معاون تحقیقات موسسه واکسن و سرم سازی رازی:

واکسن کووپارس رازی به داوطلبان فاز اول تزریق می‌شود

تهران (پانا) - به گفته معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، پیش‌بینی می‌شود ۱۳۳ داوطلب مرحله اول تست انسانی واکسن کووپارس رازی، ظرف یک ماه این واکسن را دریافت کنند.

کد مطلب: ۱۱۶۲۴۹۶
لینک کوتاه کپی شد
واکسن کووپارس رازی به داوطلبان فاز اول تزریق می‌شود

به گزارش ایرنا، محمدحسن فلاح مهرآبادی، درباره نحوه تزریق واکسن کووپارس رازی توضیح داد: این واکسن ابتدا به ۱۳ داوطلب تزریق می شود و بقیه داوطلبان در چهار مرحله این واکسن را دریافت می کنند.

وی اظهار امیدواری کرد که هفته آینده سازمان غذا و دارو مجوز تزریق این واکسن را صادر کند تا تست انسانی این محصول فناورانه آغاز شود و افزود: پس از اخذ مجوز، در کمتر از یک هفته تزریق به ۱۳ داوطلب اول انجام خواهد شد.

معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی افزود: موش، همستر، خرگوش و خوکچه هندی از جمله حیواناتی هستند که در فاز تحقیقات حیوانی این واکسن از آنها استفاده شده است و نمونه بعدی میمون سبز آفریقایی بود که تست تکمیلی روی آن انجام شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تا به حال درخواستی برای صادرات این محصول داشتید، گفت: تا پایان فاز دوم امکان صحبت در این خصوص وجود ندارد؛ به عبارتی الان زود است قضاوت کنیم که امکان صادرات را خواهیم داشت یا نه.

فلاح در خصوص تفاوت های این واکسن و واکسن کووبرکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام گفت: این واکسن ها در پلتفورم های مختلفی هستند، به عبارتی تفاوت آنها در ساختار طراحی واکسن است.

واکسن کووپارس رازی، نخستین واکسن تزریقی - استنشاقی پروتئین نوترکیب کرونا است که روز دوشنبه (۲۰ بهمن ماه) در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی مستقر در کرج رونمایی شد.

این واکسن به عنوان اولین واکسن تزریقی - استنشاقی پروتئین نوترکیب کووید-۱۹، توسط موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و مطابق با دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت تولید شد.

موسسه رازی از اسفند سال ۱۳۹۸ کار ساخت واکسن را آغاز و از روش واکسن پروتئینی نوترکیب که از ایمن ترین واکسن ها است، برای تولید آن استفاده کرد.

این موسسه در فاصله زمانی اسفند ۹۸ تا پایان فروردین ۹۹، کار طراحی این واکسن را تمام کرد، در اردیبهشت دوزسنجی و فرمولاسیون انجام شد و از خرداد ماه ۹۹، آزمایش این واکسن روی ۵۰۰ حیوان صورت گرفت.

واکسن کووپارس رازی تحت رهبری وزارت بهداشت و با کار کارشناسی دقیق سازمان غذا و دارو انجام شده است. با تصویب کمیته ملی اخلاق، آزمایش انسانی این واکسن به زودی روی ۱۳ نفر در بیمارستان رسول اکرم (ص) تهران آغاز می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار