ملکی: همه سیستم آموزشی تلاش می‌کند تا متربی به رشدی همه جانبه برسد

تهران (پانا) - نشست هیأت اندیشه ورزی دانش آموزان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۶۲۱۸۰
لینک کوتاه کپی شد
ملکی: همه سیستم آموزشی تلاش می‌کند تا متربی به رشدی همه جانبه برسد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، در این نشست حسن ملکی معاون وزیر و رئیس سازمان در خصوص اهداف تشکیل این هیات و نوع نگاه به دانش آموزان و مخاطبان عرصه تعلیم و تربیت بیان کرد و گفت: نوع نگاه به مخاطب باید نگاه بر مدار تحولی باشد. هدف غایی ما تقویت بُعد ربانی و تربیت عبادی عمیق است که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از آن به عنوان حیات طیبه یاد شده که واژه مقدسی است.

وی با اشاره به اینکه یادگیرنده برای ما موضوعیت دارد، افزود: دانش آموز از نظر ما یک امانت است و همان قواعدی که در عقاید ما بر امانت داری تاکید دارد باید در نظام تعلیم و تربیت هم باید دانش آموز را نگاه کنیم و خیلی مراقبت کنیم.

ابعاد مخاطب شناسی

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در خصوص ابعاد مخاطب شناسی بیان داشت: نگاه از بعد روان شناختی و جامعه شناختی به مخاطب لازم است اما کافی نیست چرا که ما بر مبنای تربیت اسلامی باید نگاه فلسفی و اعتقادی به مخاطب داشته باشیم.

وی تاکید کرد که باید درابعاد مخاطب شناسی تحول ایجاد شود و به وسعت اطلاعات و شناخت درباره دانش آموز دست یابیم.

روش مخاطب شناسی

ملکی با اشاره به روش‌‌های مستقیم و غیرمستقیم در این خصوص، ادامه داد: روش مستقیم که کاملا مشخص و بدون واسطه است و باید این روش را در این سازمان تقویت کرده و ترویج دهیم اما روش غیرمستقیم یعنی دانش‌‌آموز را با واسطه‌‌ای مانند والدین، معلم، پرسشنامه، و غیره بشناسیم. هم اکنون در دنیا در روش‌‌های تحقیق، روش تحقیق براساس تجربه زیسته و پدیدار شناسی مطرح است و ما هم اگر بخواهیم دانش آموزان را بهتر و دقیق تر بشناسیم باید به نوعی تجربه زیسته با آن‌ها داشته باشیم.

وی گفت: باید سیستمی باشد که خود دانش آموز در آن ایفای نقش کند و از سوی دیگر به ما متصل باشد و ما بدون واسطه با آن‌ها صحبت کرده و نظراتشان را بدانیم. ما باید از طریق بخش‌‌های پژوهشی و نظرورزی، بحث شناخت وحیانی را به دانش آموزان ارائه دهیم و از آن‌ها شناخت وحیانی عمیق داشته باشیم.

ظرفیت مخاطب

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با طرح سوالاتی مانند این که ما از ارتباط با دانش‌‌آموز به دنبال چه هستیم؟ برای چه باید دانش آموز را بشناسیم؟ اظهارداشت: در وجود دانش آموز چه صلاحیت و قابلیت هایی وجود دارد که باید آن‌ها را بدانیم. مانند دانش‌‌آموز به عنوان منبع اطلاعات؛ زیرا بهترین و مهمترین منبع کسب اطلاعات در خصوص دانش آموز خود دانش آموز است یا مورد دیگر دانش آموز به عنوان موضوع؛ زیرا تلاش همه مجموعه های تعلیم و تربیت، رشد دانش آموز است و امام راحل نیز بارها از قرآن به عنوان کتاب انسان سازی یاد کرد.

وی در خصوص بحث دانش آموز به عنوان ناقل مواد آموزشی بیان داشت: اگر بتوانیم این وجه را از طریق هیات‌‌های اندیشه ورز احیا کنیم و دانش آموزان با همان روحیه نقادی و خلوصی که دارند با ما حرف بزنند قطعا در این مسیر دست یافته های بیشتری خواهیم داشت.

آسیب های احتمالی موجود

معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص آسیب هایی که ممکن است در مسیر این تعامل بوجود آید گفت: ایجاد این تعامل توسط هیات‌‌های اندیشه ورزی شایسته است اما باید مواظب باشیم که دچار بروکراسی در کار نشویم و این نظام نامه به یک توقفگاه بروکراتیک مُخل منجر نشود. ضمن آنکه این تعامل در کارها وجود داشته باشد و به یک جاده یک طرفه تبدیل نشود.

در ادامه این نشست نمایندگان سازمان دانش آموزی، سازمان بسیج دانش آموزی و اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان و رضا ممشلو مشاور جوان و مسئول هیات اندیشه ورزی دانش آموزان سازمان پژوهش نیز به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

در پایان ملکی در جمع بندی این نشست بیان داشت: سازمان پژوهش در بحث نیازسنجی خودش با دانش آموزان مرتبط است اما این ارتباط از نظر من کافی، ساختاری و نظام مند نیست و این ارتباط در سطح ملی برقرار نمی‌شود در حالی که مخاطب اصلی ما دانش آموز است.

وی با بکار بردن تعبیر سازمان پژوهش به عنوان طباخ کتاب های درسی، برنامه ریزی درسی، محتوای درسی و آموزشی برای نظام تعلیم و تربیت، گفت: مگر می‌شود طباخی غذایی را طبخ کند ولی از ذائقه مخاطب خود شناختی نداشته باشد؟ ما هم مگر می توانیم محتوایی را آماده کنیم و بگوییم خوب است بدون آنکه از ذائقه مخاطب خود یعنی دانش آموزان مطلع باشیم و اطلاعات نداشته باشیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تاکید براینکه ماموریت اصلی هیات اندیشه ورزی دانش آموزان، شناخت مخاطبان اصلی خودمان یعنی دانش آموزان با محوریت برنامه درسی است، اظهار داشت: در مسیر شناخت مخاطب باید به وحدت برسیم چرا که ما در آینده بسته های تربیت و یادگیری را هم داریم.

وی ادامه داد: مطابق فلسفه تربیتی خودمان نه معلم محور هستیم و نه دانش آموز محور بلکه رشد محور هستیم یعنی معلم، دانش آموز و به طورکلی همه سیستم آموزشی تلاش می‌کند تا متربی به یک رشد همه جانبه برسد که طبق واژه‌‌های قرآنی کلمه "رشید" است.

ملکی بر استفاده بیشتر از تجارب سازمان دانش آموزی در این مسیر تعامل با دانش آموزان تاکید کرد و گفت: امیدوارم این نظام نامه بزودی و با کمک همه شما تکمیل و آماده ارائه در هیات رئیسه سازمان شود.

مشروح کامل موارد مطرح شده در این نشست متعاقباً در همین خبر منتشر خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار