دبیر یکی از مدارس تهران در گفت‌وگو با پانا مطرح شد:

فرصتی برای مهارت‌‌های زندگی

تهران (پانا) - سکینه پورحسین یکی از دبیران دبیرستان سعدی در منطقه 4 آموزش و پرورش تهران عقیده دارد ایام کرونا فرصتی است تا کمتر نگران درس‌ها بود و بیشتر به مهار‌ت‌های زندگی پرداخت.

کد مطلب: ۱۱۶۲۱۷۷
لینک کوتاه کپی شد
فرصتی برای مهارت‌‌های زندگی

از روزی که معضلی به نام کرونا وارد زندگی آدم‌های دنیا شد، هزاران اما و اگر، هزاران باید و نباید و هزاران چرا و چگونه با آن آمد و هر گوشه از زندگی آدم‌ها را تحت تاثیر قرار داد. کرونا آمد و گریبان همه را گرفت. بعضی‌ها را عزادار و بعضی‌ها را از کار بیکار کرد، یک عده خانه‌نشین شدند و عده‌ای دیگر به فکر یافتن راهی برای استفاده از این خانه‌نشینی افتادند. مدرسه‌ و دانشگاه تعطیل شد و به جایش راه‌های جدید درس‌خواندن ایجاد شد. مراکز آموزشی، از ابتدایی تا دکتری، بیشترین تاثیر را از کرونا گرفتند چون تحولات بسیاری در ارائه آموزش‌ها اتفاق افتاد و فضای سنتی درس و مدرسه به ناگاه به دنیای دیجیتال نقل مکان کرد. مدتی طول کشید تا یادگیرنده‌ها و یاددهنده‌ها با این شیوه‌ها خو بگیرند و به کارها مسلط شوند ولی سوال مهم این است که آیا وقت آن نرسیده که همراه با شیوه‌های جدید، درس‌های تازه‌ای بیاموزیم؟

سکینه پورحسین دبیر یکی از دبیرستان‌های شرق تهران است. او عقیده دارد ایام کرونا و افزایش ساعات حضور بچه‌ها در خانه فرصت مناسبی است که درس‌هایی از مهارت‌های زندگی به آنها بیاموزیم. او می‌گوید: «خیلی از پدر و مادرها زمان موشک‌باران تهران را به خاطر دارند. روزهایی که مدرسه‌ها تعطیل شد، آدم‌ها کار و خانه‌شان را رها کردند و از شهر رفتند. هیچ‌کس واویلایی نگفت چون پای جان آدم‌ها در میان بود. امروز کرونا شرایط مشابهی را ایجاد کرده است. شرایطی که می‌تواند با استفاده درست و مطلوب تبدیل به فرصتی برای یادگرفتن بزرگترین درس‌های زندگی باشد.»

او ادامه می‌دهد: «این ایام مثل دورخیزی برای پریدن است. در این یک سال که از شیوع کرونا گذشته نقش مادرها خیلی سنگین شده است. من به همه مادرها توصیه می‌کنم اگر می‌خواهید فرزندتان ضربه نخورد باید کنارش باشید.»

پورحسین پیشنهاد می‌کند مادرها مهارت‌های زندگی را در این دوره به فرزندانشان بیاموزند و می‌گوید: «مگر ما همیشه منتظر فرصت نبودیم؟ خب امروز همان فرصت است. زیاد درباره درس سخت نگیریم. به جایش از این فرصت برای تربیت عمیق‌تر بچه‌ها استفاده کنیم.»

بچه‌ها از دلهره برخاستن در صبح رها شدند

این معلم عقیده دارد کرونا در کنار صدماتی که به بخش‌های مختلف از جمله بخش تعلیم و تربیت وارد کرد نکات مثبت بسیاری نیز داشت ازجمله اینکه بچه‌ها از دلهره برخاستن در صبح و آماده شدن برای مدرسه رها شدند.»

از او درباره آموزش‌های مجازی سوال می‌کنم می‌گوید: «آموزش مجازی هرچقدر هم عالی باشد به پای آموزش حضوری نمی‌رسد چون بچه‌ها در فضای درس و مدرسه قرار نمی‌گیرند. مثل این است که عروسی را مجازی برگزار کنید یا نماز جماعت مسجد را به صورت مجازی بخوانید.»

پورحسین به مشکلاتی که معلم‌ها در این ایام با آن مواجه هستند اشاره کرد و گفت: «یکی از مشکلات معلم‌ها هزینه‌های آموزش مجازی است. دستگاه‌های الکترونیکی و اینترنت مصرفی همه با هزینه شخصی معلم تامین می‌شود. از طرفی بعضی خانواده‌ها خواهان ابزارهای آموزشی پیشرفته‌تری هستند چون کارکردن با نرم‌افزارهای موجود با مشکلات فنی مثل پایین بودن سرعت اینترنت همراه است.»

مشکلات روانی یا درگیری‌های خانوادگی بیشتر شده است

وی به مشکلات خانوادگی و روحی دانش‌آموزان در این ایام می‌پردازد و می‌گوید: «این روزها که اعضای خانواده بیشتر وقتشان را در خانه می‌گذرانند مشکلات روانی یا درگیری‌های خانوادگی بیشتر شده است. خیلی از معلم‌ها در صورت اطلاع از این موضوعات به بقیه همکاران هم هشدار می‌دهند تا رفتاری مناسب با دانش‌آموز موردنظر داشته باشند.»

درباره نمره سخت نگیریم

این معلم پیشنهادی هم برای همکاران معلم خود دارد و می‌گوید: «درباره نمره سخت نگیریم و بیشتر روی بقیه مهارت‌ها تمرکز کنیم. کرونا هرچه هست از بمب و موشک بدتر نیست. اگر یک سال بچه‌ها نمره کمتری بگیرند اتفاقی نمی‌افتد ولی منِ معلم، یا منِ مادر و پدر، باید مدیریت بحران را یاد بگیرم، مهارت‌های زندگی را یاد بگیرم و بعد آن را به دانش‌آموزم و به فرزندم یاد دهم.»

پورحسین گفت: «قدر لحظه‌ها را بدانیم. اگر معلم بتواند علاوه بر تدریس، ارتباط خوبی با دانش‌آموز برقرار کند این موضوع حتی روی درس بچه‌ها هم تاثیر می‌گذارد. همه ما در دوره‌های تحصیل بعضی درس‌ها را بهتر می‌خواندیم چون معلمش را دوست داشتیم.»

مدیر می‌تواند تنها با یک پیام آرامش بخش مشکلات را حل کند

وی در پایان به نقش مدیر مدرسه در داشتن مدرسه ای نمونه اشاره کرد و گفت: «مدیر می‌تواند تنها با یک پیام آرامش بخش مشکلات را حل کند. فضایی که مدیر مدرسه برای معلمان و کادر مدرسه ایجاد می‌کند باعث می‌شود همه رفتار محترمانه‌ای با یکدیگر داشته باشند و پیگیری احوال تک‌تک دانش‌آموزان از طرف مدیر گرچه کاری سخت و وقت‌گیر است، باعث می‌شود مدرسه تبدیل به خانه دیگر بچه‌ها شود و من همه این ویژگی‌ها را در مدیر دبیرستانمان خانم ناطقیان می‌بینم که جا دارد اینجا از ایشان تشکر کنم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار