ثبت‌نام انتخابات ۱۴۰۰ غیرحضوری است

تهران (پانا) - رئیس ستاد انتخابات با بیان اینکه مرحله اول انتخابات برای ثبت نام نامزدها غیر حضوری خواهد بود، توضیح داد با هماهنگی شورای نگهبان و هیئت نظارت مرکزی مجلس که روی انتخابات شوراها نظارت می‌کنند ثبت نام را به شکل غیر حضوری انجام می‌دهیم.

کد مطلب: ۱۱۶۲۴۲۴
لینک کوتاه کپی شد
ثبت‌نام انتخابات ۱۴۰۰ غیرحضوری است

ویژه برنامه روز 22 بهمن ماه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی با عنوان «ایران سربلند» رادیو گفت‌وگو با جمال عرف، معاون سیاسی وزیر کشور به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

جمال عرف با اشاره به انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی در انتهای دهه هفتاد میلادی گفت: در آن زمان دو گفتمان مسلط وجود داشت؛ گفتمان چپ و گفتمان سرمایه داری. در آن دو گفتمان جایگاهی برای نقش و مقامی برای دین قائل نبودند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی با محوریت دین گفتمان جدیدی را در آن فضا ایجاد کرد، تصریح کرد: به یک معنا انقلاب اسلامی گفتمان سومی را ایجاد کرد. گفتمانی که هم در گفتمان چپ آن روز افیون تلقی می شد و هم در گفتمان سرمایه داری در پستو ها قرار گرفته بود. لذا انقلاب اسلامی با آوردن دین در عرصه عمومی جامعه، دین را به عنوان گفتمان جدید مطرح کرد.

معاون سیاسی وزیر کشور افزود: در گفتمان انقلاب اسلامی، نقش مردم برجسته تر شد و با سایر حکومت هایی که تا آن روز مطرح بود تفاوت پیدا می کرد. در اصول اولیه اش که در کنار اصل چهارم که صحبت از اسلامیت نظام می شود و اصل پنجم که صحبت از ررهبری و ولایت می شود در اصل ششم بر نقش مردم در حکومت تاکید و اشاره می شود در جمهوری اسلامی ایران امور کشور باید به اتکاء آرای عمومی اداره شود.

برگزاری 37 انتخاب طی 42 سال

وی با اشاره به اینکه در این 42 سال، 37 انتخابات پشت سر گذاشته ایم، عنوان کرد: از این تعداد یک همه پرسی، 12 انتخاب ریاست جمهوری، 11 انتخاب شوراهای اسلامی و پنج دوره شورای اسلامی بوده و پنج دوره هم انتخابات خبرگان رهبری بوده است.

عرف تاکید کرد: در نظام جمهوری اسلامی خصوصا بعد از ارتحال حضرت امام (ره) که بنیانگذار انقلاب اسلامی بودند همه مقامات در جمهوری اسلامی ایران به طور مستقیم یا غیر مستقیم با انتخاب مردم هستند. حضرت امام (ره) بر نقش مردم اهمیت مضاعف داشتند و این در شرایطی است که در همسایگان ما در عمل نقشی برای مردم قائل نیستند.

وی نهضت و حرکت ضد استکباری و ضد استبدادی را شاه کلید اصلی انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: انقلاب اسلامی هم با استبداد داخلی و هم با استعمار خارجی به پا خواست چیزی که متاسفانه ما در منطقه هنوز درگیر این مسئله هستیم. لذا مهمترین پیام انقلاب اسلامی استقلال طلبی، آزادی خواهی و همین طور بازگشت به خویشتن خویش که همان اسلام است، می باشد.

معاون سیاسی وزیر کشور جایگاه مردم سالاری دینی در بیانیه گام دوم انقلاب اشاره و بیان کرد: در گفتمان مقام معظم رهبری، سوال محوری این است که نقش مردم در حکومت چیست؟ برای رهبری، مردم نقش اساسی دارند و در همه سخنرانی هایشان و خصوصا در بیانیه گام دوم و حتی در آخرین سخنرانی که داشتند بر این موضوع تاکید دارند. ما نیز باید زمینه را ایجاد کنیم تا مردم بتوانند نقش خودشان را در قالب گروه ها و احزاب سیاسی و سایر شئون به درستی عمل کنند.

وی تاکید کرد: به فرموده رهبر انقلاب، حضور و در صحنه بودن مردم بر ما مسئولین است تا زمینه هایش را ایجاد کنیم تا مردم نقش خودشان را به نحو احسنت انجام دهند. آن چیزی که محور در قدرت جمهوری اسلامی است، مردم و حمایت مردم از انقلاب اسلامی در این 42 سال بوده است. لذا در گام دوم رهبر انقلاب بر این موضوع توجه دادند و باید در این مسیر پیش برویم.

عرف با اشاره به برگزاری انتخابات در سال 1400 و تمهیدات اندیشیده شده گفت: در بیماری کرونا یکی از نهادهایی که در همه کشورها تحت تاثیر قرار گرفت، نهاد انتخابات بود. ما همه کشورهایی که در شرایط کرونایی بودند را مورد مطالعه قرار دادیم و آنچه که برایمان مهم بود دستورالعمل هایی بود که عمل کردند. برخی از کشورها موفق بودند و هم انتخابات را برگزار کردند و هم اجازه ندادند این بیماری اوج پیدا کند ولی برخی از کشورها مانند آمریکا نتوانستند موفق شوند و هم بیماری اوج پیدا کرد و هم تعداد مرگ و میرها افزایش یافت.

وی افزود: لذا بر ستاد انتخابات کشور است که برویم و در شرایط کرونایی برای انتخابات دستورالعمل هایی را تهیه کنیم که مردم با خیال راحت بدون دغدغه وارد شوند و این به تدابیر و زمان ثبت نام برمی‌گردد.

معاون سیاسی وزیر کشور با بیان اینکه مرحله اول انتخابات برای ثبت نام نامزدها غیر حضوری خواهد بود، توضیح داد: با هماهنگی که با شورای نگهبان و هیئت نظارت مرکزی مجلس شورای اسلامی که روی انتخابات شوراها نظارت می کنند ثبت نام را به شکل غیر حضوری عمل خواهیم کرد.

وی افزود: مرحله دوم تبلیغات است. ما 20 روز در انتخابات ریاست جمهوری ایام تبلیغات را داریم. بیشترین ازدحامات در آن زمان انجام می شود. پروتکل ها را تعیین خواهیم کرد و با همکاری ستادهای کاندیداها آن را عمل خواهیم کرد که کمترین مشکل پیش نیاید.

عرف با بیان اینکه مسئله اصلی برگزاری تعادل بین مشارکت مردم و تامین سلامت آن ها است، گفت: مرحله بعد روز رای گیری است که در آن روز هم با تمام پروتکل هایی که در دنیا انجام داده از جمله فاصله اجتماعی، افزایش ساعات رای گیری، استفاده از مواد ضدعفونی کننده، استفاده از ماسک و دستکش و سایر ملزومات انجام خواهیم داد تا مردم با خیال راحت بیایند و رای دهند.

وی افزود: برای عوامل اجرایی نظارت که روزها برای تجمیع آرا و اعلام نتایج درگیر هستند ما پیشنهاداتی را داشته ایم و به ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده ایم و امیدواریم مورد تائید قرار بگیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار