مدیرکل آموزش وپرورش استان زنجان در گفت‌و‌گو با پانا:

به دنبال ایجاد نگاه علمی و تخصصی به دستگاه آموزش و پرورش هستیم

زنجان(پانا)- حدود 3 ماه است که از انتصاب مدیرکل جدید آموزش و پرورش استان زنجان سپری شده است. در این مدت برنامه های مختلفی در آموزش و پرورش و ایجاد نگرشی نو در سطوح اجرایی و مدیریتی بزرگترین دستگاه اجرایی استان رخ داده است. برای آشنایی بیشتر با برنامه ها و اهداف اجرایی مدیرکل آموزش و پرورش استان، حسن مظفری توضیحاتی ارائه داده است

کد مطلب: ۱۱۶۲۰۴۴
لینک کوتاه کپی شد
به دنبال ایجاد نگاه علمی و تخصصی به دستگاه آموزش و پرورش هستیم

حسن مظفری، مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان که از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس است نزدیک به سی سال در دستگاه تعلیم و تربیت استان فعالیت داشته و دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی است. در سوابق اجرایی مظفری علاوه بر سال ها مدیریت مدارس و پژوهشسراهای دانش آموزی، ریاست سازمان دانش آموزی استان، مدیریت آموزش و پرورش ناحیه دو زنجان، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری و مدیرکل پدافند غیرعامل به چشم می خورد. مظفری در خصوص برنامه ها و اهدافی که در آموزش و پرورش استان در نظر دارد با پانا گفت و گو کرده است.

با چه انگیزه‌ای مجددا به آموزش و پرورش برگشتیدو علی رغم اینکه سمت مدیرکلی را در مجموعه ای به نسبت با چالش کم نسبت به آموزش و پرورش داشتید چرا مسئولیت مدیرکل آموزش و پرورش را قبول کردید؟

هیچ شغلی مانند معلمی و هیچ نهادی مانند آموزش و پرورش برای من لذت بخش نبوده و نیست ، معلمی و کار در دستگاه تعلیم و تربیت را بیش از هر چیز دوست دارم و به آن افتخار می کنم ، من متعلق به جامعه فرهنگیان استان می‌باشم و کسوت معلمی را بیشتر از تمامی سمت‌ها می پسندم و به این موضوع افتخار می‌کنم خدمت به جامعه فرهنگیان و دانش آموزان بزرگترین نعمت و موهبت الهی است که خداوند نصیب بنده نموده است. با تمام توان برای ارتقای وضعیت آموزشی و پرورشی استان تلاش خواهم نمود قطعاً اگر به فکر منافع شخصی و آرامش خاطر بودم هیچگاه پست فعلی را قبول نمی کردم، آموزش و پرورش چالش های خاص خود را دارد ولی لذت خدمت در این دستگاه بالاتر از همه اینهاست. من خود را مدیون آموزش و پرورش می دانم و قبول این امانت نیز برای این بوده تا بتوانم بخشی از دین خود را به تعلیم و تربیت استان ادا نمایم.

مهمترین اهداف و برنامه های شما در اموزش و پرورش استان چیست؟

بنده بیش از سی سال است که در میان دانش آموزان و معلمان استان هستم و شناخت کافی از چالش‌ها و مسائل آموزش و پرورش دارم. هدف اصلی، کمک به ارتقای کمی و کیفی شاخص های مختلف آموزشی و پرورشی، اجرای مطلوب سند تحول بنیادین و توجه دقیق به ساحت های شش گانه سند مذکور و توجه به تربیت چند بعدی دانش آموزان است و برای رسیدن به این مهم نیازمند همیاری و همکاری کلیه صاحبان اندیشه و خرد هستیم. برنامه های مفصل و مدونی هم برای تحقق این اهداف در بازه زمانی مشخصی تدوین شده و به شکل جدی دنبال می شود. در مجموع به دنبال ایجاد نگاه علمی و تخصصی به دستگاه آموزش و پرورش هستیم.

بیش از دو ماه از آغاز فعالیت شما در راس مدیریت آموزش و پرورش استان گذشته است. تا به حال چه اقدامات سازنده ای در حوزه آموزش وپرورش انجام داده اید؟

همانطور که می دانید یکی از مشکلات استان کمبود فضای آموزشی در شهرک های اقماری است. در همین راستا و بر اساس مصوبات شورای آموزش و پرورش و پیگیری‌های مکرر خوشبختانه مقرر شده است تعداد ۶۳ مدرسه طی سه سال و با مشارکت اداره کل راه و شهرسازی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی احداث شود که این موضوع نقطه عطفی در آموزش و پرورش استان و از جمله کارهایی است که در سطح کشور کم‌سابقه است. تکمیل اطلس آموزش، پیگیری مسائل آموزش دانش آموزان در دوران کرونا و رصد آموزش های مجازی از جمله اقدامات این ایام بوده است. در طی این مدت نسبتا کوتاه و با تلاش ها و رایزنی های صورت گرفته با مسئولین و بویژه خیرین بزرگوار استان، بیش از ۲۶۰۰ تبلت برای دانش آموزان مناطق محروم و روستایی تهیه شده است. سعی شده است تا با ارتباط مستمر و سازنده با معاونین و مسئولین حوزه وزارت از تمامی ظرفیت های موجود برای جذب منابع مالی جدید و بهبود وضعیت شاخص های آموزشی و پرورشی استفاده شود.

در مورد اقتصاد آموزش و پرورش و نحوه مدیریت دو حوزه کلینیک فرهنگیان و باشگاه فرهنگیان و گردش مالی آنها چه برنامه ای دارید؟

کلینیک و باشگاه فرهنگیان با هدف ارائه خدمات فوق برنامه به همکاران فرهنگی تاسیس شده است و بحث درآمدهای مالی از این دو مرکز در اولویت‌های بعدی قرار دارد. شیوع کرونا و عوامل مختلف دیگر عملکرد این دو مجموعه را تحت تاثیر قرار داده است. در حال حاضر نیاز به برنامه‌ریزی فشرده برای بازدهی بیشتر و مطلوب این دو مجموعه داریم تا هم خدمات مناسب‌تری به جامعه فرهنگیان ارائه شود و هم درآمدهای مالی مناسبی را نصیب آموزش و پرورش کند. در این راستا برنامه های خوبی آغاز شده است. برای نمونه می توان گفت که با ساماندهی فعالیت کلینیک فرهنگیان شاهد رشد 35 درصدی درآمدهای این مجموعه در دو ماه گذشته بوده ایم. همچنین پیگیری مواد مالی قانون شورای آموزش و پرورش از جمله مواد ۱۳ و ۱۶ و اخذ سهم آموزش و پرورش از شهرداری ها به شکل جدی دنبال می شود. خوشبختانه با مصوبه مجلس شورای اسلامی شاهد احیای تبصره های ذیل ماده ۱۸ قانون مذکور هستیم. مطابق این قانون احداث کنندگان شهرک‌ها و انبوه‌سازان ملزم به ساخت فضاهای آموزشی هستند که امیدواریم با اجرای کامل این قانون که به شکل جدی توسط شورای آموزش و پرورش استان پیگیری می شود شاهد کاهش مشکلات و چالش های آموزش و پرورش باشیم.

چه برنامه هایی برای آموزش در دوران کرونا ارائه دادید؟

با تدوین و تکمیل اطلس آموزش، فرآیند آموزش و پرورش مدارس به شکل جدی رصد می‌شود. تلاش شده است تا در زیست بوم جدید، با رویکرد های به روز و اندیشه های نو ، آموزش دانش آموزان به شکل مناسبی صورت پذیرد. خوشبختانه آموزش به هیچ عنوان در ایام کرونا تعطیل نبوده و فرایند آموزش به شیوه های مختلف استمرار داشته است. کسانی که دسترسی به آموزش های مجازی نداشته اند با استفاده از روش های مختلف و توزیع پک های آموزشی از نعمت آموزش بهره مند بوده اند. خوشبختانه در ارزیابی عمکلرد آموزش استان در ایام کرونا که اخیراً با حضور ناظران وزارتی در استان صورت گرفت، عملکرد استان عالی و بسیار مطلوب ارزیابی شد که لازم می دانم از زحمات و تلاش‌های کلیه معلمان به عنوان مدافعان آموزش و همکاری و همراهی اولیای دانش آموزان تشکر کنم.

نظر شما در خصوص جایگاه مشارکت در آموزش و پرورش چیست؟

بهره گیری از مشارکت همگانی در آموزش و پرورش نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت غیرقابل اجتناب است. اساسا تربیت دانش آموز بدون مشارکت والدین و نهادهای فرهنگی و اجتماعی به شکل مطلوب صورت نمی پذیرد؛ استفاده از مشارکت همگانی در آموزش و پرورش یکی از سیاست‌های اصلی و محوری دولت تدبیر و امید بوده است. منظور از مشارکت مردم صرفاً مشارکت مالی و مادی نیست معتقدم مشارکت فکری و عاطفی مهمتر از مشارکت مالی است؛ یکی از اتفاقات خوبی که در سال های اخیر افتاد مشارکت بیش از پیش والدین در امر آموزش و پرورش فرزندان بود. به عنوان خادم فرهنگ و مدیرکل آموزش و پرورش استان از همه اندیشمندان، خیرین نیک اندیش و صاحبان فکر و اندیشه می‌خواهم تا با کمک فکری خود آموزش و پرورش را در نیل به اهداف خود یاری کنند.

چارت جدید سازمانی و کمبود نیروی انسانی ادارات و مناطق در چه وضعیتی قرار دارند؟

در چارت سازمانی جدید، شاهد کاهش تعدادی از پست‌های اداری بودیم که این موضوع تصمیم کشوری بوده و در تمام کشور اجرا شده است. خوشبختانه با تلاش های کلیه کارکنان ادارات آموزش و پرورش کمبودها و خلاءهای موجود جبران شده است.

برنامه های شما در راستای شفاف سازی و پاسخگویی به مطالبات مردمی و همکاران و ... چیست؟

پاسخگویی به مردم از جمله تأکیدات اصلی دولت تدبیر و امید بوده است و در این راستا خود را مکلف به پاسخگویی به مطالبات مردم و همکاران و دانش آموزان می‌دانیم. به همین منظور شرایطی فراهم شده تا از طرق مختلف در خواستها و مطالبات مردم دریافت و پاسخ مربوطه ارائه شود؛ بخش ارتباط با مدیرکل در پورتال آموزش و پرورش استان، ارسال پیامک به شماره 09395828535، ارسال نظرات و پیشنهادات و انتقادات از طریق پیام رسان ایتا به شماره یاد شده، سامانه رسیدگی به شکایات و ملاقات حضوری با هماهنگی قبلی از طریق شماره 33133122 و 33133120 از جمله راه های ارتباطی با عموم مخاطبان است.

یکی از مطالبات فرهنگیان، شتاب بخشی به کارها و پرهیز از انفعال و روزمرگی و ورود افراد جدید به بدنه اجرایی آموزش و پرورش استان است. نظرتان در این مورد چیست؟

سعی می‌کنیم برنامه های مورد نظر در کمترین زمان ممکن اجرایی شوند. قوانین و مقررات اولویت اصلی تمام فعالیت های ماست و کلیه کارها تغییرات مدیریتی و برنامه ها مطابق قوانین و مقررات صورت می‌گیرد. انتصابات آموزش و پرورش نیز، بر اساس قوانین و مقررات و شاخص‌های مختلف و پس از مشورت با افراد مختلف و انجام مصاحبه تخصصی صورت می پذیرد. تلاش می شود تا هرگونه تغییر در هر سمتی زمینه‌ساز ارتقای وضعیت موجود باشد البته مهمتر از تغییر افراد، تغییر رویکردهاست.

در مورد منصوبان مدیرکل قبلی چه نظری دارید؟ آیا حاضر به ادامه کار با آنها خواهید بود؟

افراد منصوب مدیرکل اسبق، جملگی از فرهنگیان همین استان هستند و ادامه همکاری با این افراد نیز همانند سایر کارکنان که در سنوات قبل ابلاغ گرفته و مشغول خدمت هستند مطابق کارکرد و توانمندی این افراد است. دست همه کسانی را که برای خدمت به آموزش و پرورش تلاش می کنند به گرمی می فشاریم و از توانمندی همه افراد با هر سلیقه و گرایش سیاسی که بتوانند در تحقق برنامه‌های دستگاه تعلیم و تربیت کمک حال آموزش و پرورش باشند استفاده خواهیم کرد.

در انتصابات مسئولین آموزش و پرورش، تا چه میزان استقلال آموزش و پرورش مدنظرتان است؟ آیا ملاحظات خاصی در این مورد به کار می گیرید؟ مثلا استفاده از نظرات نمایندگان مجلس و ... و اصولا تغییر افراد را تا چه حد دنبال می کنید؟

همانطور که اشاره شد سعی می شود در انتصاب افراد از مشورت و هم فکری افراد در موقعیت های مختلف استفاده شود، اما تصمیم نهایی با خود آموزش و پرورش است. از همفکری و مشورت همه استقبال و استفاده می‌کنیم، اما اجازه دخالت به هیچ فردی را نمی‌دهیم. خوشبختانه تا به امروز سعی شده تا استقلال آموزش و پرورش حفظ شود و از نیروهای کاربلد و توانمند در سمت های مختلف استفاده شود. به هر اندازه ای که لازم باشد از مشورت فکری دیگران بهره می بریم ولی به هیچ وجه تحت تاثیر القائات آنان قرار نمی گیریم. با اینکه طی چند سال اخیر دخالت نمایندگان در انتصابات آموزش و پرورش مطرح بوده، ولی در حال حاضر تمامی انتصابات با صلاحدید داخل مجموعه آموزش و پرورش اتفاق افتاده است.

موفقیت ها برای شما مهم است یا کسانی که موفقیت ها را رقم می زنند؟

هرگونه موفقیت در آموزش و پرورش متعلق به کل سیستم در دستگاه تعلیم و تربیت و محصول کار تیمی است. در تمامی موفقیت ها همه چهارده هزار معلم دخیل هستند.

در مورد انتقال برخی معلمان کم سابقه به اداره کل آموزش و پرورش طی سال های قبل چه نظری دارید؟

در سنوات گذشته تعداد محدودی از همکاران جهت خدمت در آموزش و پرورش استان از مناطق و نواحی به اداره کل منتقل شده اند که روند این انتقال به صورت موقت و صرفاً تا زمان خدمت در ادارات است و در صورت هرگونه تغییر یا فعالیت آموزشی و حضور در مدارس، الزاماً به مناطق مبدا بازگردند.

تا چه حد سیاسی کاری را در آموزش و پرورش دخالت می دهید؟

آموزش و پرورش محل سیاسی کاری نیست. آموزش و پرورش محل جولان سیاستمداران و مردان و زنان سیاست نیست. اعتقاد قلبی دارم تمامی فرهنگیان دلسوز و توانمند با هر سلیقه و گرایشی سیاسی باید برای ارتقای جایگاه آموزش و پرورش کمک کنند تمامی افرادی که زیر پرچم نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند می توانند به آموزش و پرورش کمک کنند.

این مدعا که شما «برای دولت بعد نیروسازی می کنید» را چقدر قبول دارید؟

به هیچ وجه چنین ادعایی صحت ندارد. هنوز قضاوت در مورد دولت بعد شایسته نیست و تمامی نیروهایی که هم اکنون فعالیت می کنند، بالاتر از گرایشات سیاسی، جزو معلمان توانمند استان هستند که ما به وجود همه آنان افتخار می کنیم و نگاه ما به فعالیت در آموزش و پرورش فراتر از اینهاست. ما معلمی را بالاتر از چنین دسته بندی هایی تلقی می کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار