفر موفق به اهدای خون شدند.

وی ادامه داد: ۳۴ درصد اهدا کنندگان خون در ۱۰ ماهه امسال از گروه خونی O مثبت بودند و فقط یک درصد از اهدا کنندگان خون از گروه خونی AB منفی بودند زیرا این گروه کمیاب ترین گروه خونی در کشور است.

سخنگوی سازمان انتقال خون در مورد اهدای خون توسط بانوان نیز گفت: بالاترین شاخص اهدای خون توسط بانوان مربوط به استان های لرستان، کردستان و خراسان جنوبی با هشت درصد بود و در همین مدت بیشترین رشد شاخص اهدای خون بانوان هم مربوط به استان های چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوی، هرمزگان و گلستان بود و به طور کلی شاخص اهدای خون بانوان در کشور ۵.۲ درصد است.

وی تصریح کرد: در ۱۰ ماهه گذشته بیشترین میزان اهدای خون توسط اهدا کنندگان در استان های تهران به ۱۵ درصد، استان فارس با ۷.۵ درصد و استان خراسان رضوی با هفت درصد و بیشترین میزان رشد اهدای خون در این مدت هم نسبت به مدت مشابه سال گذشته در استان های خراسان جنوبی و قم بود.

حاجی بیگی در مورد اهدای خون توسط اهدا کنندگان مستمر (با سابقه حداقل دوبار اهدای خون در سال) هم گفت: بیشترین میزان رشد اهدای خون توسط اهدا کنندگان مستمر هم در این مدت در استان های سمنان با ۷۳ درصد، لرستان با ۶۵ درصد و مازندران با ۶۴ درصد گزارش شده است.

وی خاطر نشان کرد: حداقل سن قابل قبول برای اهدای خون ۱۸ سال و حداکثر سن ۶۰ سال تمام است و حداکثر سن برای اولین اهدای خون ۶۰ سال است و برای دفعات بعدی اهدا کننده مستمر(با سابقه حداقل ۲بار اهدای خون در سال) حداکثر ۶۵ سال است.

سخنگوی انتقال خون ادامه داد: از هر فرد سالم بالای ۵۰ کیلوگرم وزن و سن بالای ۱۸ سال تا سن ۶۰ سال ۱۰.۵ سی سی یا میلی لیتر به ازای هر کیلوگرم وزن بدن خون گرفته می شود و حجم کیسه های خون اهدایی ۴۵۰ سی سی یا میلی لیتر است و ۶۳ سی سی ماده ضد انعقادی درون کیسه ها خون موجود است.

حاجی بیگی در خصوص ضرورت اهدای خون تصریح کرد: خون سالم، نجات دهنده زندگی است و همه روزه، در سراسر جهان بسیاری از افراد به خون و فرآورده های خونی نیاز دارند، به طوری که از هر سه نفر در دنیا، یک نفر در طول زندگی احتیاج به تزریق خون و فرآورده های خونی پیدا می کند.

وی گفت: زمان بروز حوادث و سوانح گوناگونی نظیر تصادفات رانندگی، سوختگی ها و اعمال جراحی بارزترین موقعیت ها نیاز مبرم به خون است.

سخنگوی انتقال خون ادامه داد: همچنین خانم های باردار در حین زایمان، نوزادان و بخصوص نوزادان نارسی که به زردی دچار می شوند، نیازمند به خون هستند و از طرفی بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی یا اشعه درمانی قرار دارند هم از مصرف کنندگان خون و فرآورده های خون هستند.

حاجی بیگی گفت: بسیاری از دیگر بیماران، مانند بیماران تالاسمی و هموفیلی نیز ناگزیرند برای بهره مندی از یک زندگی به نسبت طبیعی برای همه عمر به شکل منظم خون یا فرآورده های خون دریافت کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار